نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:مردم تبریز وفادار انقلابند
سومین همایش گرامیداشت قیام مردم تبریز با محوریت 29 بهمن سال 56 به عنوان نقطه عطف انقلاب اسلامی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۱۸۲۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷ 16 February 2016
به گزارش تابناک  تبریز، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز در این مراسم قیام 15 خرداد 42، شهادت سید آقا مصطفی فرزند امام خمینی(ره)، قیام 19 دی ماه مردم قم و قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 56 را از جمله نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران برشمرد و گفت: هر یک از این قیام ها و تحولات به نوعی در رسیدن این انقلاب به این مرحله نقش تعیین کننده ای داشته اند.
 آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه مردم سلحشور و قهرمان آذربایجان و تبریز از همان ابتدای انقلاب اسلامی در تمامی صحنه‌های سرنوشت‌ساز حضور داشته و خواهند داشت، تصریح کرد: مردم آذربایجان در روز هفتم اسفندماه بار دیگر با حضور در پای صندوق‌های رای با رهبری بیعت کرده و آگاهانه به کاندیدای مورد نظر خود رای خواهند داد.
رییس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه اگر تاریخ ۱۰۰ ساله کشور را ورق بزنیم، تبریز به ‌عنوان کانون مبارزات اسلامی مطرح بوده است، یادآور شد: نمونه بارز این امر، قیام 29 بهمن ۵۶ تبریز، نقطه عطف مبارزات انقلاب اسلامی مطرح است.
دکتر محمدرضا پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه اگر مردم تبریز در سال 56 حماسه 29 بهمن را نمی آفریدند رژیم شاه می توانست قیام مردم ایران را سرکوب نماید، اظهار داشت: در روز 29 بهمن 1356که مصادف با چهلم فاجعه 19 دی قم بود، مردم تبریز، پیشگام قیام شدند و در سایر شهرها از جمله یزد و جهرم و ... چله های پی‌درپی برای بزرگداشت این شهدا برگزار شد و با فراگیری نهضت در همه کشور، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.
رییس دانشگاه تبریز نقش دانشجویان دانشگاه تبریز را در قیام 29 بهمن بسیار برجسته خواند و گفت: اولین شهید این قیام، محمد تجلا دانشجوی دانشگاه تبریز بود و آخرین شهید نیز که در 29 بهمن مجروح شده بود و ده روز بعد در بیمارستان به شهادت رسید، محمد باقر رنجبر آذر فام دانشجوی فلسفه این دانشگاه بود.
وی با اشاره به دستاوردهای این انقلاب هم افزود: اگر امروز کشورهای غربی بر سر میز مذاکراه با مردم ایران حاضر می‌شوند به برکت خون شهدا و جانفشانی‌های مردم است، از این رو وقتی امروز از برجام و پسابرجام صحبت می‌کنیم، مدیون انقلاب، امنیت و اقتدار کشور هستیم و دنیا نیز به این منطق رسیده که بدون حضور ایران نمی‌تواند کاری را پیش ببرد.
دکتر پورمحمدی در بخش دیگر سخنان خود به رشد علمی کشور در عرصه های مختلف پرداخت و اضافه کرد: در حال حاضر رشد علمی ایران 4 برابر متوسط کشورهای پیشرفته جهان است که این امر نیز به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا است.
به گفته وی توسعه علمی، رمز بقای کشور است و باید از این دستاوردها صیانت کنیم و بنا بر تأکید مقام معظم رهبری نباید سرعت پیشرفت کشور متوقف شود.
رییس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون در کشور امنیت و آرامشی بی نظیر حاکم است و به مدد قابلیت‌های کشور، در تمامی صحنه‌های سیاسی جهان نقش ایفا می‌کنیم.
سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلیمن عباس نصیری‌فرد، معاون بین‌الملل اتحادیه دانشمندان جهان اسلام، دکتر مسلم اورنگی، رییس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی، همچنین تجلیل از خانواده های شهدای 29 بهمن تبریز و پخش کلیپ از دیگر برنامه های این همایش بود.
همین گزارش حاکی است: بررسی ریشه ها و علل پیدایش، سیر تاریخی، اهداف و آرمان های قیام 29 بهمن، نقش علما و روحانیون و گروه های مرجع در قیام 29 بهمن تبریز، تبیین خیانت های حکومت پهلوی در آذربایجان از جمله محور های اصلی این همایش بود که توسط بسیج اساتید آذربایجان شرقی، با همکاری دانشگاه تبریز و با مشارکت نهاد ها و دستگاه های از جمله استانداری آذربایجان شرقی، بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، سپاه عاشورا، شهرداری تبریز، بسیج دانشجویی، سازمان بسیج طلاب و روحانیون، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، صدا و سیما و ... برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار