معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته در سال ۱۴۰۱، ۱۵۵ شتردار با تعداد هفت‌هزار و ۲۰۰ نفر شتر داشتی (به منظور زاد و ولد) در این استان مشغول فعالیت هستند.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ 16 May 2023

به گزارش تابناک قم، منصور دیان اردستانی روز دوشنبه در گفت‌وگویی پیرامون این موضوع، بیان داشت: شترداری از جمله فعالیت‌های با سابقه طولانی در بخش مرکزی قم است و سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه آن، حمایت از بهره‌برداران این عرصه را در دستور کار دارد.

بخش مرکزی استان قم با داشتن بیابان‌های بسیار و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در قم است و بیشتر شترداران استان در مناطق قمرود و قنوات این بخش حضور دارند.

وی همچنین با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای اصلاح نژاد شتر در قم افزود: با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، برنامه‌های متنوعی را در راستای حفظ و اصلاح نژاد شترهای دوکوهانه استان دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح علاوه بر کمک به حفظ و اصلاح نژاد شترهای دوکوهانه قم، از جایگاه استان در خصوص تثبیت حاکمیت و مالکیت بر توده ژنتیکی شتر دوکوهانه در سازمان فائو حفاظت و حمایت خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: در همین رابطه کارگروه فنی شتر در استان نیز با تلاش سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده‌است و از این رو روند اجرای اقدام‌های مورد نظر برای حفظ و اصلاح نژاد شترهای دوکوهانه در قم به صورت مستمر رصد و ارزیابی می‌شود.

گفتنی است پرورش شتر در قم دارای مزایای اقتصادی بسیاری است و به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی استان حمایت از بهره برداران این بخش را در اولویت کاری خود قرار داده است و با انجام اموری همچون پیگیری امور مربوط به ارائه تسهیلات بانکی به شترداران،‌ شناسنامه‌دار کردن شترهای پرورشی استان و معاینه مستمر شترها تلاش می‌کند این صنعت در قم روز به روز گسترش یابد.

شتر با مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی قادر به تولید پروتئین بوده و گوشت،‌ شیر،‌ پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که باقیمت مناسب در بازار عرضه می‌شود و مشتریان زیادی دارد،‌ به همین دلیل توسعه صنعت شترداری در قم می‌تواند درآمدزایی خوبی برای استان درپی داشته باشد.

شتر حدود ۴۰ سال عمر می‌کند و گوشت، شیر و پشم آن متقاضیان زیادی در بازار دارد،‌ همچنین شترسواری در بخش مرکزی قم یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه به شمار می آید که می تواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری داشته باشد.

بیشتر شترهای موجود در قم از نژاد کلکویی هستند که در بیابان های حاشیه مناطق قمرود و قنوات بخش مرکزی استان پرورش می‌یابند.

گوشت،‌ شیر،‌ پوست، پشم و کرک ازجمله محصولات قابل‌استفاده این دام است که بازار خوبی دارد و با حمایت بیشتر از شترداران استان می‌توان حجم تولیدات قم در این بخش را گسترش داد.

پرورش شتر در استان قم علاوه بر روش های سنتی به صورت صنعتی نیز انجام می‌شود و در این زمینه طرح ‌های توسعه‌ای با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار است.

عشایر اصلی‌ترین پرورش دهندگان شتر در قم هستند و با تامین امکانات مورد نیازشان، می‌توانند به عنوان مهمترین تولیدکنندگان گوشت قرمز به فعالیت خود ادامه دهند و برای استان ارزش افزوده اقتصادی ایجاد کنند.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار