افزایش قیمت کالاهای اساسی در آستانه سال نو
براساس گزارش بانک مرکزی قیمت برخی کالاهای اساسی در آستانه سال جدید افزایش پیدا کرد تا نشان دهد قصه بالا رفتن قیمت اقلام مورد نیاز شب عید سر دراز دارد
کد خبر: ۱۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ 11 March 2015

به گزارش تابناک با اینکه هر سال مسئولان از نظارت جدی ، برخورد با گرانفروشی ، تنظیم بازار و جریمه و تنبیه متخلفان خبر می‌دهند اما در عمل ظاهرا گوش شنوایی برای این حرفها وجود ندارد و با نزدیک شدن به عید برخی سودجویان از آب گل آلود ماهی گرفته و اجناس را به هر قیمتی که دوست دارند عرضه می کنند و از این راه سود کلانی هم به جیب می زنند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی 6 گروه از اقلام مواد غذایی شامل تخم مرغ، برنج، میوه های تازه، سبزی های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ با افزایش قیمت روبرو شدند.

در این میان نوسانات قیمت مرغ در روزهای پایانی سال بیشتر از سایر کالاها موجب نارضایتی خریداران شد چرا که با افزایش قیمت گوشت قرمز در سالهای اخیر و حذف تقریبی آن از سفره بیشتر خانواده های ایرانی، مردم ترجیح می دادند بیشتر از گوشت مرغ استفاده کنند که بالا رفتن قیمت مرغ موجی از ناراضایتی را ایجاد کرد.

هر چند دولت تلاش کرد با عرضه مرغ منجمد در بازار قیمتها را متعادل کند اما باز هم قیمت مرغ واقعی نشد و مردم علاوه بر قیمت از اینکه مجبور بودند از مرغ یخ زده بجای مرغ تازه استفاده کنند گله مندند. 

از سوی دیگر بازار میوه هم حال و روز خوشی ندارد و هر روز خبری از گران شدن یکی از اقلام میوه های شب عید به گوش می رسد یک روز نارنگی 16 هزار تومانی در بازار خودنمایی می کند روز دیگر پرتقال به کیلویی 12 هزار تومان می رسد و موز هم سعی دارد از این قافله عقب نیفتد.

گزارشها حاکی از آن است که هنوز شب عید از راه نرسیده دلالان دست بکار شده اند و با انبار کردن میوه های مرغوب آن را با چند برابر قیمت به فروش می رسانند. گشتی در بازارهای میوه و مغازه ها نشان می دهد که میوهای درجه یک هنوز در انبارها جا خوش کرده اند و مردم برای تامین مایحتاج خود مجبورند هر آنچه در پیشخوان مغازه ها موجود است را بخرند.

پرتقال شیرین جنوب که تا هفته گذشته کیلویی 6 هزار تومان در بازار میوه و تره بار به فروش می رسید اکنون 12 هزار تومان شده است.

به هر حال قیمت میوه ظرف روزهای گذشته به شدت بالا رفته و کیفیت هم پایین آمده است و ظاهرا یا نظارت درستی انجام نمی شود یا اگر می شود دلالان و سودجویان واهمه ای از آن ندارند.

اما گوشت قرمز هم از قافله افزایش قیمتها عقب نمانده و همچنان در صف اول رقابت قرار دارد. گزارشها حاکی از آن است که قیمت گوشت گوسفند و گوشت برزیلی در بازار با افزایش مواجه شده است.

گوشت گوسفندی شقه از ۲۷ هزار تومان به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و سردست گوسفندی از ۲۶ هزار به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله مخلوط ۳۲ هزار تومان، آبگوشتی ۲۵ هزار تومان، چرخ کرده ۲۵ هزار تومان، جگر گوسفندی ۴۲ هزار تومان، گوسفندی سر و گردن ۲۷ هزار تومان، گوسفندی ران و راسته ۳۳ هزار تومان، جگر شتر ۱۴ هزار تومان، دل  وقلوه شتر ۲۰ هزار تومان، گوشت شتر بدون کوهان ۳۳ هزار تومان، کم کوهان ۳۲ هزار تومان و مخلوط با کوهان ۳۱ هزار تومان است که البته باز هم نوساناتی در بازار گوشت قرمز دیده می شود.

بقیه اقلام مصرفی مردم مانند لبنیات، سبزی های تازه و آجیل و خشکبار هم کم و بیش افزایش قیمت را تجربه کرده اند. این در حالی است که در همه جای دنیا دولتها معمولا تدابیری می اندیشند که قشر محروم جامعه هم بتوانند اندکی طعم نو شدن سال را بچشند.

اما انگار قرار است این داستان تکراری همچنان بی سرانجام بماند. هر سال از ماهها قبل مسئولان وعده تنظیم بازار و عدم افزایش قیمتها را می دهند اما با نزدیک شدن به سال نو باز هم همان آش و همان کاسه سالهای قبل است.

دود این گرانی ها بیشتر از هر کس به چشم مردم می رود. مردمی که در طول سال با مدارا کردن قید خوردن خیلی از خوراکی ها را زده اند حقشان است که حداقل یک بار در سال از نعمتهای کشورشان بهرمند شوند.

هنوز یک هفته ای تا پایان سال مانده و برخی از مردم موفق به خرید اقلام مورد نیاز خود نشده اند. دولت در همین زمان اندک هم می تواند کاری کند که این داستان یکبار برای همیشه تمام شود. پیدا کردن علت این اشفته بازار و برخورد بسیار جدی با متخلفین و سودجان شاید دوایی بر زخمهای کهنه مردم باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار