فرماندهی واحد و افزایش هماهنگی‌های بین‌دستگاهی در مدیریت بحران ضروری است.
کد خبر: ۱۱۴۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ 25 December 2023

به گزارش تابناک تهران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همایش ملی بازآفرینی شهری، ایمنی و مدیریت بحران ضمن گرامیداشت یاد جان باختگان زلزله بم گفت: زلزله بم نگاه مسئولان به مدیریت بحران را تغییر داد، در این دو دهه شاید سرعت‌مان ایده‌ال نبوده، ولی قدم‌های بسیاری برداشتیم.

علی نصیری در ادامه از نبود یک وحدت فرماندهی واحد و فقدان مدیریت یکپارچه به عنوان یکی از چالش‌های کنونی در ساختار مدیریت بحران نام برد و خواستار افزایش هماهنگی‌های بین‌دستگاهی برای تقویت این موضوع و ایجاد فرماندهی واحد در این زمینه شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در ادامه به تشریح سیمای تهران پس از زلزله احتمالی پرداخت و از آتش‌سوزی گسترده، هجوم شهروندان، آبگرفتگی، واژگونی تانکر‌های سوخت، قطع شبکه‌های ارتباطی، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی، اختلال در امدادرسانی و تخریب برخی مراکز درمانی یه عنوان بخشی از آسیب‌های احتمالی در صورت رخداد یک زلزله بزرگ نام برد که باید برای هر کدام برنامه‌ریزی داشت.

نصیری در ادامه با اشاره به اهمیت راهبرد پیشگیری در مدیریت بحران تهران به بررسی موضوع راه‌اندازی قرارگاه ایمنی کالبدی برای پیشبرد راهبرد‌های مربوط به ایمنی پرداخت و یادآور شد که این قرارگاه در قالب ۲۵ خط تلاش ۱۵۸ اقدام را پیش برده و به بررسی وضعیت ابنیه فنی و بزرگراهی، شریان‌های حیاتی، بافت‌های فرسوده و ناپایدار، وضعیت پل‌ها و گود‌های پرخطر پرداخته است. او به بررسی تفاهم‌نامه ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با هدف ارزیابی ۱۶هزار ساختمان، اشاره کرد و گفت: حدود ۳ هزار ساختمان بازدید و هزارو ۴۶ ساختمان ارزیابی شده است.

در ادامه این نشست محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بر اساس شاخص‌های شورای عالی شهرسازی ایران بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار سقف ناپایدار داریم که در پهنه‌های مختلف وجود دارند و حدود ۱۰ میلیون نفر از جامعه ما زیر این سقف‌های ناپایدار زندگی می‌کنند و این بنا‌ها سازه ندارند.

وی گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش خسارات زلزله بم، فقدان سازه بود. در نتیجه یکی از موضوعات کلیدی در مدیریت بحران توجه به نوسازی بافت فرسوده است. در ادامه این نشست سید علی موسوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق از موضوع ایمنی به عنوان یکی از عناصر کلیدی شهر کاربردی و پویا نام برد و اهمیت برگزاری این همایش را پرداختن به این موضوع عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار