کاراته به عنوان یکی از پرافتخارترین رشته‌های ورزشی استان قم امسال مسابقات جهانی و آسیایی را در چهار رده سنی کاتا و کومیته پیش‌رو دارد اما جای آن در المپیک خالی است.
کد خبر: ۲۱۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳ 14 April 2016
به گزارش تابناک قم، کاراته رشته‌ای جذاب و پرطرفدار در بین ورزش‌دوستان قمی به شمار می‌رود و رشته‌ای است که شهروندان قمی به آن علاوه بر علاقه، اعتماد ویژه‌ای دارند و جمعیت ورزشکار فعال آن با رشته‌ پرمخاطبی همچون فوتبال رقابت می‌کند به طوری که چنانچه این رشته المپیکی بود قم در هر دوره المپیک قطعا شانس کسب مدال بود.

در آغاز این گزارش به سراغ حسن عابدی رئیس سابق هیئت کاراته استان قم رفتیم و وی که از فعالان این رشته در سال‌های گذشته نیز بوده، می‌گوید: کاراته از دهه 1360 و سال‌های آغازین بعد از پیروزی انقلاب یکی از ورزش‌های موفق و مدال‌آور برای قم است.

سکان کاراته ایران بیش از یک دهه در دستان قمی‌ها

وی خاطرنشان می‌کند: غلامرضا دباغیان مربی سرشناس و مطرح کاراته استان قم بیش از یک دهه و دقیقا 15 سال هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت و کاراته‌کاهای قم در دهه 1370 تمام اوزان تیم ملی را به عنوان نفرات اصلی به خود اختصاص داده بودند.

کاراته‌کاهای قم بارها از میادین مهم بین‌المللی، آسیایی، جهانی و بازی‌های آسیایی برای ورزش قم و ایران افتخار کسب کردند و اکنون نیز در رده‌های سنی مختلف مربی تیم‌های ملی هستند و با تجربیات این چهره‌ها اکنون نسل جدیدی از استعدادهای کاراته برای ورزش قم در جاده قهرمانی گام برمی‌دارند.

نام‌هایی همچون علیرضا کتیرایی، مهدی عموزاده، سعید آشتیان، مهدی جعفری و مجید عبدالحسینی در کاراته ایران، آسیا و جهان بسیار شناخته شده‌ هستند و اکثر این چهره‌ها اکنون در کسوت مربیگری تجربیات خود را در اختیار نسل جوان و علاقمند این رشته قرار می‌دهند.

کاراته هیچ‌گاه از حرکت در مسیر رشد و پیشرفت متوقف نشده است

غلامرضا ملکی رئیس اسبق هیئت کاراته استان قم می‌گوید: کاراته هیچ‌گاه از حرکت در مسیر رشد و پیشرفت متوقف نشده و این هیئت ورزشی حتی در دوران افت خود جزو مدال‌آوران و افتخارآفرینان برای ورزش قم و در زمره هیئت‌های برتر و موفق استان قم و فدراسیون کاراته قرار داشته است و اکنون باشگاه‌های زیادی در آن به صورت شبانه‌روزی مشغول تربیت و پرورش استعدادهای کاراته قم در هر دو بخش کاتا و کومیته هستند.

وی خاطرنشان می‌کند: نزدیک به یک دهه با اعتماد خانواده بزرگ و دوست‌داشتنی این رشته رئیس هیئت کاراته استان قم بودم و فکر می‌کنم در آن مقطع بزرگترین افتخارات کاراته استان را کسب کردیم زیرا از هشت نفر ملی‌پوش کاراته در آن زمان پنج نفر از قم بودند و در تمام کشور الگو و نمونه بودیم.

افتخارآفرینی کاراته قم در سطح جهان و آسیا

نکته جالب توجه دیگر در خصوص کاراته استان قم این است که در رقابت‌های جهانی سال 2012 که در شهر پاریس فرانسه به انجام رسید با درخشش امیر مهدی‌زاده ستاره کاراته قم در کسب مدال طلای وزن منهای 60 کیلوگرم، ایران بعد از 6 سال و کاراته قم بعد از 17 سال رنگ مدال جهانی به رنگ طلا را دیدند.

در سال 2014 و در رقابت‌های جهانی برمن آلمان بار دیگر این کاراته‌کای توانمند ایران و قم را به مدال برنز جهانی رساند و در همان سال بعد از حدود یک دهه با درخشش در اینچئون کره جنوبی، کاراته قم را به مدال ارزشمند طلای بازی‌های آسیایی رساند.

مهدی‌زاده که در این سال‌ها ستاره بی‌رقیب کاراته قم است در سال 1394 در جریان رقابت‌های کاراته قهرمانی 2015 مردان آسیا در یوکوهامای ژاپن با شکست تمامی رقبای خود به مدال طلای آسیا نیز دست یافت تا بار دیگر ثابت شود که کاراته قم همواره سرآمد و موفق است.

کسب 83 مدال بین‌المللی توسط کاراته‌کاهای قم در سال 94

رئیس هیئت کاراته استان قم از موفقیت کاراته‌کاهای قم در کسب 83 مدال بین‌المللی و هشت مدال از مسابقات قهرمانی کشور در سال 94 خبر می‌دهد و می‌افزاید: در سال قبل اعزام‌های مختلفی از کاراته قم به رقابت‌های مختلف داخلی و برون‌مرزی صورت گرفت.

در سال قبل به واسطه عملکرد درخشانی که کاراته‌کاهای استان قم در رقابت‌های مختلف کشوری ارائه کردند، تعداد 27 کاراته‌کا از قم به اردوی تیم‌های ملی کاراته ایران دعوت شدند و اتفاق خوب و مثبتی که رخ داد این بود که چهار ملی‌پوش در بخش بانوان کاراته قم حضور داشتند.

یک عنوان قهرمانی و مدال طلا از مسابقات کاراته قهرمانی آسیا توسط امیر مهدی‌زاده که در کشور ژاپن با درخشش این چهره موفق کاراته قم به دست آمد به همراه سهمیه دو مربی ملی و یک نفر سرمربی تیم‌های ملی اتفاقات مهم و مثبتی برای کاراته قم در سال 94 بودند.

درخشش کاراته قم در رده باشگاهی کاتا و کومیته

در نیمه دوم سال قبل تیم کاراته سفیر قم در رده سنی جوانان بالاتر از دیگر رقبای خود عنوان قهرمانی را جشن گرفت، در رده سنی نونهالان بخش کاتا تیم موبایل‌جهان قم بر سکوی نخست ایستاد و تیم کاراته سفیر در لیگ کاتای این رده سنی رتبه سوم ایران را به ارمغان آورد.

رئیس هیئت کاراته استان قم با اشاره به حضور بانوان کاراته‌کای قم در لیگ باشگاه‌های کاراته کشور، خاطرنشان می‌کند: در بخش بانوان با تلاش خانم‌ها اخویان و شریفی در باشگاه پارسیس، شاهد اعزام تیم‌های چهار رده سنی به پیکارهای قهرمانی کاراته بانوان کشور بودیم.

وی با اشاره به تعداد مدال‌های کسب شده کاراته قم در سالی که سپری شد، عنوان کرد: در سال 94 تعداد 83 مدال از مسابقات بین‌المللی نصیب کاراته قم شد که از این تعداد مدال، 22 مدال را بانوان کاراته‌کا کسب کردند و این اتفاق جای خوشحالی و امیدواری برای کار و تلاش بیشتر در بخش بانوان دارد.

در سالی که کمتر از یک ماه از سپری شدن آن می‌گذرد، تعداد 24 مدال بین‌المللی در بخش تیمی در موفقیت‌های سال قبل کاراته قم به ثبت رسیده، ضمن اینکه تعداد 12 اعزام به قهرمانی کشور صورت گرفته و از این تعداد، چهار اعزام در بخش بانوان انجام شده است.

میزبانی از اردوهای تیم ملی کاراته ایران در راه مسابقات آسیایی

کاراته یکی از رشته‌هایی است که هر ساله تعداد زیادی میزبانی‌ پیکارهای قهرمانی کشور را نیز انجام می‌دهد، به طوری که در سال 94 دو اعزام در بخش مردان و یک اعزام در قسمت بانوان انجام شده، ضمن اینکه در این سال که تیم ملی کاراته ایران آماده اعزام به رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌شد نیمی از اردوهای این تیم را قم میزبانی کرد.

نگاهی به تعداد مدال‌های کسب شده کاراته قم از رقابت‌های کشوری سال قبل نشان می‌دهد، در بخش آقایان شاهد کسب سه مدال طلا، چهار نشان نقره و یک مدال برنز بودیم، ضمن اینکه در بخش بانوان کاراته قم از رقابت‌های قهرمانی کشور در رامسر 2 مدال برنز به دست آمد.

حرکت در مسیر افزایش دانش کاراته قم یکی دیگر از اتفاقات مثبت کاراته قم در سال قبل بود، به طوری که در این بخش دوره‌های استاژ مربیگری و ارتقای داوری از مهمترین برنامه‌های اجرایی هیئت کاراته به شمار می‌رود و در دوره‌ای که در قم برگزار شد 30 نفر از بانوان قم نمره صد در صد قبولی گرفتند و علاوه بر آن در طول سال دوره‌های آموزشی زیادی برگزار شد.

برگزاری 35 رقابت استانی کاراته در سال 94

دبیر هیئت کاراته استان قم به تعداد مسابقات استانی برنامه‌ریزی شده توسط این هیئت در سال قبل اشاره کرد و گفت: با مشارکت همه‌جانبه باشگاه‌های کاراته قم مجموعا 35 رقابت استانی برگزار کردیم و برای نخستین‌بار استارت برگزاری رقابت‌های لیگ کاراته بزرگسالان قم نیز زده شد.

سعید برخورداری با بیان اینکه 13 مسابقه استانی برگزار شده در سال قبل اختصاص به بانوان کاراته‌کای قم داشته است، ‌عنوان کرد: امسال هدف‌ ما رسیدن به جایگاه‌های بالاتر و ارتقاء در تمام زمینه‌ها با بهره‌گیری از توان، دانش و تجربه مربیان توانمند کاراته قم به ویژه در بخش بانوان است.

برخورداری در ادامه تاکید کرد:‌ هنوز برای پیشرفت به حمایت تمامی باشگاه‌های کاراته قم نیاز داریم، قم توانمندی بسیار بالایی در کاراته دارد و در راستای بالفعل کردن این توانمندی‌ها نیازمند پشتیبانی مسئولین استان و حمایت واقعی رسانه‌های قم نیز هستیم.

تشکیل کمیته‌ استعدادیابی کاراته بانوان قم

اتفاق مهمی که در آغاز سال 95 برای کاراته قم رخ داد و نشان از برنامه‌ریزی برای هم‌گرایی و هم‌فکری تمام اهالی این رشته به منظور رشد و پیشرفت بیشتر کاراته قم دارد، برگزاری نشست هم‌اندیشی مربیان کاراته قم بود که با حضور نمایندگان باشگاه‌های مختلف برگزار شد، نشستی که فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها به منظور تحول در کاراته قم و رفع نقاط ضعف این رشته بود.

رئیس هیئت کاراته استان قم در این خصوص می‌گوید: ما در بخش مربیگری واقعا مربیان توانمندی داریم و با اینکه بخواهیم از خارج قم مربی جذب کنیم واقعا مخالفم زیرا توانمندی و قابلیت بالایی برای رشد کاراته قم به ویژه در بخش بانوان بین مربیان کاتا و کومیته ما به چشم می‌خورد و هیچگونه کاستی و کمبودی از بابت دانش مربیگری در کاراته قم احساس نمی‌کنم.

به سراغ نایب‌رئیس هیئت کاراته استان قم نیز رفتیم و سارا غلامی با بیان دیدگاه‌های خود راجع به کاراته بانوان قم می‌گوید: جا دارد ابتدا از زحمات نایب‌رئیس سابق هیئت که خانم هاجر عبادی بودند و برای این رشته زحمات زیادی کشیدند تشکر کنم، ضمن اینکه کاراته قم برای رقم زدن آینده‌ای بهتر نیازمند همکاری تمام اعضای این خانواده بزرگ است.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از مهمترین فعالیت‌های ما در سال جاری تشکیل کمیته‌ استعدادیابی کاراته بانوان قم با حضور چهار یا پنج مربی است تا به نقاط استعدادخیز سرکشی کرده و نخبه‌های کاراته قم در رده‌های سنی مختلف بخش دختران را شناسایی کنند.

غلامی با بیان اینکه استارت مرحله نخست فعالیت این کمیته از اردیبهشت ماه زده می‌شود، ‌تاکید می‌کند: استعدادیابی ما با لحاظ کردن تمام فاکتورهای استاندارد شناسایی یک قهرمان انجام می‌گیرد و سپس این استعدادها و نخبه‌ها در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرند.

آموزش کاتا و کومیته رشته کاراته در رده‌های سنی پایه

مربیان استعدادیاب کاراته بانوان قم در این کمیته بیش از 30 مدرسه دختران را مورد بازدید قرار می‌دهند و نفرات شناسایی شده را به نزدیک‌ترین باشگاه در محدوده محل تحصیل یا سکونت هر دانش‌آموز دختر معرفی می‌کنند تا کارهای آموزشی روی آن صورت بگیرد.

توجه به لزوم یکسان‌سازی روش‌های آموزش این رشته موضوع مهم دیگری است که امسال مد نظر هیئت کاراته قم قرار دارد و نایب‌رئیس هیئت کاراته استان قم راجع به این موضوع بیان می‌کند: ‌بانوان فعال در کاراته قم نیازمند حضور مداوم در دوره‌های آموزشی داوری و مربیگری برای آشنا شدن با نکات، مسائل علمی و دانش روز کاراته هستند و در بخش روانشناسی مربیگری نیز باید کار کنیم.

غلامی محدود شدن تعداد قهرمانان این رشته در بخش بانوان را یکی از موضوعات آسیب‌رسان به کاراته قم عنوان کرد و افزود: در واقع ما در شرایطی قرار داریم که ذخیره‌های قبل خود را از دست می‌دهیم و اکنون اگر خوب برنامه‌ریزی کنیم و کاراته‌کاهای مستعد را شناسایی کنیم باید به شکل اصولی روی آن کار کنیم تا چند سال دیگر برای ما ثمر داشته باشد.

نایب رئیس هیئت کاراته استان قم معتقد است در موضوع استعدادیابی ابتدا باید یک ورزشکار از نظر آمادگی جسمانی تمام شرایط را داشته باشد و سپس در آموزش‌های اصولی این رشته تعیین کنیم که فلان استعداد برای فعالیت در کاتا موفق‌تر است یا کومیته،‌ در ادامه از پایه تمرینات را پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان این گزارش تاکید کرد: بسیاری از مربیان ما نسبت به این موضوع آگاه نیستند، آموزش کاتا و کومیته رشته کاراته در رده‌های سنی پایه تا یک محدوده زمانی مشخص به صورت مشترک انجام می‌شود و بعد از آن استعدادهای هر رشته یعنی کاتا یا کومیته را شناسایی کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار