کد خبر: ۱۹۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶ 29 February 2016

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: در سال آینده نخستین واحد نیمه صنعتی عناصر نادر خاکی در حوزه ایران مرکزی تاسیس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، غلامرضا ملاطاهری در مراسم افتتاحیه استحصال شمش عناصر نادر خاکی که امروز در محل مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد اظهار داشت: عناصر نادر خاکی به عنوان اصلی‌ترین منابع اولیه صنایع هایتک محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه صنایع هایتک تامین منابع اولیه و عبور از مرزهای دانش فرآوری و استحصال منابع است افزود: به دلیل مغفول ماندن اکتشاف و استحصال فرآوری عناصر نادر خاکی در حوزه معادن و صنایع معدنی کشور از خرداد سال 93 طرح عناصر نادر خاکی با تشکل جدید شکل گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به اینکه در طول این مدت در حوزه اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری عناصر نادر خاکی مطالعات وسیعی در این حوزه شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: این امر دستاوردهای مثبتی را برای کشور در این بخش به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه در حوزه اکتشاف در سال 94 در محدوده‌ای به وسعت 24 هزار کیلومتر مربع در حوزه ایران مرکزی عملیات پی‌جویی و شناسایی عناصر نادر خاکی اجرا شد و در حوزه سنگان نیز مطالعات شناسایی عناصر نادر خاکی در دستور کار قرار گرفت تصریح کرد: ماحصل این مطالعات سبب شد این محدوده را به یک محدوه 7 هزار کیلومتری تبدیل کنیم و اولویت‌بندی‌های اکتشاف را در 10 اولویت تعریف کردیم.

ملاطاهری با اشاره به اینکه از دستاوردهای مهم دیگر در حوزه ایران مرکزی کشف بزرگترین ذخیره عناصر نادر خاکی بود، یادآور شد: ذخیره 60 میلیون تن کانسنگ آهن از جمله این اکتشافات محسوب می‌شود که در حال حاضر مدل سازی ذخیره آن تهیه شده و آماده بهره‌برداری است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس برآورد‌های انجام شده بالغ بر 300 هزار تن محتوای عناصر نادر خاکی به عنوان پتانسیل موجود این بخش در کشور برآورد شده است افزود: باید در سال‌های آتی برای تثبیت این ذخایر و ارتقاء آن‌ها عملیات اکتشافی گسترده‌ای را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فرآوری عناصر نادر خاکی مطالعات وسیعی انجام شده است که بحث تدوین دانش فنی در اولویت اقدامات ما قرار دارد، تصریح کرد: مطالعات ما توسط یک تیم 30 نفره از بهترین متخصصان کشور و خارجی انجام شد که در سه تخصص معدن، فرآوری و شیمی همکاری لازم را داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به اینکه برخی از تجهیزات فرآیندی را در داخل کشور نداشتیم از این رو مجبور به ساخت آن شدیم، اظهار داشت: امید است در دوره‌های آتی به سبب افزایش مصرف عناصر نادر خاکی در کشور بتوان با سرمایه‌گذاری در این حوزه مصرف داخلی را تامین کرد.

ملاطاهری با تاکید بر اینکه براساس مستندات گمرکی حدود 40 تن سریوم و مشتقات آن وارد کشور شده است، افزود: امید است تا سال آینده نخستین واحد نیمه صنعتی عناصر نادر خاکی را در حوزه ایران مرکزی تاسیس کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار