کف‌فرش موزه هنر‌های تزئینی ایران، عمارت تاریخی رکیب خانه اصفهان مرمت و بهسازی شد.
کد خبر: ۱۱۲۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷ 12 September 2023

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: بنای تاریخی رکیب‌خانه در نزدیکی مرکز دولت‌خانه صفوی واقع شده که امروزه از آن به‌عنوان موزه هنر‌های تزئینی ایران نام برده می‌شود و در آن از تعداد قابل‌توجهی آثار نفیس تاریخی نگهداری می‌شود؛ لذا از آنجایی که است، در سنوات گذشته نیز در این بنا پوشش آجرفرش برای کف آن انتخاب و اجرا شده بود.
وحید ذاکریان با اشاره به اینکه در بیشتر بنا‌های تاریخی اقلیم فلات مرکزی ایران از آجرفرش به‌عنوان پوشش کف بنا استفاده می‌شده افزود: در سال‌های گذشته پوشش آجر فرش برای کف این بنای تاریخی انتخاب و اجرا شده بود.
وی با بیان اینکه پوشش آجر فرش به دلیل ایجاد گرد و غبار در اثر سایش ناشی از تردد بازدید کنندگان آسیب جدی به اشیاء این موزه وارد می‌کرد گفت: در سال‌های گذشته کف فرش سنگ گندمک که شیاهتی با پوشش آجر فرش داشت جایگزین شد.
ذاکریان با اشاره به ظاهر نامناسب این سنگ فرش و ایجاد گرد و غبار افزود: در بررسی‌ها پوشش سرامیک با بافت مناسب و رنگ همخوان و با مصالح سنتی انتخاب و اجرا شد.
وی گفت: بهداشت موزه، ایمنی در مقابل آتش‌سوزی و سهولت تردد بازدیدکنندگان بدون هرگونه آسیبی به اشیاء موزه از مزیت‌های این پوشش است.
مدیر امور موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز گفت: با توجه به کاربری‌های متعددی که این بنای تاریخی از دوره صفوی تا دوران معاصر داشته، تغییرات و تحولات بسیار زیاد و همچنین الحاقات متعددی در طول این چهار سده ایجاد شده بود.
ساغر حمیدی افزود: بازسازی کامل این بنا در اواسط دهه هفتاد و تغییر کاربری آن در قالب موزه تزئینی ایران پس از تعطیلی این موزه در تهران و انتقال بیش از ۴۰۰۰ شیء تاریخی این موزه به اصفهان بود، به‌نحوی‌که این بنای تاریخی پس از بازسازی کامل رئیس‌جمهور وقت در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان موزه تزئینی ایران افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار