فعال رسانه‌ای اهل سنت گلستان با اشاره به اینکه ترکمن‌ها حرم مطهر امام رئوف را به دلیل داشتن گنبدی طلایی و به‌منظور تکریم شخصیت والای ایشان «قیزیل امام» یعنی امام طلایی می‌نامند، گفت: «قیزیل امام» محبوب دل‌ها و نور چشم اهل سنت گلستان است.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱ 17 May 2024

به گزارش تابناک گلستان، رستم جرجانی اظهار کرد: ارادت به اهل‌بیت (ع) در فرهنگ عامیانه و فرهنگ مکتوب ترکمن‌ها وجود دارد و زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) در بین ترکمن‌ها سنت پسندیده‌ای است.

وی اضافه کرد: ترکمن‌های ساکن استان گلستان و حتی سراسر کشور با گفتن عبارت مشهد جان و قیزیل امام امام رضا (ع) را خطاب می‌کنند و حرم مطهر امام رئوف را به دلیل داشتن گنبدی طلایی و به‌منظور تکریم شخصیت والای‌ایشان قیزیل امام یعنی امام طلایی می‌نامند.

فعال رسانه‌ای اهل سنت گلستان گفت: با توجه به اینکه دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ایرانی ترکمن با دهه کرامت مقارن شده است به بخشی از اشعار وی که در وصف اهل‌بیت (ع) و بویژه امام رضا (ع) سروده است، اشاره می‌کنم، یکی از اشعار بسیار زیبا و معروف مختومقلی در وصف سجایای دوازده امام است. در شعری به نام «ما را ببخش»، شاعر یک‌به‌یک امامان را نام می‌برد و توصیف می‌کند و از ۱۲ امام التماس دعا دارد و این اشعار نشانگر میزان محبت، اعتقاد و ارادت مختومقلی به اهل‌بیت (ع) و امامان است.

جرجانی با اشاره به اینکه در خصوص محبت به اهل بیت و امام رضا (ع) نیز مختومقلی فراغی در شعر “باخشلا بیزی”، ما را ببخشای، گوشه‌ای از محبت به اهل بیت (ع) را آورده است، گفت: امام رضا (ع) محور محبت، اتحاد و همبستگی مردم منطقه است. به عنوان مثال خودم اگر فرصت مناسب دست داد تا بتوانم به سفر بروم، به اتفاق خانواده اولین مکانی که به ذهنم می‌آید مشهد مقدس و زیارت امام رئوف است و چنین طرز فکری حتی در ذهن فرزندانم نیز وجود دارد و حضور در حرم مطهر قیزیل امام، نوعی احساس آرامش و معنویت به ما دست می‌دهد.

عضو هیأت مدیره مؤسسه اصحاب رسانه گلستان ادامه داد: رفتن به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) یا در اصطلاح ترکمنی رفتن به مشهد جان و زیارت امام رضا جان، از جمله برنامه‌های اصلی خانواده‌های ترکمن است و ترکمن‌ها بر اساس این ارادت، زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) را یکی از برنامه‌های ثابت خود قرار داده و حتی زوج‌های جوان نیز اولین سفر زندگی مشترک خود را مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) در نظر می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ شفاهی نیز ترکمنها، ارادت خاصی به دوازده امام و بخصوص امام رضا (ع) دارند، افزود: در فرهنگ شفاهی و عامه مردم به امام رضا (ع) «قزل امام» می‌گویند. مثلاً کسی که مشهد رفته است می‌گوید زیارت قزل امام رفته‌ام. وجه تسمیه این نام به خاطر بارگاه و گنبد طلایی امام رضا ست که تا پیش از امام رضا مردم این گنبد و بارگاه را جایی ندیده بودند برای همین به این نام بین مردم متجلی شده است.

جرجانی با بیان اینکه به طور کلی قزل امام یعنی امامی که بارگاهش طلایی (سرخ) است، خاطرنشان کرد: با گشت وگذار در کوچه و خیابان و شهر و روستا‌های ترکمن نشین، متوجه می‌شوید که اسم بسیاری از ترکمن‌ها به نام‌های؛ محمد رضا، علی رضا، مشهد دردی، مشهد بردی، مشهد بی‌بی، مشهد تاج و امثال این است و این اسامی نشان دهنده این است که اهل سنت و به خصوص ترکمن‌ها حرمت ویژه‌ای برای امام رضا (ع) و سایر امامان قائل هستند.

فعال رسانه‌ای گلستان تصریح کرد: ترکمن‌ها همواره به قزل امام توسل می‌جویند و هرسال به زیارت‌ایشان می‌روند. ترکمن‌ها از هر فرصتی برای سفر به مشهد مقدس برای پابوسی امام رضا (ع) سفر می‌کنند که این امر نشان دهنده علاقه وافر به این امام همام است.

وی بیان کرد: در گذشته هر وقت یکی از بستگان نزدیک در مشهد مقدس خدمت سربازی را می‌گذراند اطرافیان او به احترام آن که این شخص خدمت سربازی را در شهر مقدس گذرانده نوزادان تازه متولد شده خود را با پسوند مشهد یا رضا مانند «مشهد بی‌بی، مشهد رضا یا غلام رضا و مانند آن» نام‌گذاری می‌کردند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار