معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تعیین عرصه و حریم چهار محوطه باستانی مهم کرمانشاه در وزارت میراث فرهنگی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲ 18 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا کیومرث خانی لعل آبادی با اشاره به تعیین عرصه و حریم چهار محوطه باستانی کرمانشاه، اظهار کرد: پیش از ظهر امروز(۲۷ آذر) در نشستی در وزارت میراث فرهنگی تعیین عرصه و حریم چهار محوطه باستاین استان مورد تائید قرار گرفت.

وی افزود: محوطه تاریخی قباخ(قباق) تپه واقع در کوزران، تپه سراب در کرمانشاه، تپه خدایی در سنقر و محوطه باستانی باوه یوان در کرمانشاه تعیین عرصه و حریم شدند.

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: باوه یوان یکی از مهمترین محوطه های باستانی تاریخی در ایران است که طی سالهای گذشته با انجام چهار فصل کاوش باستان شناسی از آن لایه های باستانی با داده های فرهنگی از دوره های پارینه سنگی میانی، نوین و فراپارینه سنگی بدست آمد.

وی افزود: از معروف ترین کشفیات باستان شناسی بدست آمده در این محوطه کشف دندان شیری مربوط به کودک نئاندرتال با قدمت حدود ۴۳ هزار سال بود که در دنیا مورد توجه قرار گرفت.

خانی در ادامه به اهمیت تپه باستانی قباخ تپه هم اشاره کرد و گفت: تاکنون سه فصل کاوش باستان شناسی در این محوطه باستانی صورت گرفته که طی کاوش های گذشته لایه های باستانی و بقایایی باستان شناختی از دوره کاسی ها، آشور نو، اشکانی و ساسانی بدست آمده است.

وی یکی از کشفیات مهم در این محوطه باستانی را کشف دو قطعه سنگ یادمان از دوره آشور نو مربوط به شاه سارگن دوم آشوری عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد این منطقه در دوره آشور نو یک مرکز اداری و یا مرکز مدیریت برای کنترل منطقه توسط حاکمان آشوری بوده است.

به گفته این مسئول، در تابستان امسال یک مرحله کاوش باستان شناسی در این محوطه انجام شد که طی آن بخشی از ظرف نوشته دوره ساسانی با کتیبه فارسی میانه پهلوی، بقایای معماری خشتی، ظروف سفالی، بقایای چاله های ذخیره غلات، ابزار و ادوات آهنی مربوط به کشاورزی، بام غلتان سنگی و ... بدست آمد.

وی در ادامه در خصوص تپه باستانی سراب در شهر کرمانشاه هم گفت: پیش از انقلاب اسلامی دو بار این محوطه مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفت و یافته هایی همچون پیکرهای گلی بویژه پیکرک الهه زن که اکنون در موزه ملی نگهداری می شود، از آن بدست  آمد.

معاون میراث فرهنگی استان تاکید کرد: این تپه باستانی حدود ۹ هزار سال قدمت دارد و قرار گرفتن آن در مجاورت راه آهن کرمانشاه، واقع شدن در میان زمین های کشاورزی و نزدیکی به محل دپوی نخاله های ساختمانی باعث شد تا برای تعیین عرصه و حریم آن اقدام شود.

وی در ادامه به قدمت حدود شش هزار ساله تپه خدایی سنقر هم اشاره کرد و گفت: از آنجایی که این تپه باستانی تاکنون کاوش نشده بود، بنابراین امسال برای اولین بار این اقدام در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از این تپه باستانی شواهدی از دوره فرهنگی مس و سنگ، تاریخی و اسلامی بدست آمده، عنوان کرد: متاسفانه قرار گرفتن این محوطه تاریخی در دل زمین های کشاورزی باعث شده تا طی سالهای گذشته دست درازی هایی به آن صورت گیرد، لذا از این پس با تعیین عرصه و حریم آن امکان تعرض به این محوطه باستانی وجود نخواهد داشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار