مدیرکل گمرکات قم گفت: بررسی‌های کارشناسان حکایت از آن دارد که ارزش ریالی پرونده‌های مظنون به قاچاق تشکیل شده در گمرکات استان در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹۰ درصد رشد پیدا کرده‌است.
کد خبر: ۱۱۴۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 19 December 2023

به گزارش تابناک قم، اسفندیار دریکوندی روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی بیان داشت: در همین رابطه طی زمان یاد شده تعداد ۶۷ پرونده مظنون به قاچاق به ارزش ۱۶۳ میلیارد ریال در گمرکات استان تشکیل شد در حالی که در مدت مشابه سال قبل این میزان ۴۲ میلیارد ریال بود.

وی افزود: یکی از ماموریت‌های مهم گمرکات قم کمک به دستگاه‌های متولی مقابله با قاچاق کالاست و کارشناسان ما در بخش‌های مختلف از جمله ارزش‌گذاری کالاهای قاچاق کشف شده در سطح استان با مجموعه‌های نظارتی مسئول در این حوزه، همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به چگونگی روند پیگیری پرونده‌های قاچاق در قم، ادامه داد: پرونده‌های قاچاق تشکیل شده در اداره کل گمرکات قم که در محدوده این استان کشف شده‌اند پس از تکمیل مدارک برای رسیدگی و صدور رای در اختیار مجموعه‌های قانونی ذی صلاح قرار می‌گیرد.

گفتنی‌است از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه، بیش‌از ۱۶۲ هزار تُن کالا در قالب چهار هزار و ۳۶۹ اظهارنامه و به‌ ارزش ۱۶۲ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۷۵۸ دلار از گمرکات این استان به کشورهای مختلف جهان صادر شد.

عمده کالاهای صادراتی قم به ۳۳ کشور جهان ارسال شده‌است که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از عراق، امارات، پاکستان، افغانستان، ترکیه، روسیه، ازبکستان، سوریه، ارمنستان و گرجستان است؛ همچنین تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی و آفریقایی در لیست کشورهای هدف صادراتی استان قم در هشت‌ماه سپری شده از سال جاری قرار دارند.

بر همین اساس طی مدت یاد شده، ۳۴ نوع کالا عمده کالاهای صادراتی این استان را تشکیل داده‌اند که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از سرب، انواع گرانول،‌ کفش و صندل، میلگرد آجدار،‌ الیاف پلی‌استر، پلاستیک دسته‌دار،‌ شیرخشک صنعتی، تخم مرغ و همچنین لوازم خانگی ازجمله ماشین لباسشویی و یخچال بوده‌است.

گمرکات قم از نظر تبادل کالا با سایر گمرکات کشور نیز وضعیت مناسبی دارد و در همین خصوص از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه، ۲ هزار و ۴۶۸ نوع کالا به وزن ۶۸ هزار و ۸۱۱ تُن از گمرکات سایر استان‌ها به گمرکات قم وارد و نیز ۱۲۶ نوع کالا به وزن یک‌هزار و ۴۲۴ تُن از گمرکات قم به مقصد گمرکات دیگر استان‌های کشور خارج شده‌است.

گفتنی است عمده کالاهای صادراتی استان قم در مسیرهای سبز و زرد قرار دارد، یعنی فرآیندهای اداری مرتبط با ترخیص کالا از گمرکات به سرعت و با توجه به اظهارات صاحب کالا صورت می‌گیرد.

علاوه بر آمارهای ارائه شده در خصوص میزان صادرات که نشان دهنده گسترش ظرفیت‌های تولیدی استان است، بیشترین حجم واردات در قم نیز مربوط به کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و نیز تجهیزات و مواد مصرفی در واحدهای صنعتی استان برای تولید محصول نهایی و عرضه‌آن به بازار است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار