همزمان با میلاد مولا علی(ع) و روز پدر
در آستانه روز میلاد حضرت علی(ع) و فرارسیدن روز پدر انتظار می‌رود که بازار اجناس مردانه رونق بیابد و برای هدیه گرفتن همه به بازار بیایند! اما امسال تحرک چندانی به چشم نمی‌خورد و فروشندگان نیز از رکود حاکم بر این بازار گلایه‌مند هستند.
کد خبر: ۲۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 01 May 2015
صالحی یکی از مغازه‌داران، برچسب بزرگی را به مناسبت روز پدر، روی شیشه مغازه خود نصب کرده است مبنی بر اینکه با هر ۷۵هزارتومان خرید، ۱۰هزار تومان خرید رایگان داشته باشید. به داخل مغازه می‌رویم؛ اما مشتری به چشم نمی‌خورد. صاحب فروشگاه درباره وضعیت بازار می‌گوید: نه تنها روز مادر بلکه برای روز پدر هم بازار تغییری نکرده است و مردم قدرت خرید ندارند.

وی می‌افزاید: دو سال پیش وضعیت بازار عالی بود، اما درحال‌حاضر هیچ رونقی ندارد و بیشترین فروش در آستانه روز پدر مربوط به جوراب و لباس زیر بوده که از همه ارزان‌تر است.
صالحی متوسط قیمت پیراهن مردانه را ۵۰تا ۶۰ هزار تومان، شلوار کتان را ۷۰تا ۹۰هزار تومان، شلوار لی را ۸۰ تا ۱۰۰هزار تومان و جوراب و لباس زیر را ٤ تا ۱۰هزار تومان عنوان می‌کند.
عدالتی از دیگر مغازه داران است که کمربند، کفش، کیف و کت‌وشلوار مردانه می‌فروشد.
وی که از شرایط فعلی حاکم بر بازار به‌شدت ناراضی است، اظهار می‌کند: هیچ سودی در فروش اجناس مردانه وجود ندارد، درحال‌حاضر هم که روز پدر نزدیک است، بازار رونق نیافته و تنها سود ما در فروش کمربند است.اینها برخی مشاهدات خبرنگار نشریه مردم مشهد برای آگاهی بیشتر از وضعیت حاکم بر بازار در آستانه روز پدر است که به چند مرکز فروش در سطح شهر سری‌زده و حال‌وهوای مردم و مغازه‌داران را جویا شده است.
بازار کساد و گران کفش
علیزاده، فروشنده کفش مردانه به ریشه‌های این کسادی در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت بازار هر سال نسبت به سال قبل بدتر شده و حدود ۲۰درصد افت می‌کند؛ در سال‌های گذشته وقتی دلار از هزار و۱۰۰تومان به سه هزار تومان رسید، بازارها رونق قابل توجهی یافت، اما درحال‌حاضر که این نرخ ثابت شده، از رونق بازار نیز کاسته شده است.
وی خاطرنشان می‌کند: وقتی کفش درجه یک ایرانی با چرم طبیعی را ۱۵۰هزار تومان می‌خریم، ناچاریم حداقل با قیمت ۱۸۰هزار تومان آن را به فروش برسانیم که در چنین شرایطی مشتری به‌دلیل قدرت خرید پایین زیر بار چنین قیمتی نمی‌رود.
پس از گشت‌وگذار در این بازار خلوت خریداری پیدا می‌شود که قصد خرید هدیه برای روز پدر دارد. وی می‌گوید: به هیچ عنوان از قیمت‌ها راضی نیستم. همه چیز بالای۲۰۰هزار تومان است. واقعا قدرت خرید ندارم.

نیروهایم را تعدیل کردم
به یک فروشگاه نسبتا ارزان‌فروش می‌رسیم که به عرضه کمربند، کیف و ادکلن مردانه می‌پردازد. محمدی فروشنده این فروشگاه می‌گوید: چون اجناس ما اکثرا مردانه و از اجناس مورد نیاز است، در این روزها اندک‌رونقی گرفته است اما قابل مقایسه با رونق سال گذشته نیست.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته پنج نیرو بدون وقفه پاسخگوی مراجعین بودند اما اکنون همان طور که می‌بینید به تنهایی اینجا ایستاده و هیچ مشتری در مغازه وجود ندارد.
زهره دامادنژاد که برای خرید هدیه روز پدر به بازار آمده است، می‌گوید: این‌طور نیست که همه اجناس گران باشد، می‌توان با کمی گشت‌وگذار جنس خوب با قیمت خوب نیز پیدا کرد، اما مشکل اینجاست که دیگر مثل گذشته نمی‌توان هدایا و لوازم مورد نیاز پدر را میان اعضای خانواده تقسیم کرد تا هر کدام یکی از آن‌ها را بخرد، بلکه ناچاریم همه با هم مبلغی گذاشته تا بتوانیم تنها یکی از اقلام اساسی مورد نیاز پدر را تهیه کنیم که این به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها باز می‌گردد.
کاریزنوی از فروشندگان پوشاک مردانه اظهار می‌دارد: بازار اندک رونقی به خود گرفته است اما نسبت به سال گذشته از رکود بیشتری برخوردار است.
وی درباره استقبال مردم از اجناس می‌گوید: درحال‌حاضر بیشتر از پیراهن استقبال می‌شود که تولید تهران است و قیمت آن ۶۵تا ۷۵هزارتومان است؛ پیراهن جنس ترک نیز داریم اما به‌دلیل قیمت بالای آن که حدود۱۳۰تا۱۴۰هزارتومان است، کمتر به فروش نمی‌رسد.
کاهش شدید خرید و فروش
در این ارتباط رئیس اتاق اصناف مشهد می‌گوید: متاسفانه بحث رکود در بازارها کاملا آشکار است و متاسفانه حتی در ایام نوروز که سالانه مسافران زیادی به مشهد می‌آیند و بازارها رونق قابل توجهی پیدا می‌کند، امسال در بخش‌های پوشاک، زعفران، اقامتی و... رکود بی‌سابقه‌ای را نسبت به سال‌های قبل شاهد بودیم.
محمود بنانژاد مشهدی با اشاره به اینکه در ایام ولادت حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) مردم تمایل زیادی به محترم شمردن مقام پدر و مادر دارند، اظهار می‌دارد: باوجوداین، شهروندان به‌دلیل ضعف مالی، توان پرداخت هزینه در زمینه خرید هدیه برای پدرومادر نداشته اند و این مسئله باعث می‌شود که بازار نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد.
رئیس اتاق اصناف مشهد به افزایش بی‌رویه تعداد واحدهای صنفی توزیعی در شهر به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی در حوزه بازار اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: در گذشته محدودیت‌هایی مانند حریم، سقف صنفی و... در قانون نظام صنفی برای صدور پروانه کسب ایجاد شده بود که از افزایش بی‌رویه واحدها جلوگیری می‌کرد اما در حال حاضر در راستای رونق بازار کسب و کار، برای تسهیل در بحث صدور پروانه کسب این محدودیت‌ها برداشته شده است.
بنانژاد ادامه می‌دهد: این نکته را هم باید در نظر داشت که با کاهش سهم بازار برای هر واحد صنفی، از طرف دیگر هزینه‌های این واحدها مانند اجاره بها که در چهار سال گذشته چند برابر شده است، دستمزد کارگر هزینه‌های مربوط به آب، برق، گاز، حمل و نقل و... نیز افزایش پیدا کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار