کد خبر: ۲۱۸۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ 25 April 2016
تابناک گیلان - رقائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از اجرای 100 برنامه این نهاد در هفته سلامت خبر داد.

محمدتقی آشوبی به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: اول تا هفتم اردیبهشت هفته سلامت با شعار «غلبه بر دیابت» است.

وی با بیان اینکه در هفته سلامت برنامه‌های متعددی در دانشگاه علوم‌ پزشکی و دیگر سازمان‌های مربوطه گیلان در حال اجرا است، افزود: بیش از 100 برنامه برای هفته سلامت در گیلان برنامه‌ریزی شده است.

قائم‌ مقام رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان سازمان‌های مربوطه را تامین اجتماعی، بیمه سلامت، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و... عنوان کرد و افزود: روز نخست برنامه هفته سلامت با نواختن زنگ در یکی از مدارس رشت آغاز شد.

وی تشریح بیماری دیابت و راه‌های پیشگیری از آن را جزو برنامه‌های هفته سلامت ذکر کرد و گفت: برای هر روز برنامه‌های متعددی برنامه‌ریزی شده است.

آشوبی با بیان اینکه سالانه در دنیا حدود 38 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های واگیر دچار مرگ و میر می‌شوند، خاطرنشان کرد: 60 درصد اینها بر اثر بیماری دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

وی با تصریح بر اینکه حدود 5 میلیون نفر در کشور دچار بیماری دیابت هستند، افزود: دیابت دارای عوارض چشمی، مغزی، قلبی‌ و عروقی، قطع عضو بر اثر عوارض عروق محیطی و... است.

این مسئول، دیابت را دو نوع خواند و تصریح کرد: نوع یک بیماری دیابت بر اثر عدم ترشح انسولین است که در سلول‌های لوزالمعده اتفاق می‌افتد و 10 درصد بیماران دچار نوع یک دیابت هستند.

وی نوع دو دیابت را مشکل‌آفرین خواند و یادآور شد: دیابت نوع دو، 90 درصد دیابت را تشکیل می‌دهد که مربوط به عدم کارآیی انسولین در بدن بوده و بیشتر در بیماران چاق و دارای اضافه‌ وزن که تحرکات لازم را ندارند رخ می‌دهد.

آشوبی کنترل عوامل زمینه‌ساز دیابت را مهم دانست و متذکر شد: کنترل چاقی، اضافه وزن، چربی خون بالا، افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند و خانم‌هایی که نوزادان بالای چهار کیلوگرم متولد می‌کنند و کسانی که فشار خون بالا دارند در پیشگیری از دیابت الزامی است.

وی افراد سیگاری و کسانی که زیر 50 سال دچار بیماری قلبی و سکته می‌شوند را در معرض بیماری دیابت دانست و یادآور شد: برای پیشگیری از دیابت بحث ورزش توصیه شده که افراد دارای وزن زیاد حداقل در هفته پنج بار به مدت 30 دقیقه پیاده‌روی کنند.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نقش تغذیه در پیشگیری از دیابت را مهم دانست و خاطرنشان کرد: پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و فست‌فودها و استفاده از سبزیجات در پیشگیری از دیابت مهم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار