شهر ابرکوه میزبان اولین نشست مشترک شوراهای اسلامی استانهای فارس و یزد بود، نشستی که امید می رود گامی در مسیر خدمت رسانی بهتر به مردم این دو استان باشد.
کد خبر: ۲۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱ 18 April 2015

به گزارش تابناک یزد، نشست مشترک شوراهای استان های فارس و یزد در حالی به میزبانی ابرکوه برگزار شد که برخی  از طرح های مشترک بین دو استان که می تواند خدمات بسیاری را به مردم هر دو منطقه ارائه کند، سالها است در رکود به سر می برد و یا با کندی به پیش می رود.

شهر ابرکوه میزبان این نشست مشترک بود و در این نشست علاوه بر تعامل در پیگیری این طرح های مشترک بر اقدامات مشترک دیگری نیز تأکید شد که می تواند اثرگذاری خود حتی در کوتاه مدت را نیز نشان دهد.

شهرداری و شورای اسلامی شهر ابرکوه به تعامل با دیگر شهرها می اندیشد

شهردار ابرکوه در حاشیه این نشست در گفتگو با مهر به تشریح اهداف و چرایی برگزاری این نشست در شهر ابرکوه پرداخت.

حسین حاتمی اظهار داشت: یکی از مواردی که توسط شهرداری و شورای اسلامی دوره چهارم ابرکوه مورد تأکید قرار گرفت، پیگیری تعامل با شهرهای همجوار در داخل و خارج استان یزد بود.

وی افزود: در این راستا تاکنون  نشستهایی با شوراهای اسلامی و شهرداران سورمق و اقلید در استان فارس داشته ایم همچنین نشستی علمی به میزبانی شهرداری ابرکوه و با حضور کارشناسان شهرداری ابرکوه و اقلید انجام شده است.

ابركوه

حاتمی در مورد چرایی برگزاری این نشست در ابرکوه ادامه داد: در این راستا با تعامل خوبی که با رئیس سازمان همیاری های شهرداری های استان فارس  و رئیس شوراهای اسلامی استان فارس که خود ابرکوهی است، داشتیم و مقرر شد با رایزنی های انجام شده، این شنست در ابرکوه برگزار شود.

وی افزود: در ابتدا قرار بود این نشست تنها با حضور اعضای شورای اسلامی فارس برگزار شود که با پیگیری رئیس شورای اسلامی استان فارس، شورای اسلامی استان یزد و همچنین اعضای برخی از شوراهای شهرهای استان یزد نیز در این نشست حاضر شدند.

حاتمی ادامه داد: هدف از این نشست شناسایی ظرفیت ها در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... شهرهای همجوار این دو استان به ویژه معرفی ظرفیت های مختلف ابرکوه یه شهرهای همجوار بود.

حاتمی تأکید کرد: تبادل تجربیات و اطلاعات بین شوراها نیز به ایجاد روندهای کاری بهتر در شهرداری ها در امر خدمت رسانی کمک می کند و این مسئله کار ارزشمندی است.

رئیس شورای اسلامی شهر ابرکوه نیز در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اهداف این نشست اظهار داشت: آشنایی و تبادل نظر در مورد این مسئله که چگونه شوراها می توانند با کمک یکدیگر به حل مشکلات بپردازند از اصلی ترین اهداف این نشست بود.

سیدحمید جلایی افزود: منافع مشترک دو استان یزد و فارس برگزاری چنین نشست هایی را به صورت یک ضرورت در آورده است و در سایه تعاملاتی که در این زمینه صورت می گیرد، می توان به اجرای برخی از پروژه های مشترک مانند تکمیل راه ها ارتباطی بین دو استان سرعت داد.

وی ادامه داد: در تفاهم نامه منعقد شده همچنین بر همکاری در حوزه های مختلف و از جمله گردشگری تأکید شده است.

نشست مشترک دو استان در ابرکوه ارزشمند بود

جلایی در مورد تأثیر این نشست در حوزه شهری ابرکوه اظهار داشت: با توجه به اهداف شورای اسلامی شهر ابرکوه و شهرداری برای تعامل با شهرهای دیگر و استفاده از پتانسیل های موجود برای توسعه این شهرها به صورت متقابل؛ این نشست برای ما بسیار مهم و ارزنده بود.

ابركوه

وی در مورد بهره ای که شورای اسلامی شهر ابرکوه و شهرداری از این نشست داشت ادامه داد:هر چه بتوان این تعاملات را گسترش داد، بیشتر می توان از تجارب یکدیگر در حوزه های مختلف استفاده کرد و ما در حاشیه این نشست شاهد تعاملاتی با شوراهای چند شهر برای حضور در آن شهرها بودیم.

جلایی افزود: از جمله برنامه هایی که در حاشیه این نشست در مورد شهرداری و شورای اسلامی شهر ابرکوه صورت گرفت، برنامه ریزی برای برگزاری نشست با شوراها و شهرداری های آباده و بوانات از شهرهای همجوار و همچنین حضور در شهر میمند استان فارس بود.

رئیس شورای اسلامی شهر ابرکوه گفت: همچنین از سوی رئیس شورای اسلامی استان فارس دعوت شدیم که با هماهنگی ایشان از پروژه های عمرانی تهران نیز بازدید داشته باشیم که این بازدیدها و نشست ها به طور قطع در توسعه شهر ابرکوه نقش خواهند داشت.

نشستی که همدلی دولت و ملت را افزایش می دهد

در نشست مشترک شوراهای اسلامی استان یزد و فارس فرماندار ابرکوه با اشاره به سوابق دیرینه مردم ابرکوه با استان های فارس و یزد این نشست مشترک را گامی مهم در همدلی و همزبانی شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم و دولت ذکر کرد که می تواند به دولت هر چه بیشتر در اجرای پروژه های مختلف کمک کند.

روسای شوراهای اسلامی دو استان نیز ارزیابی مثبتی از این نشست ها داشتند.

آنها با بیان تجربیات خود از چنین جلساتی همچنین بیان برخی از فعالیت های حوزه کاری این نشست مشترک را با توجه به طرح های مشترک و نیمه تمام  دو استان همجوار گامی ارزنده بیان کردند.

امام جمعه ابرکوه نیز برگزاری این نشست را برنامه ای ارزنده برای تعامل هر چه بیشتر دولت و ملت در راستای فرمایشات رهبری عنوان کرد که گامی مثبت برای خدمت رسانی بهتر به مردم است.

ابركوه

در این نشست که علاوه بر شوراهای اسلامی استان یزد و فارس تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان یزد نیز شرکت داشتند، شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های خود و همچنین مشکلاتی که از این طریق و از طرف شوراهای دو استان قابل پیگیری است، پرداختند.

در پایان این نشست تفاهم نامه ای ۱۰ ماده ای که می تواند تا هفته آینده به پیشنهاد شرکت کنندگان، بندهای دیگری نیز به آن اضافه شود تنظیم شد تا بتواند به عنوان یک محور شروع همکاری شوراهای این دو استان را به دنبال داشته باشد.

اولویت های شوراهای استان یزد و فارس مشخص شد

در تفاهم نامه منعقد شده ما بین شوراهای اسلامی استان های فارس و یزد این موارد به چشم می خورد.

هماهنگی در تعیین عوارض و نرخ عوارض شهرداری های شهرهای همجوار دو استان با توجه به تفاوت فاحشی که در شهرهای مختلف در این زمینه وجود دارد؛ در این زمینه لازم است که شوراهای اسلامی این شهرها قبل از تصویب این نرخ ها با همدیگر مشورت های لازم را داشته باشند.

همکاری و پیگیری اتصال پروژه اتصال راه آهن یزد - فارس نیز یکی دیگر از بندهای این تفاهم نامه بود.

همکاری در گسترش گردشگری در شهرهای استان فارس و یزد و به عنوان نمونه برگزاری اردوهای دانش آموزی در شهرهای مختلف دو استان نیز مورد تأکید قرار گرفت.

همکاری در تسریع احداث راه های مشترک که برخی از آنها چندین سال است که به سرانجام مطلوب نرسیده است.

همفکری و تبادل نظر در مورد آسیب شناسی شوراها که اولین وظیفه این شوراها به حساب می آید نیز در این تفاهم نامه دیده می شود.

پیگیری برای خواهر خواندگی شهرهای این استان ها نیز بخش دیگری از این تفاهم نامه بود.

پیگیری بازیافت پسماندها در شهرهای همجوار استان فارس ویزد که با توجه به هزینه های سنگینی که دارد، شهرها به صورت مجزا قادر به راه اندازی تأسیسات آن نیستند و یک ضرورت برای هر شهری به حساب می آید.

پیگیری کار فرودگاه شمال فارس که یک نیاز و سالها است که مردم شهرهای مختلف و همجوار فارس و یزد چشم انتظار آن هستند نیز بند دیگری از این تفاهم نامه را تشکیل می داد.

توسعه ای که با همکاری های چند جانبه شوراها شکل می گیرد

شوراهای اسلامی شهرها و استان های همجوار هم به خوبی می توانند با تعاملاتی که با یکدیگر برقرار می کنند مباحث توسعه ای شهرهای خود را سریعتر به پیش ببرند.

مثال این مسئله استفاده از ابزار و وسائلی است که در برخی از شهرداری ها و جود دارد که برخی دیگر به واسطه هزینه های نسبتا سنگین آن قادر به خریداری آنها نیستند.

ابركوه

مورد دیگر که در این تفاهم نامه آمده و یکی دیگر از این مسائلی است که می تواند یاری رسان شهرداری ها باشد، بحث ایجاد تأسیسات بازیافت زباله است که هزینه های زیادی را مطالبه می کند.

خارج از بحث شهرداری ها و منافعی که برای آنان در پی این تعاملات وجود دارد، باید به پیگیری مطالبات شهرستانی از سوی شوراها نیز اشاره کرد که می توان در سایه این تعاملات و با توجه به ظرفیت های شوراها به آن پرداخت.

مثال این موارد را نیز می توان به خوبی در این تفاهم نامه مشترک ما بین دو استان همجوار مشاهده کرد.

---

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار