مواد مخدر به خصوص از نوع شیمیایی آن پس از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز شده و فرایند عادی ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات از سوی سلول‌های عصبی را مختل می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸ 23 March 2024

به گزارش تابناک گلستان و به نقل از ایسنا، با شروع سال نو و آغاز سفر‌های نوروزی گرگان مقصد گردشگری مسافران زیادی بوده و جنگل النگدره و ناهارخوران علاوه بر مردم بومی این منطقه که از فرصت تعطیلات برای استفاده از طبیعت و زنده کردن روح و جسم خود بهره می‌برند میزبان تعداد زیادی از مسافران از جای جای ایران است، حضور انبوهی از مردم و وجود جمع‌های خانوادگی و دوستانه زمان مناسبی است تا قدر در کنار هم بودن را دانسته و هرگونه عاملی که سبب بر هم زدن استحکام نهاد خانواده و روابط پایدار آن می‌شود را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کنیم.

به طور مثال وجود گروه‌های آگاهی‌بخش در مورد مواد مخدر می‌تواند کمک بسیاری به افراد کرده تا ضمن شناسایی مواد مخدر، راهکار‌ها و نحوه مواجهه با آن را آموخته و از سلامت خود و خانواده در مقابل آن حفاظت کنند. این ایام گروه‌هایی از پلیس انتظامی مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان گلستان به صورت روزانه در جنگل النگدره و ناهار خوران و در ایستگاه‌هایی که محل اسکان مسافران نوروزی است در مورد آسیب‌های اجتماعی مانند مواد مخدر و انواع آن به مردم آگاهی داده و عوارض آن را بیان می‌کنند، آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگو با سعید نکوئی کارشناس آموزش همگانی پلیس انتظامی مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان گلستان است:

ایسنا: چگونه می‌توان مواد مخدر را شناسایی کرد؟

مواد مخدر از لحاظ منشاء تولید به دو گروه طبیعی و صنعتی تقسیم بندی می‌شود: مواد مخدر طبیعی مانند (تریاک) که از گیاه خشخاش بدست آمده و مواد مخدر صنعتی مانند (شیشه) که در آزمایشگاه و از مواد شیمیایی بدست می‌آید.

انواع مواد مخدر با توجه به تاثیر بر دستگاه عصبی مصرف کننده به سه گروه تقسیم می‌شود: گروه سستی‌زا، توهم‌زا و محرک‌ها که تریاک و مشتقات تریاک مثل مرفین از گروه سستی‌زا بوده، هروئین از گروه توهم‌زا مانند حشیش، گراس گل - ال اس دی و گروه محرک‌ها نیز مانند شیشه، کوکائین و قرص‌های اکستاسی است.

یکی دیگر از مواد مخدر که منشاء گیاهی داشته و به نام «گل» مشهور شده است نیز از تغییر ژنتیک گیاه شاهدانه تولید شده که غلظت ماده توهم‌زایی آن خیلی بیشتر از حشیش و گراس بوده و اعتیادآوری آن بسیار سریع و تخریب سلول‌های مغز که در ادراکات و تفکر نقش دارند بسیار شدیدتر در استفاده از آن اتفاق می‌افتد.

مواد مخدر چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد؟

مواد مخدر به خصوص نوع شیمیایی آن پس از مصرف وارد سیستم ارتباطی مغز شده و فرایند عادی ارسال و دریافت و پردازش اطلاعات از سوی سلول‌های عصبی را مختل می‌کند. ایجاد چنین اختلالی سبب می‌شود تا یک پیام بسیار قوی در مغز ایجاد شده و کانال‌های ارتباطی مغز مختل شود.

به‌طور مثال آسیب‌های ساختاری حاصل از مصرف برخی مواد مخدر را می‌توان عبارت از: کاهش توانایی در یادگیری، کاهش ظرفیت برای خاطر سپردن مطالب و جذب اطلاعات جدید، عدم توانایی در تمرکز و دقت در یک مسئله، عدم توانایی در سازمان دهی و مرتب کردن مراحل مسئله و یا یک مشکل، کاهش توانایی حافظه و عدم توانایی بکارگیری از اطلاعات آموخته و موجود در حافظه دانست.

ایسنا: عوامل موثر در کاهش گرایش افراد به مواد مخدر چیست؟

ببینید قطعا تقویت یک سری توانایی‌ها و مهارت‌ها بسیار کمک کننده است، مانند: توانایی مشاهده آگاهانه قوت‌ها و ضعف‌ها و فرصت‌ها و تهدیدات زندگی، تقویت قدرت تفکر یعنی توانایی فکر کردن چند وجهی در خصوص مشکلات زندگی، تقویت عملکرد و توانایی انجام مسئولانه امور زندگی، تقویت شعاع و شبکه یعنی توانایی ساخت ارتباط سازنده با دیگران و توسعه مهارت‌های اجتماعی و فردی از جمله عواملی است که می‌تواند گرایش افراد به مصرف مواد مخدر را کاهش دهد.

همچنین افراد می‌توانند با تقویت مهارت‌هایی، چون افزایش خودآگاهی، مهارت تصمیمگیری، مهارت حل مساله، مقابله با هیجان‌های منفی، مقابله با استرس، داشتن تفکر خلاق در خصوص حل مشکلات، داشتن تفکر انتقادی در خصوص درخواست دیگران به مقابله به گرایش به سمت مواد مخدر اقدام کنند.

ایسنا: نقش خانواده و راهکار‌ها در کاهش گرایش به اعتیاد چیست؟

به اعتقاد کارشناسان آموزش مهارت‌های زندگی در سنین پایین و آشنا کردن نوجوان‌ها با عوارض و پیامد‌های مواد مخدر جدید و شیوه‌های تبلیغی آن در فضای مجازی و حقیقی مهم‌ترین راه مبارزه اجتماعی با اعتیاد است. همچنین والدین باید از کودکی مهارت قدرت نه گفتن را به کودکان خود بیاموزند.

نباید فراموش کنیم که در این زمینه نقش خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و باید با هوشیاری نسبت به این مسائل ورود پیدا کنند. توجه به نیاز‌های نوجوانان و جوانان در پیشگیری اولیه از اعتیاد بسیار راهگشا است، بطور مثال توجه به نیاز‌هایی مانند تقویت هویت‌های فردی و خانوادگی و اجتماعی نوجوانان و جوانان، وجود آرامش و احترام، علاقه خانواده و تقویت احساس تعلق و تعهد، محبت و عطوفت واقعی همچنین وجود احساس امنیت روحی، روانی و جسمی از مواردی است که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

ایسنا: نکته پایانی چیست؟

متاسفانه استفاده از مواد مخدر مانند «گل» در بین جوانان افزایش پیدا کرده و همچنین ما شاهد استفاده روزانه قرص‌های لاغری که در آرایشگاه‌ها و محافل دیگر بیشتر در بین خانم‌ها وجود دارد هستیم. این قرص‌های لاغری حاوی مقادیر زیادی «مت آفتامین» یا شیشه است که سبب لاغری می‌شوند و افراد بدون خبر از عوارض آن در حال استفاده ماده مخدر شیشه به صورت خوراکی هستند. ماده مخدری که استفاده از آن به مرور زمان باعث از دست رفتن قدرت تکلم، وجود بی‌خوابی‌های طولانی تا ۴۸ ساعت و بر هم زدن ریتم اصلی زندگی برای افراد است.

این ماده خوراکی محرک اعصاب بوده و باعث تحریک قسمت لذت در مغز و ایجاد توهم می‌شود و اثر آن معمولا تا ۱۲ ساعت باقی می‌ماند. استفاده بیش از حد از آن آسیب به رگ‌های خونی در مغز و خونریزی مغزی و افزایش سکته را در بردارد؛ پس باید توجه داشت هر چیزی را به راحتی و بدون تحقیق یا مشورت با پزشک استفاده نکرده و از سلامت آن پیش از مصرف آگاهی کامل را بدست آوریم.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار