جمع آوری معتادان مشکوک ابتلا به کروناویروس

حجت‌الله حاتمی گفت: از زمان شیوع کرونا حدود پنج نفر از معتادان متجاهری که به مرکز ماده ۱۶ تحویل داده شدند، مشکوک ابتلا به کروناویروس بودند که مراحل درمان و قرنطینه برای آن‌ها انجام شد و بهبود یافتند و در سایر مراکز ما هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس مشاهده نشده است.
کد خبر: ۸۸۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 11 August 2020
مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: پنج نفر از معتادان متجاهری که توسط نیروی انتظامی جمع آوری شده و به مرکز ماده ۱۶ بهزیستی تحویل داده شدند، مشکوک ابتلا به کروناویروس بودند.

به گزارش ایسنا، حاتمی  بیان کرد: یکی از مراکز حوزه اعتیاد سازمان بهزیستی، مرکز ماده ۱۶ یا مرکز درمان و بازتوانی ماده ۱۶ است، این مراکز ویژه معتادانی است که اصطلاحاً به آن‌ها معتادان متجاهر گفته می‌شود یعنی معتادانی که تمایلی به ترک ندارند و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی با دستور استانداری و شورای تأمین اقدام به جمع آوری آن‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: این افراد پس از جمع آوری توسط نیروی انتظامی و تأییدیه‌های بهداشتی در تنها مرکز ماده ۱۶ بهزیستی استان ساماندهی می‌شوند و در آنجا بحث درمان و بازتوانی آن‌ها در یک دوره سه ماهه یا نهایت شش ماهه پیگیری می‌شود.

حاتمی افزود: از زمان شیوع کرونا حدود پنج نفر از معتادان متجاهری که به مرکز ماده ۱۶ تحویل داده شدند، مشکوک ابتلا به کروناویروس بودند که مراحل درمان و قرنطینه برای آن‌ها انجام شد و بهبود یافتند و در سایر مراکز ما هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس مشاهده نشده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: این مرکز صرفاً برای یک دوره است و معتادی که برای بار دوم مجدداً جمع آوری شود از نظر قانون معتادی نیست که نیازمند درمان باشد بلکه مجرم است و باید تحویل زندان داده شود.

وی در رابطه با سایر مراکز بهزیستی در حوزه اعتیاد بیان کرد: بهزیستی در حوزه اعتیاد در چند بخش فعالیت دارد؛ در بخش پیشگیری از اعتیاد، طی برنامه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های مختلف فعال است، در بحث درمان و بازتوانایی اعتیاد در بخش کاهش آسیب، مراکزی هست که در آنجا خدمات کاهش آسیب ارائه می‌شود. این مرکز برای معتادانی است که نمی‌خواهند ترک کنند و دارای رفتار پرخطر هستند و در آنجا به آن‌ها خدماتی ارائه می‌شود که آسیب آن‌ها برای خود و اطرافیانشان را به حداقل برسانیم.

حاتمی اضافه کرد: در این مراکز به آن‌ها یک وعده غذای گرم می‌دهیم و خدمات بهداشتی، درمانی، روانشناسی، مددکاری و مصرف دارو به این افراد ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز اقامتی میان مدت یا کمپ‌ها ویژه افراد خودمعرف است، توضیح داد: در این مراکز معتادان تحت نظر پزشک دارو مصرف می‌کنند و با همراهی روانشناس سیر درمانی آن‌ها طی می‌شود. در آنجا درمان، درمان پرهیزمدار است و ۲۱ روز تا یک ماه با قابلیت تمدید دوره باید در مراکز بمانند و سم زدایی شوند.

حاتمی گفت: دو اصطلاح ترک و بهبودی با هم متفاوت است؛ افراد پس از مراجعه به مراکز اقامتی میان مدت صرفاً ترک کرده و بهبود پیدا نکرده اند چراکه بهبودی یک فرآیند طولانی مدت است و هنگامی که فرد سم زدایی می‌شود باید بهبودی مستمر ادامه پیدا کند و شرایطی فراهم شود که خانواده و اجتماع در کنار هم قرار بگیرند تا بستر مناسب حضور فرد در جامعه را فراهم کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار