سفر ایمن و آسان به بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در گچساران رویای بسیاری از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در داخل و حتی خارج از کشور است؛ تحقق این مهم از طریق تکمیل طرح بهسازی جاده دوگنبدان به باباکلان ممکن است اما ۱۲ سال از آغاز احداث اجرای آن می گذرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷ 13 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت : بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم(ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا(ع)از سده‌های پیشین تاکنون کانون معرفت زائرانی از سرتاسر ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان است اما رونق گردشگری مذهبی در این منطقه همچنان لنگ راه ارتباطی مناسب است.

بارگاه نورانی حضرت بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی دایره شکل، بنا شده ،این آستان مقدس که در دل غاری کوهستانی و منطقه ای سختگذر قرار دارد در صورت تکمیل بهسازی جاده ارتباطی می تواند یکی از مناطق پررونق گردشگری باشد.

مسیر ارتباطی جاده شهر دوگنبدان به حرم بی بی حکیمه (س) در روستایی به همین نام تقریبا ۶۵ کیلومتر است اما وجود پیچ های خطرناک،جاده ای تنگ بدون وجود تابلوی راهنما و رانندگی، رسیدن به این مکان مقدس را برای بسیاری از مسافران سخت کرده است.

جاده دوگنبدان به باباکلان پس از ۱۲ سال !

همین آذر ماه امسال بود که واژگونی یک دسیتگاه ون حامل زائران حرم بی بی حکیمه (س) در جاده مذکور منجر به کشته شدن ۲ سرنشین و. زخمی شدن ۱۴ نفر دیگر شد به همین علت شتاب بخشی به عملیات اجرایی این طرح ضروری به نظر می رسد.

طرح بهسازی جاده دوگنبدان به باباکلان اگرچه در دوره هایی راکد شد اما اکنون عملیات اجرایی آن فعال است و امید می رود با تکمیل و بهره برداری از طرح این طرح که در نزدیکی بارگاه بی بی حکیمه (س) قرار دارد سفر به این آستانه مقدس به شکل آسان تری صورت گیرد.

آخرین وضعیت طرح بهسازی جاده دوگنبدان باباکلان

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این جاده می گوید که عملیات اجرایی بهسازی مسیر جاده شهر دوگنبدان به روستای باباکلان به طول ۵۳ کیلومتر و در پنج قطعه در سال ۱۳۹۰ آغاز شد.

محمد راستا با اشاره به اینکه پیشرفت کل این طرح حدود ۳۰ درصد است تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح بهسازی جاده دوگنبدان به باباکلان حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال است.وی بیان کرد:قطعه نخست این جاده پنج کیلومتر طول دارد که عملیات بهسازی آن در سال ۱۳۹۲ با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا و بهره برداری شد.

جاده دوگنبدان به باباکلان پس از ۱۲ سال !

وی ابراز کرد: عملیات اجرایی قطعه دوم این جاده با طول حدود ۹ کیلومتر سال ۱۳۹۵ آغاز شد که ۶ کیلومتر آن بهره برداری و سه کیلومتر دیگر باقیمانده به عبارت بهتر این قطعه ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:قطعه سوم طرح بهسازی جاده دوگنبدان به باباکلان به طول ۶.۳ کیلومتر و با مبلغ قرارداد ۳۲۰ میلیارد ریال ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.سه کیلومتر از این قطعه به بهره برداری رسیده و بقیه آن نیز عملیات خاکبرداری انجام شده و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اعتبار هزینه شده برای سه کیلومتر باقی مانده قطعه سوم این طرح را ۳۵۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:عملیات اجرایی قطعه چهارم این جاده امسال بطول ۳.۳ و با مبلغ قرارداد یکهزار و ۹۱۰میلیارد ریال شروع شده و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد:تاکنون هیچ پرداختی برای ساخت این طرح که تابستان امسال آغاز شده به پیمانکار صورت نگرفته است.

راستا بیان کرد:احداث ۲ دستگاه پل بزرگ با مجموع مساحت ۱۳۰ متر مربع از بخش های مهم این طرح است.

جاده دوگنبدان به باباکلان پس از ۱۲ سال !

وی با اشاره به انعقاد قرارداد برای ساخت ۲تقاطع غیر همسطح در کمربندی گچساران در سال ۱۴۰۱ ،بیان کرد: این طرح به مبلغ ۳۹۰میلیارد ریال شامل ۲ دستگاه تقاطع غیر همسطح و هفت کیلومتر روکش آسفالت و یک کیلومتر بهسازی است.

وی خاطرنشان کرد: ۲ دستگاه تقاطع احداث شده ،یک کیلومتر جاده بهسازی و آسفالت شده اما آسفالت ورودی ها و تقاطع باقی مانده است. پیشرفت کلی طرح کمربندی گچساران حدود ۶۰ درصد است.

وی ادامه داد: کارکرد پیمانکار در این طرح همراه با تعدیل حدود ۳۰۰میلیارد ریال استد و حدود ۱۵۰ میلیارد ریال نیز به او پرداخت شده است.

تکمیل بهسازی جاده دوگنبدان باباکلان مورد تاکید نماینده ولی فقیه

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری سوانح جاده ای پرشمار در مسیر شهر دوگنبدان به بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام هشتم تاکید کرد : شتاب بخشی به تکمیل طرح راهسازی گچساران به روستای بی بی حکیمه یکی از مهمترین نیاز استان است که افزون بر رفاه حال چندین روستای مسیر به رونق صنعت گردشگری نیز کمک می کند..

 

آیت الله سید نصیر حسینی با اشاره به تکمیل و بهره برداری جاده ارتباطی جاده دوگنبدان به باباکلان می تواند به ایجاد شمار زیادی شغل از طریق صنعت جهانگردی و ایرانگردی کمک کند تاکید کرد که در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذارانی که تمایل دارند در بخش های مختلف در این منطقه فعالیت کنند به علت کمبود زیرساخت های جاده ای در انتظار تکمیل این طرح هستند.

حرم بی بی حکیمه (س)

شکل این مکان مقدس با حفظ نمای طبیعی آن سنگ تراشی شده و با علم معماری نوین، مستحکم و زبره کاری سیمانی شده است،در جوار این مکان روحانی آرامگاه دیگری قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون(س) کنیز با وفا و نجیب بی‌بی حکیمه(س) می‌باشد.


صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده مترو مساحت صحن حرم بالغ بر ۴۲۰ متر مربع می‌باشد. از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد ۱۴ پله در قسمت ورودی زنانه و ۱۳ پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.

در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه(س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.

برای زیارت این آستانه متبرکه باید از میدان سرباز شهر دوگنبدان راهی شد و زائران پس از عبور از روستاهای آب‌شیرین، کمبل، بابا کلان به این مکان مقدس می رسند.

بارگاه نورانی امامزاده حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری سمت شرقی روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

این مکان مقدس در دامان کوه زرد (زردکوه) و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله هشتاد کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان (مرکز شهرستان گچساران) قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار