کد خبر: ۱۰۸۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱ 16 January 2023

تابناک/گیلان مدیرکل حفظ آثار گیلان، دانشنامه دفاع مقدس را یک دایره المعارف دانست و گفت: دانشنامه دفاع مقدس استان در پنج جلد ۵۰۰ صفحه ای به چاپ می رسد.

حسن حبیبی امروز، ۲۵ دی ماه در دهمین آیین نکوداشت اسوه‌های صبر و مقاومت و تکریم از مادران و همسران شهدا و جانبازان گیلان، با بیان اینکه دفاع مقدس تمام شده، اما برای مادران و همسران و خواهران و دختران شهدا و جانبازان هنوز ادامه دارد، گفت: امروز وظیفه داریم که قدردان همه تلاش ها و فداکاری ها و زحمات مادران و همسران جانبازان قطع نخاعی و اعصاب و روان باشیم.

وی دانشنامه دفاع مقدس را یک دایره المعارف دانست و عنوان کرد: باید در جهت جمع آوری و ثبت آثار دفاع مقدس استان اهتمام داشته باشیم تا بتوانیم یک منبع معتبر، مستند و جامع را به عنوان یک مرجع علمی درباره دفاع مقدس به محققان و عموم مخاطبان ارائه کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، گفت: دانشنامه دارای سه گروه «شهدا و اشخاص»، «جغرافیا و نظامی» و «فرهنگی و اجتماعی» است که در گروه شهدا و اشخاص ۱۹۸ مدخل، در گروه جغرافیا و نظامی ۱۴۲ مدخل و در گروه فرهنگی و اجتماعی ۹۵۸ مدخل شناسایی شده است.

حبیبی دانشنامه دفاع مقدس را زمینه ساز توسعه و ترویج ارزش ها و آموزه ها و معارف دفاع مقدس دانست و یادآور شد: کلیه تصاویر و آثار و اسناد و وصایای شهدا توسط اساتید دانشگاه گیلان به صورت مقاله در می آید تا در دایره المعارف ملی دفاع مقدس مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانشنامه دفاع مقدس استان در پنج جلد ۵۰۰ صفحه ای به چاپ می رسد، خاطرنشان کرد: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان تاکنون ۱۸۰ جلد کتاب دفاع مقدس در حوزه تاریخ شفاهی و زندگی نامه و شعر و داستان و خاطره و... منتشر کرده است.

زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز، جشنواره «اسوه های صبر و مقاومت» را یکی از ویژه برنامه های کمیته زنان دفاع مقدس استان در هفته بزرگداشت مقام زن و مادر دانست و اظهار کرد: امسال دهمین دوره این جشنواره را با محوریت تجلیل از مادران و همسران شهدا و جانبازان برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در ۹ دوره قبل از بیش از ۳۵۰ نفر از مادران و همسران شهدا و جانبازان و خانواده های شاهد تجلیل شده است، افزود: طبق هماهنگی با فرمانداران، پویش تجلیل و تکریم از مادران و همسران شهدا و جانبازان را در سطح شهرستان ها برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل امور بانوان گیلان با اشاره به حضور ۲۴۳۶ مادر شهید و ۱۳۶۴ همسر شهید در قید حیات در استان، بیان کرد: همچنین بالغ بر ۲۱ هزار و ۵۰۰ همسر جانباز داریم که پرستاران واقعی یادگاران دفاع مقدس هستند.

وی از برگزاری ۲۰۰ ویژه برنامه در قالب ستاد بزرگداشت هفته زن و مادر در استان خبر داد و اضافه کرد: تجلیل خانواده های شهدا و معرفی زنان و مادران ورزشکار و تجلیل از زنان و مادران فعال فرهنگی و افتتاح نمایشگاه و جشنواره بانوان کارآفرین و... از جمله این برنامه هاست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار