معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: شامگاه دوشنبه ۲۷ آذر، یک کپسول گاز در سفره خانه مجاور باغ فین منفجر شد که خوشبختانه هیچ خسارتی به این اثر ارزشمند تاریخی وارد نکرده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵ 19 December 2023

حجت الله ناصحی پور افزود: ساعت ۲۱:۳۸ دقیقه شامگاه دوشنبه یک کپسول گاز در سفره خانه جنب باغ تاریخی فین منفجر و منجر به مصدومیت سه نفر شد.

باغ فین و مجموعه بناهای آن در کاشان، ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به لحاظ داشتن ارزش‌های برجسته جهانی سال ۲۰۱۱ (تیرماه ۱۳۹۰) در قالب پرونده زنجیره‌ای ۹ باغ ایرانی، دو باغ در هند و یک باغ در پاکستان با شماره ثبت ۱۳۷۲ در یونسکو ثبت شد.

۹ باغ ثبت شده (در هفت استان کشور) به ترتیب پاسارگاد و ارم در شیراز، چهل ستون اصفهان، باغ فین کاشان، باغ عباس آباد بهشهر در استان مازندران، باغ شازده کرمان، باغ دولت‌آباد و پهلوان‌پور در یزد، باغ اکبریه بیرجند در خراسان جنوبی و سه باغ تاج محل در آگرای هندوستان، آرامگاه همایون در دهلی نو و باغ شالیمار در لاهور پاکستان است.

باغ فین کاشان با وسعت افزون بر ۲۳ هزار مترمربع شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برجهای استوانه شکل محصور شده‌ و آب اساسی‌ترین عنصر در آن بوده‌است.

شاه‌نشین، خلوت کریمخانی، کوشک، حوض خانه صفوی، حمام صفویه و قاجاریه، حوض جوش، شترگلوی فتحعلی شاه، جوی‌ها، بنای سر در و موزه ملی از جمله بخش‌های باغ فین کاشان است.

سامانه آبرسانی باغ دقیق و منحصر به فرد طراحی و نحوه تنظیم فوران فواره‌های جوی‌های آن بسیار زیبا و مهندسی‌ شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار