نصرال... هومن پژوهشگر ونویسنده گاه شمار مازندران
از ۱۳۳سال قبل از تاریخ شمسی هجری ، همزمان با ورود کیوس ساسانی ، گاهشمار مازندرانی آغاز ومبدا تاریخ مردم مازندران شد.
کد خبر: ۱۰۵۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳ 30 July 2022

به گزارش تابناک مازندران از اخبار سوادکوه ، قاسم نژاد با اشاره به صحبتهای نصرال... هومن( نویسنده گاهشمار مازندران ) میگوید:

از دوره باستان مردم مازندران ازگاه شمار رسمی کشور استفاده می کنند. ولی از ۱۳۳سال قبل از تاریخ شمسی هجری ، همزمان با ورود کیوس ساسانی ، گاهشمار مازندرانی آغاز ومبدا تاریخ مردم مازندران شد. بر این اساس مازندرانی ها سال را به ۱۲ماه وهرماه را به ۳٠روز تقسیم کردند. ۵روز هم تحت عنوان

"پیتک" و ۶روز " شیشک" ثبت وضبط کردند. گاه شمار مازندران قبل از تاریخ هجرت و دردوره قباد ساسانی و انوشیروان پسرش، حاکم مازندران بود. به خاطر تحولات اجتماعی جامعه، قباد ساسانی، انوشیروان را به تیسفون فراخواند و او را ولیعهد کرد. همچنین کیوس ساسانی دیگر فرزندش را به جانشینی به تبرستان برد واز ۱۳۳سال قبل از تاریخ هجری شمسی، این گاه شمار مبدا تاریخ مازندران شد.
اسامی ماههای مازندران 

سعدی قاسم نژاد در خصوص نام ماههای مازندرانی گفت: فروردین ماه: فردین که همان دوم مردادماه است.
کرچه ماه، اره ماه، تیرماه که روز تیر ماه (۱۳) به یاد حماسه آرش کمانگیر برای حفظ مرز ایران وتوران درسوادکوه به " لال شو" معروف شده است. شروین ماه،
اوره ماه: اول فروردین
می شود.
۵روز" پیتک " آن به سال حساب نمی اید.
ارکه ماه، ده ماه، بهمن ماه
این ۱۲ماه ۳٠روز است.

مصوبه " تبرستان
به جای طبرستان 

قاسم نژاد می گوید : به درست نوشتن کلمه تبرستان که ط، طبرستان طی، سالهای ۱۳۴۶-۱۳۴۲ فرهنگستان علوم مصوب شد با این ت، نوشته شود.
کاربرد زبان تبری درمناطق بکر

قاسم نژادافزود: خوشبختانه دربعضی مناطق بکر ودست نخورده هنوز واژه هایی دربین دامداران، کشاورزان، وروستاهها ماههای تبری کاربرد دارد درحالیکه دربین عامه ی مردم کاربرد ندارد.

افتخارات مردم مازندران داشتن گاهنامه بوده است 

وی اشاره کرد: ما در تاریخ مازندران عیدماه ۲۶داریم یاداور جانبازیها ودلاوریها ایران درمقابل بیگاناگان واین شجاعت درتاریخ تبری ودرشاهنامه داستان ضحاک است.
۱۳تیرماه یادآور تعین مرز ایران وتوران بدست ارش کمانگیر نشان داده شده است.

باید به حال مرگ واژه ها گریست 

درخاتمه قاسم نژاد علت صحبت نکردن به زبان مازنی که زبان ریشه دراصالت وفرهنگ وگویش یک قوم دارد افزود: با قدمتی که زبان مازندرانی درکتاب مرزبان نامه دارد از اصحاب رسانه میخواهم برای فراموش نشدن این زبان کارهای کارشناسی کنند. زبان مازندرانی که متاسفانه بسیاری از کلماتی که بکار برده می شد برای ابزارهها از بین رفت وامیدوار هستم زبان مازندرانی را به عنوان یک مهارت درکنار زبان فارسی نشان دهیم.
درزمینه احیای زبان مازندرانی وانچه به اجتماع موسوم است.
خبر   زینت موسوی پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار