نرخ باروری در استان مرکزی به کمتر از یک و نیم رسید

مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: نرخ باروری در استان بسیار کمتر از میانگین کشوری است به طوریکه زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآمده است.
کد خبر: ۹۶۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱ 23 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر شهلا نظری افزود: نرخ باروری در کشور یک و هفت است اما، این شاخص در استان مرکزی به نرخ کمتر از یک و نیم رسیده است.
وی یادآورشد: نرخ باروری در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۷۹ بین پنج تا ۶ بود، یعنی یک زن به طور متوسط صاحب پنج تا ۶ فرزند می‌شد اما، اکنون این شاخص در استان مرکزی یک و نیم است.
وی تاکید کرد: استان مرکزی سال ۹۸ بعد از گیلان و مازندران سومین استان سالمند کشور معرفی شده و در سال گذشته با کاهش موالید، جایگاه استان دوم پیر کشور را از آن خود کرد.
مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه شاخص «سطح جانشینی» هم در بین خانواده‌های ایرانی کاهش یافته و این اصطلاح به آن معناست که اگر هر پدر و مادر صاحب ۲ فرزند شوند یکی از آنان جانشین پدر و دیگر فرزند جانشین مادر شود، گفت: سطح جانشین در کشور ما باید ۲ و یک دهم باشد که این شاخص هم روند نزولی را پیموده و به یک و نیم رسیده است.
دکتر نظری گفت: اهمیت ترکیب هرم جمعیت آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۳ سیاست کلی جمعیت با ۱۴ بند را با هدف افزایش موالید ابلاغ کرد.
وی یادآور شد: تسهیل شرایط ازدواج، رفع موانع تشکیل خانواده، تامین شغل و مسکن مناسب، کاهش مشکلات اقتصادی و رفع موانع فرهنگی از جمله اقدامات برای افزایش موالید در کشور است.
وی افزود: اقدامات در حوزه سلامت برای افزایش نرخ باروری به تنهایی کافی نیست، بلکه نیاز به عزم ملی برای رفع تمامی موانع در جامعه است.
وی اضافه کرد: بعد از رفع موانع ازدواج جوانان و تشکیل خانواده، زوج‌های جوان باید زودتر صاحب فرزند شوند و این مهم را به سال های آتی موکول نکنند.
دکتر نظری با تاکید بر اینکه فاصله بین ازدواج و فرزندآوری در کشور پنج سال شده است که این فاصله خوشایند نیست و باید به کمتر از دو یا سه سال کاهش یابد، گفت: اغلب خانواده‌ها به سمت تک فرزندی رفته‌اند که باید زمینه زادآوری هدفمند با مشوق‌های دولتی گسترش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار