پایانه مسافری مهران بعنوان اولین و کانونی‌ترین نقطه برخورد مسافرین گردشگران خارجی در قرق دلالان مسافر، ارز و سیم کارت قرار گیرد و در حالی که با زشت‌ترین رفتار‌ها از آن‌ها استقبال می‌کنند، انتظار تحقق اقتصاد گردشگر محور را در این مرز داشت و علاوه بر آن به خطر افتادن آبروی، سیاسی و بین المللی جمهوری ایران با توجه به تردد حجم بسیاری از مسافران خارجی در مرز مهران، دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۱۱۶۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵ 06 May 2024

تابناک ایلام؛ مجتبی قیطاسی:: امروز شهر مرزی مهران به عنوان یکی از مبادی اصلی ورود به بازار کشور‌های حوزه مدیترانه و دروازه عتبات شناخته می‌شود که می‌توان  آن را پیشانی جمهوری اسلامی ایران نامید؛ که نقش مهم و اساسی در تحقق اقتصاد غیر نفتی گردشگر محور ایفا می‌کند.

اما این در حالی است که پایانه مسافری مهران بعنوان اولین و کانونی‌ترین نقطه برخورد مسافرین گردشگران خارجی در قرق دلالان مسافر، ارز و سیم کارت قرار گیرد و در حالی که با زشت‌ترین رفتار‌ها از آن‌ها استقبال می‌کنند، انتظار تحقق اقتصاد گردشگر محور را در این مرز داشت و علاوه بر آن به خطر افتادن آبروی، سیاسی و بین المللی جمهوری ایران با توجه به تردد حجم بسیاری از مسافران خارجی در مرز مهران، دور از انتظار نیست.

در حدود یک سال گذشته این رسانه بار‌ها به موضوعات و معضلات مختلفی در پایانه مرزی مهران که پدیدآورنده‌های آن‌ها دلالان بودند، پرداخته است و همواره در خصوص نقش دلالان در ایجاد ناامنی و بی نظمی در مرز بین المللی مهران هشدار‌های داده است" استقبال از گردشگران به سبک مرز مسافری مهران / دلالان تصویری نامطلوب بر ذهن گردشگران" "پایانه مرزی مهران در قرق دلالان / آیا این شیوه مدیریت مرز زیبنده ایلام است؟ "، اما متاسفانه یا به صورت مقطعی رسیدگی به عمل آمده و یا به بادی فراموشی سپرده شده است.

این فراموشی‌های و بی توجهی در حوزه‌ای مختلف تبدیل به یک چالش شده اند که امروز دوشنبه ۱۷ اردبهیشت ماه ۱۴۰۳ با تجمع رانندگان پایانه مرزی مهران در درب استانداری ایلام که می‌توان در نتیجه عدم برخورد با "دلالان" از آن نام برد.

مشکل اصلی رانندگان پایانه مرز بین المللی مهران دلالان مسافر است که امنیت جانی و شغلی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده که این امر در نتیجه عدم برخورد گاراژدار‌ها و پایانه حمل و نقل، گارد گمرک، از همه مهمتر نهاد‌های امنیتی و مرزبانی با وجود ایست و بازرسی مرزبانی به فاصله ۳ کیلومتر از پایانه مرزی پدیدار شده است.

این رانندگان معتقداند: اگر در گیت ورودی به پایانه که درب ورود و ساختمان مشخصی داره و نهایتا گاراژدار‌ها که وظیفه صدور صورتحساب به رانندگان را تنها اجازه ورود به تاکسی‌های بین شهری داده شود که دارای مجوز‌های لازم هستند ونظارت جدی به عمل آید قطعا بسیاری از بی نظمی‌ها و معضل دالالان مسافر نیز حل خواهد شد.

به گفته رانندگان؛ حمل مسافر با تاکسی‌های بین شهری و دارای صورتحساب در امنیت جانی و مالی مسافر نقش بسزای دارند چرا که با صدور صورتحساب اسم مسافر در آن درج خواهد شد و هر زمان حتی سال‌ها بعد مشخص بوده با چه خودرو و راننده‌ای از مبدا به مقصد سفر کرده است، این در حالی است این نظارت‌ها در جابجایی مسافر توسط دلالان وجود ندارد.

با توجه به عدم نظارت در پایانه مسافربری مرز مهران شاهد قارچ گونه دلالان مسافر و افراد سابقه دار حتی با پابنده‌های الکترونیکی است که منجر به در خطر افتادن امنیت جانی رانندگان و همچنین سلامت مسافران چه داخلی و چه خارجی شده است.

چناچه پایانه، نظارت جدی بر گاراژدار داشته باشد و گاراژدار از ورود دلالان به گاراژ را برای جابجایی مسافر ممانعت کنند و در صورت تخلف مجوز فعالیت گاراژدار باطل شود قطعا بدون دخالت سایر مراجع نظارتی، نظم در پایانه مسافربری مرز مهران حاکم خواهد شد.

به گفته رانندگان؛ اگر مرز رو تحویل نهاد‌های که قدرت نظارت و اداره بهتری دارند مانند سپاه پاسداران، داده شود و همچنین نوگان عمومی در مرز بهسازی و‌نوسازی شوند بسیاری از معضلات خود به خود حل خواهد شد. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار