به هر جهت آنچه نباید می شد فعلا شده ، اما انتظار می رود استاندار محترم اینبار واقعا و به صورت میدانی نه رسانه ای ، حماسه ای بیافریند و طی این چند روز باقی مانده تا پایان سال وزارت نیرو را مجاب به اقدامی عاجل کند !
کد خبر: ۱۰۳۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷ 11 March 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته یک مراسم تودیع و معارفه برگزار شد، مراسمی که چندان مورد استقبال رسانه‌ها قرار نگرفت چرا که به جز چند خبرنگار معدود، خبری از پوشش گسترده و حضوری نبود که البته نشان دهنده عدم درک واقعی در همه حوزه‌ها نسبت به جایگاه و نقش این دستگاه در توسعه استان است ضمن اینکه تحلیل و تفسیری از این مراسم و سخنان مطرح شده در ان هم در کار نبود!
تودیع و معارفه روز گذشته مربوط به آب منطقه‌ای بود دستگاهی که توسعه یا عدم توسعه استان مستقیما به عملکرد آن وابسته است! احداث سد‌ها و پروژه‌های آبرسانی از تخصیص و برداشت از آب‌های سطحی و زیر سطحی که می‌تواند نیاز‌های شرب، کشاورزی، صنعتی و حتی گردشگری را تامین کند همه مربوط به این دستگاه و نوع عملکرد آن است!
آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم!
روز گذشته معاون عمرانی استاندار سخنانی مطرح کرد که بخش‌هایی از آن مصداقی بارز از این ضرب المثل فارسی "آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم" است!
کیامرث حاجی زاده گفت: استانی که منبع آب و دومین منبع آب در کشور است، در تابستان گذشته به گونه‌ای با تنش آبی مواجه بود که حتی برای روستا‌هایی که در دامنه کوه دنا ساکن هستند با تانکر باید آب رسانی می‌کردیم و این وضعیت یعنی کار‌هایی که در حوزه تامین آب باید انجام می‌دادیم در سال‌های گذشته، انجام نداده ایم.
حاجی زاده ادامه داد: درست است که در ۴۳ ساله گذشته نظام خدمات بسیار مهمی در جهت محرومیت زدایی و خدمات رسانی انجام داده است، اما در حوزه آب در کهگیلویه و بویراحمد کوتاهی شده به گونه‌ای که الان با مشکلاتی روبه رو هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کسانی که مخالف سد سازی هستند بدانند کل حجم مخزن آب سد ما در حوزه سد آبریز ۱۳۵ میلیون متر مکعب، سد سقاوه ۲۹ میلیون متر مکعب و سد تنگ سرخ ۱۲۵ میلیون متر مکعب که همه این‌ها در مقابل سد چمشیر با حجم ۲.۲ میلیارد متر مکعب و یا در مقابل سد مارون که ۲.۸ میلیارد متر مکعب یا در مقابل سد کوثر حجم بسیار ناچیزی است ضمن اینکه باید عدالت آب را هم در نظر گرفت.
معاون عمرانی استاندار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انتظار ما این هست که مجموعه وزارت نیرو استان کهگیلویه و بویراحمد را به طور ویژه ببینند و از محل اعتبارات محرومیت زدایی، اعتبارات خوبی برای زیرساخته‌های کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد داده بشود.
حاجی زاده افزود: روز گذشته با استاندار در برنامه و بودجه پیگیر سد آبریز برای ماده ۲۳ بودیم، اما هنوز نامه‌ها از طرف وزارت نیرو ارسال نشده است در حالی که مجوز محیط زیست رسیده است.
حاجی زاده ادامه داد: وزارت نیرو متولی است و ما به عنوان وزارت کشور و استانداری دستگاه‌های حاکمیتی وظیفه داریم که پیگیری و حمایت کنیم و در بحث سد‌هایی که کارشناسان آن‌ها را تایید کرده اند باید خود وزارت نیرو پیش قدم باشد چرا که قبلا هم همینطور بوده بنابراین اکنون هم باید همینطور باشد.
حماسه سرایی برای استاندار و سخنان تلخ معاون عمرانی!
آنچه که در کلام معاون عمرانی استاندار بسیار حائز اهمیت است، اشاره به عدم ارسال نامه‌های تایید سد آبریز از طرف وزارت نیرو به برنامه و بودجه است که این یعنی عملا حذف قطعی سد آبریز از بودجه ۱۴۰۱ در حالی که در جلسه چند هفته پیش که با حضور استاندار، معاون عمرانی، مدیر عامل آب منطقه‌ای، سید محمد موحد در تهران برگزار شد، ضمن اینکه مجوز ماده ۲۳ اخذ شد قرار بر ارسال سریع این مجوز‌ها برای گنجاندن سد آبریز در بودجه ۱۴۰۱ بود.
نکته بسیار مهم در خصوص سد آبریز این است که با توجه به حساسیت زا بودن موضوع، هیچ خبری در این خصوص برای جلوگیری از تحریک مخالفان که اتفاقا از موافقان و ذی نفعان آن یعنی مردم کهگیلویه، چرام و لنده، قدرتمند‌تر و صاحب نفوذ‌تر هستند، کار نشود تا بتوان با کمک دلسوزان واقعی مردم و پس از فشار‌های رسانه‌ها و ائمه جمعه، به نتیجه‌ای برسد، اما دقیقا ساعاتی پس از اخذ مجوز، برخی رسانه‌های محلی با هدایت تیم استاندار اقدام به تیتر‌های حماسی از موفقیت استاندار در اخذ مجوز نمودند که در همان موقع تابناک کهگیلویه و بویراحمد این اقدام را به اشتباه فاحش (عمدی یا سهوی) استاندار تعبیر کرد دلیل ان را هم همین ایجاد حساسیت‌ها و اعمال نفوذ مخالفان قدرتمند بیان کرد که نتیجه آن را امروز در سخنان معاون عمرانی شاهد هستیم. "گاف سد آبریز کار چه کسی بود؟ "
هر چند متاسفانه به دلیل ضعف تحلیلی در حوزه استانداری نسبت به این انتقادات، آن را تلخ کردن کام شیرین مردم عنوان کردند"طعم شیرین خدمت‌رسانی را در کام مردم تلخ نکنیم"، اما سخنان روز گذشته معاون عمرانی در خصوص سد آبریز صحه‌ای بر تحلیل "تابناک کهگیلویه و بویراحمد" مبنی بر اشتباه در اعلام اخذ مجوز ماده ۲۳ آن هم با آن تیتر‌های حماسی بود که اکنون شاهدیم وزارت نیرو که خود باید متولی پیگیری سد باشد ، نامه‌های لازم را ارسال نمی‌کند! آیا این اقدام وزارت نیرو نمی‌تواند تعبیری از نفوذ مخالفان قدرتمند در این وزارت خانه بر علیه سد آبریز باشد؟ و اینکه مشخصا مخالفان فعلا بر سیاست سنگ اندازی تمرکز کرده اند تا بعدا انچه را که دوست دارند به نتیجه برسانند! (اعتقاد بر این است که باید بر احقاق حق به صورت علنی و مجدانه و به صراحت تاکید داشت، اما وقتی نه مسئولین ارشد و نه نمایندگان انگونه که انتظار می‌رود توانایی و یا حوصله پیگیری موضوعی با حساسیت بالا مانند سد آبریز را ندارند، حداقل تلاش‌های نصف و نیمه خود را با روی آوردن به خبر‌های تبلیغاتی که موجب تحریک مخالفان قدرتمند می‌شود، از بین نبرند!)
به هر جهت آنچه نباید می‌شد فعلا شده و نامه‌های اخذ مجوز و یا هر عنوان دیگری که دارد و می‌تواند سد آبریز را به بودجه ۱۴۰۱ برساند، از طرف وزارت نیرو ارسال نشده است، پس انتظار می‌رود استاندار محترم اینبار واقعا و به صورت میدانی نه رسانه‌ای، حماسه‌ای بیافریند و طی این چند روز باقی مانده تا پایان سال وزارت نیرو را مجاب به اقدامی عاجل کند!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار