مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: میزان مشارکت اقتصادی زنان در این استان کمتر از یک چهارم مردان است.
کد خبر: ۱۳۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 03 December 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی فرشته سلجوقی در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان مشارکت اقتصادی زنان بهار امسال 15،7 درصد و برای مردان 64،9 درصد بود.

وی گفت: مشارکت در میان زنان روستایی نیز 18درصد و در شهرهای خراسان رضوی 14،8 درصد لذا زنان روستایی مشارکت بیشتری در اقتصاد استان دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: در این میان میزان بیکاری زنان استان نزدیک به دو برابر همین شاخص در مردان است.

وی ادامه داد: میزان بیکاری زنان در خراسان رضوی بر اساس آمارها در فصل بهار 19،2 درصد و برای مردان 9 درصد بوده است.

سلجوقی متوسط میزان بیکاری را در خراسان رضوی 14 درصد ذکر و بیان کرد: با وجود شایستگی، تخصص و تحصیلاتی که جامعه زنان دارند برخی موانع درونی و بیرونی در ارتقا این مشاکت نمود و تاثیر دارد.

وی گفت: بخشی از دلایل بالا بودن بیکاری و پایین بودن مشارکت مرتبط با اعتماد به نفس و خطرپذیری کمتر زنان به علت حضور کمتر در عرصه های اجتماعی است، ضمن آنکه زنان میان نقش مادری و همسری در خانواده با کار بیرون تعارض می بینند لذا بخشی از این موانع روانشناختی است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: در بسیاری از کشورها میزان مشارکت سیاسی زنان رابطه مستقیمی با میزان اشتغال آنان دارد.

وی ادامه داد: در جامعه ما، محور تحکیم بنیان خانواده است اما باید توجه داشت از جمله عوامل موثر بر طلاق تامین نشدن هزینه های زندگی است لذا در خانواده هایی که زنان شاغل هستند برای حفظ کانون خانواده تلاش بیشتری می کنند.

سلجوقی بر ضرورت بازنگری در الگوی اشتغال و کار جامعه تاکید و بیان کرد: باید بدانیم که اشتغال زنان فقط در بخشهای دولتی نیست بسیاری از مشاغل را زنان و دختران می توانند در منازل و یا در قالب خوشه های صنعتی و هلدینگها انجام دهند.

وی گفت: امروز زنان خراسان رضوی یکی از موفقترین شرکتهای هلدینگی کشور را فعال کرده اند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه زنان و مردان در اسلام با هم برابرند افزود: در شرع منعی برای فعالیتهای اجتماعی و سیاسی زنان وجود ندارد اما در عرف موانعی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برخی قوانین با دیدگاه تحکیم خانواده تنظیم شده اما ابعاد منفی آن هم قابل توجه است چنانکه نمونه آن قانونی است که چند سال قبل یکی از دستگاهها را موظف کرد از بانوان مطلقه حمایت کند اما همین خود عاملی برای افزایش طلاق شد.

سلجوقی گفت: باید جنبه های مختلف قانون آسیب شناسی و بررسی و سپس مصوب و اجرا شود در عین آنکه زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند و نقش محوری در توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه دارند و در تمام دنیا هم تولیدگرانی با کار بهتر، اثر بخشتر و کارآیی بیشتر هستند.

نیمی از جمعیت شش میلیون نفری خراسان رضوی را زنان تشکیل می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار