سهم تعاونی های گیلان در اقتصاد استان 10 درصد است

کد خبر: ۹۰۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 22 September 2020

 

سهم تعاونی های گیلان در اقتصاد استان 10 درصد است

رشت - ایرنا - مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه سهم تعاونی های گیلان در اقتصاد استان از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: میانگین سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور ۶ درصد اما در گیلان این رقم حدود ۱۰ درصد است.

عباس علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به نقش فعال تعاونی های استان در همه عرصه های اقتصادی باید این سهم بیش از این ارقام افزایش یابد.

وی تصریح کرد: فعالیت تعاونی های استان در موضوعاتی همچون صید وصیادی 100 درصد , ساخت مسکن تجمیعی بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد درسنوات اخیر، حمل ونقل ۷۰ درصد ، تولید گوشت سفید ۴۰ درصد، صادرات ۵۰ میلیون دلار در سال ۹۸ توسط تعاونیها ، بخش عمده تخلیه وبارگیری کالا در گمرک ، نقش موثر وبارز تعاونیهای مصرف با ۱۰۰ هزار عضو و بیش از یکصد فروشگاه در استان و ارائه بخش اعظم خدمات تشخیص پزشکی استان در قالب تعاونی نشانگر نقش ممتاز این حوزه در اقتصاد استان است.

وی تقویت نقش تعاونی ها را در راستای توسعه مشارکت مردمی و واگذاری امور مردم به خود آنان رابر اساس اصل 44 قانون اساسی وجلوگیری از ایجاد فضای رانتی، و ایفای نقش آنها در توسعه اقتصاد مقاومتی بدلیل درون زا بودن بیشتر ،نقش مهم شبکه توزیع بخش تعاون( تعاونیهای مصرف) در توزیع کالا به ویژه به اقشار آسیب پذیر و نیز تعاونی های تولیدی را منجر به بهره وری بیشتر دانست.

علیزاده با بیان اینکه تعاونی ها در بحران های اقتصادی همواره نقشی متعادل کننده در اقتصاد دارند، ادامه داد:  تعاونی های تامین با تهیه مواد اولیه ارزان قیمت نقش موثری در کاهش هزینه ها و همچنین تامین بازار ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل شرکت های تعاونی توسعه و عمران جزو برنامه های جدی این اداره کل بوده است، یادآور شد: این استان با ثبت هشت شرکت توسعه و عمران از این نظر رتبه برتر را در کشور دارد و در حال حاضر نیز ۲ شرکت تعاون توسعه و عمران نیز در گیلان آماده ثبت داریم.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان خاطر نشان کرد: همچنین تا پایان دولت دوازدهم تشکیل یک تعاونی توسعه و عمران در هر شهرستانی پیگیری می شود.

گیلان دارای 2 هزار و ۳۶۰ واحد تعاونی فعال با حدود ۱۹۷ هزار عضو  است که با احتساب تعاونی های سهام عدالت به بیش از دو میلیون عضو می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار