مجازات‌های سلبی و سخت‌گیرانه در حوزه اعتیاد نتیجه‌بخش نبود

رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری گفت: مجازات‌های سلبی و سخت‌گیرانه در حوزه اعتیاد نتیجه‌بخش نبوده و موجب ازدحام در زندان‌ها شد.
کد خبر: ۹۷۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶ 30 June 2021

سرهنگ محمدسعید یاری در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال کنترل کشت سواستفاده از شاهدانه در استان با همکاری جهادکشاورزی انجام و مجوز کشت این گیاه به کشاورزانی که دستورالعمل‌های کمیته پیشگیری از اعتیاد را رعایت می‌کنند داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مواردی از کشت غیرمجاز خشخاش در استان مشاهده و با آن برخورد شد، افزود: به دلیل کمبود بارش امسال کشت این محصول در استان صورت نگرفته و امحای محصولات کشت‌های گلخانه‌ای نیز انجام شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان با تاکید بر ضرورت اختصاص زمین برای تسهیل در روند ایست و بازرسی، عنوان کرد: آمار دستگیری متهمان بخش مواد مخدر طی سه ماه ابتدایی امسال رشد 113 درصدی داشت و یک تن مواد مخدر کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 61 درصد افزایش داشته است.

مجازات‌های سلبی و سخت‌گیرانه در حوزه اعتیاد نتیجه‌بخش نبوده است

احمدرضا بهرامی رئیس کل دادگستری استان در ادامه این شورا خاطرنشان کرد: به منظور شناسایی اموال متهمان، نحوه رهاسازی معتادان متجاهر مراقبت پس از خروج و پذیرش کمپ‌ها و مراکز ترک بخصوص در کرونا، بررسی نگهداری معتادان زیر 18 سال در اقامتگاه‌ها و وضعیت کارمندان معتاد در کمیته پیشگیری از اعتیاد استان بررسی‌هایی صورت گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال جاری، افزود: در سه ماهه ابتدایی امسال 1215 فقره پرونده مربوط به حوزه مواد مخدر به دادگستری وارد و 252 نفر از متهمان آن‌ها روانه زندان شدند.

رئیس کل دادگستری استان بیان داشت: مجازات‌های سلبی و سخت‌گیرانه در کشور نتیجه‌بخش نبوده و موجب ازدحام در زندان‌ها شد به همین دلیل مجازات‌های جایگزین حبس به عنوان یک قانون استفاده می‌شود که موثرتر بوده و دوره مهاجر و طرح امید با توانمندسازی مددجویان در راستای تقویت باورهای مذهبی و پیشگیری از بازگشت در هشت دوره برای 111نفر اجرا شده است.

سمن‌ها یک ظرفیت توانمند در حوزه مبارزه با اعتیاد

جعفر مردانی، رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی استان و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه این شورا خاطرنشان کرد: از سمن‌ها به عنوان یک ظرفیت توانمند در حوزه مبارزه با اعتیاد استفاده می‌شود که کیفیت کارایی در آن بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: پرهیز از تمرکز فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، گفتمان‌سازی، تشکیل کمیته فضای مجازی برای حمایت از طرح یاری‌گران زندگی، شناسایی فارغ‌التحصیلان رشته‌ای روانشناسی، جامعه‌شناسی و مددکاری برای بهره‌گیری از توان آن‌ها در سمن‌ها و واریز کمک‌هزینه برای کارفرمایانی که زمینه اشتغال افراد بیکار را فراهم کرده‌اند و پرداخت 5 درصد حق بیمه این کارکنان از اقدامات این کمیته در راستای پیشگیری از اعتیاد بوده است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار