معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون با همراهی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان، ۲۶ هکتار به مساحت گلخانه‌های استان افزوده شد.
کد خبر: ۱۱۵۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱ 07 March 2024

به گزارش تابناک قم، محمد علی سلامی روز پنجشنبه در گفت‌وگویی در این خصوص بیان داشت: بر اساس طرح الگوی کشت استان،‌ توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در قم یک راهبرد مهم به‌شمار می‌آید و در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته‌است.

وی افزود: یکی از مهمترین عوامل موفقیت در گسترش گلخانه‌ها در قم،‌ همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز این نوع از کشت است، برای نمونه در ایجاد گلخانه، دسترسی به گاز و سایر منابع انرژی اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برای داشتن گلخانه‌های خوب و استاندارد در سطح استان باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام شود که در این رابطه نیز بانک‌ها با تسهیل و سرعت بخشیدن به روند پرداخت تسهیلات مورد نیاز بهره‌برداران، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

گفتنی است سالانه بیش‌از ۲ هزار تُن انواع محصولات در سطح ۵۵ هکتار از گلخانه‌های قم تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود. در همین رابطه یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای ارتقا بهره‌وری درگلخانه‌های استان، اصلاح و بازسازی محیط و شرایط فیزیکی آنها بر اساس استانداردهای روز است و در این زمینه از بهره‌برداران حمایت خواهد شد.

با توجه به مزایای کشت‌های گلخانه‌ای همچون کاهش مصرف آب و امکان مدیریت شرایط محیطی ، سطح زیر کشت گلخانه‌های استان رو به افزایش است و هر ساله میزان تولید محصولات متنوع آن در قم بیشتر می‌شود.

تامین امنیت غذایی همشهریان از مهمترین برنامه‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی قم است و در همین راستا با افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی استان در بخش‌های محتلف به ویژه کشت‌های گلخانه‌ای، تلاش می‌شود اقلام مورد نیاز مردم تولید، تامین و به بازار مصرف عرضه گردد.

محدودیت‌های دسترسی به منابع آبی و همچنین ویژگی‌های خاص محیطی از جمله تغییرات دمایی، موجب شده تا فعالیت‌های کشاورزی در قم با سختی مواجه باشد و در این شرایط افزایش گلخانه‌ها راهکاری مناسب برای گسترش سطح تولید محصولات کشاورزی استان است.

بهره‌وری آب در کشت‌های گلخانه‌ای تا ۱۰ برابر است و با تنظیم شرایط محیطی در آن می‌توان گیاهان کشت شده را در برابر تنش‌های دمایی حفظ کرد، بنابراین توسعه این نوع کشت در قم که با کم‌آبی و شرایط خاص اقلیمی مواجه‌است به عنوان یک موضوع راهبردی دنبال می‌شود.

حدود ۲۵۰ نفر از کشاورزان قمی در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای فعالیت می‌کنند و سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری سایر نهادهای متولی تلاش می‌کند از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در عرصه کشت‌های گلخانه‌ای حمایت کند.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار