مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ و چهارباغ با اشاره به اجرای موفق طرح تعذیه مصنوعی دشت های غرب استان البرز اعلام کرد: با اجرا و توسعه این طرح ها طی چند ۲ سال اخیر، سبلاب ها با موفقیت به سمت سفره های آب زیر زمینی شهرستان ساوجبلاغ هدایت و مهار شده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸ 23 December 2023

به گزارش «تابناک البرز» مصطفی سلطان آبادی بیان کرد: یکی از برنامه های مهم شرکت آب منطقه ای استان البرز در سال های اخیر مهار سیلاب ها و تقویت سفره های آب زیر زمینی بود که اجرای چند طرح تعذیه مصنوعی در دشت های شهرستان ساوجبلاغ توانست نقش موثری در تقویت سفره های زیر زمینی و پیشگیری از حرکت تخریبی سیل ایفا نماید.
مدیر امور منابع آب ساوجبلاغ و چهارباغ اظهارکرد: اجرای طرح های تغذیه مصنوعی یکی از برنامه های زیرساختی شرکت آب منطقه ای البرز در دشت های ساوجبلاغ و سایر مناطق استان است که با هدف تقویت سفره های زیر زمینی ، جلوگیری از تخریب خاک ، تامین آب کشاورزی با جدیت دنبال شده است .
وی گفت: اکنون در مسیر طرح های تغذیه مصنوعی ساوجبلاغ تعداد زیادی حوضچه مهار سیلاب احداث شده که این حوضچه ها آب ها را به سفره های زیر زمینی هدایت می کنند.
سلطان آبادی با اشاره به قدرت بالای تخریبی رودخانه کردان ساوجبلاغ در زمان بارش های شدید بیان کرد: طرح های تغذیه مصنوعی در مسیر این رودخانه موجب کنترل سیلاب در مواقع بارانی شده است.
این مسوول گفت: کاهش تبخیر آب و استفاده حداکثری از سیلاب ها مهمترین فواید طرح های تغذیه آب در ساوجبلاغ و سایر مناطق البرز است.
لایروبی رودخانه ها
مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ و چهار باغ گفت: پاییز امسال طرح لایروبی رودخانه ها با هدف پیشگیری از حوادث سیل در این ۲ شهرستان اجرا شد.
وی افزود: حدود یک ونیم کیلومتر کانال ورودی شهر هشتگرد ساوجبلاغ لایروبی، پاکسازی و ایمن سازی شده است.
این مسوول گفت : جمع آوری زباله ها و نخاله در مسیر رودخانه ها با هدف پیشگیری از آلودگی زیست محیطی اقدام دیگر اداره امور منابع آب ساوجبلاغ و چهارباغ در این ۲ شهرستان است.
سلطان آبادی افزود: امسال حدود ۵۰ میلیارد ریال برای پاکسازی و لایروبی رودخانه ها در ساوجبلاغ و چهارباغ اعتبار تعیین شده است .
مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ و جهار باغ گفت: در بخش کنترل برداشت آب های زیر نیز تاکنون ۶۰۰ حلقه چاه آب در ساوجبلاغ و چهارباغ هوشمند سازی شده است .
وی اظهار کرد: امسال در بخش مقابله با حفر چاه های غیر مجاز ۵۰ دستگاه حفاری غیر مجاز در چهارباغ و ساوجبلاغ توقیف و ۳۳۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است .
این مسوول با اشاره به انتقال آب سد طالقان از طریق تصفیه خانه شهرجدید مهستان شهرستان ساوجبلاغ به نظرآباد و اشتهارد گفت: اکنون قسمت این تصفیه خانه و خطوط انتقال آن تکمیل شده است .
سلطان آبادی افزود: یک بخش تصفیه خانه جدید شهر جدید مهستان با آبدهی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه برای تامین آب شرب این شهر و شهرستان های نظرآباد و اشتهارد نیز به اتمام رسیده است .
وی گفت: بخش دوم این تصفیه خانه با آبدهی یک هزار لیتر برثانیه در دست اجرا قرار دارد که سال آینده تکمیل می شود؛ تکمیل این تصفیه خانه، آب آشامیدنی غرب و جنوب غربی البرز برای افق ۳۰ ساله تامین می شود.

طرح تغذیه مصنوعی دشت های البرز از دهه ۸۰ با پروژه دشت هشتگرد آغاز شد که دامنه این طرح به پتج دشت استان رسیده است.

۲ پروژه تغذیه مصنوعی دشت های هشتگرد و فردیس روی هم با ذخیره سازی حدود ۷۵ میلیون مترمکعب طی ۲ سال اخیر به بهره برداری رسید و سه پروژه دیگر در دشت فشند و پایین دشت هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ و دشت کرج در حال تکمیل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار