مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: اردبیلی ها در اهدای خون جزو اهدا کنندگان برتر در سطح کشور هستند.
کد خبر: ۳۰۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷ 06 October 2016

به گزارش تابناک اردبیل، دکتر بابک رضازاده  در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که اردبیل در اهدای خون ، پخش و مصرف آن از استان های خودکفاست افزود: در نیمه اول امسال 17 هزار و 449 واحد خون در استان اهدا شد که این میزان در مدت مشابه پارسال 17 هزار و 24 واحد بود.
 
وی با اشاره به این که پارسال در روزهای عاشورا و تاسوعا به یک هزار و 230 نفر در طرح اهدای خون نذری در استان اردبیل نوبت دهی شد، اظهار کرد: یک هزار و 500 نفر در این ایام خون اهدا کردند.
 
وی تشریح کرد: میانگین اهدای خون در کشور به ازای هر یک هزار نفر ، 27 نفر است و این در حالی است که این عدد در استان اردبیل 27.7 نفر می باشد که از میانگین کشوری بالاتر است.
 
وی با بیان این که پارسال در کل کشور به 10 هزار نفر در طرح اهدای خون نذری نوبت داده شد بیان کرد: استان اردبیل با 12 درصد ثبت نام نوبت دهی رتبه اول را در کشور به دست آورد.
 
او گفت: چون در مصرف خون و فرآورده های آن محدویت زمانی وجود دارد به طوری که زمان استفاده از پلاکت خون سه تا پنج روز می باشد و خود خون اهدایی در بازه زمانی 35 تا 45 روز باید مورد استفاده قرار بگیرد اجرای طرح اهدای خون نذری به صورت نوبتی در واقع مدیریت صحیح و استفاده بهتر از این اهدای گرانبهاست.
 
رضازاده افزود: در شهرستان های پارس آباد ، خلخال و مشگین شهر پایگاه انتقال خون داریم اما در دیگر شهرستان ها با حضور تیم های سیار خون اهدایی دریافت می شود و در صورت اختصاص زمین از سوی فرمانداری ها انتقال خون آمادگی استقرار تیم ثابت را دارد.
 
مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: بیشترین حضور تیم های سیار انتقال خون در شهرستان های گرمی و کوثر است اما به دلیل استقبال بیش از حد مردم در اهدای خون نیازی به سیاری کردن اهدای خون احساس نمی شود.
 
وی اظهار کرد: در 6 ماه اول امسال بیش از 20 هزار واحد خون به بیماران و بیمارستان های استان داده شده و در همین مدت چهار هزار و 163 عدد پلاکت خون به مراکز درمانی اختصاص یافته است.
 
وی بیان کرد: ضایعات خون پارسال در استان بیش از 30 درصد بود که امسال این رقم به حدود 10 درصد رسیده و با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم ضایعات خون تا آخر امسال به زیر 7 درصد برسد.
 
او با بیان این که اهدای خون در واقع اهدای عضو است افزود: همانطور که با اهدای عضو جان یک یا چند نفر نجات داده می شود با اهدای خون هم جان نیازمندان نجات پیدا می کند.
 
رضا زاده گفت: متاسفانه در استان اردبیل به دلایلی مشارکت خانمها در اهدای خون زیاد نیست به طوری که در 6 ماه اول امسال 788 خانم خون اهدا کرده اند که 4.5 درصد اهدا کنندگان خون استان را تشکیل می دهند که این رقم در برخی از استان ها هشت درصد است.
 
مدیرکل انتقال خون استان بیشترین نیاز خونی استان را گروه خونی منفی دانست و افزود: آقایان در مدت یک سال می توانند چهار بار و بانوان سه بار خون اهدا کنند.
 
او همچنین با اشاره به کنترل و دقت همکاران مجموعه انتقال خون استان در سلامت خون اهدایی بیان کرد: در 6 ماه اول امسال چهار هزار و 248 نفر معافی اهدا کننده خون و پارسال در همین مدت 2 هزار و 651 نفر معافی در استان وجود داشت که این افزایش عدد بیانگر دقت و حساسیت همکاران در سالم بودن خون اهدایی می باشد.
 
وی با اشاره به استقبال مردم استان در اهدای خون اظهار کرد: در استان اردبیل افرادی وجود دارد که تاکنون بیش از 50 بار خون اهدا کرده اند که در نظر داریم با اهدای تندیسی از این کار خیر آنها تجلیل شود.
 
وی با بیان اینکه ساختمان انتقال خون استان در شان اردبیل نیست طوری که این ساختمان نیم متر نشست کرده و همکاران با ایثار کار می کنند از تهیه زمین مناسب برای احداث ساختمان جدید انتقال خون استان خبر داد.
 
او گفت: در صورت تامین اعتبار عملیات احداث این پروژه شروع خواهد شد و از مسوولان استان انتظار داریم در این زمینه ما را کمک کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار