مدیریت عجیب کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد / وقتی خبرگزاری دولت متهم به شایعه پراکنی می شود!

نمونه دیگری از ضعف و مغشوش بودن اطلاع رسانی ، در دو خبر کاملا متضاد در یک روز در مورد مبتلایان به کرونا در یکی از شهرستان ها رخ داد تا نشان دهد ، مدیریت اطلاع رسانی کرونا در استان بسیار ضعیف و ناهماهنگ عمل می کند!
کد خبر: ۸۳۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ 12 March 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از روزهای نخستین اعلام رسمی شیوع کرونا ، مهمترین موضوعی که تقریبا همه در خصوص آن متفق القول بودند ، شیوه اطلاع رسانی درست البته با سمت و سوی آگاهی بخشی در جهت کنترل این ویروس بود. اما طی چند روز گذشته از سایه افکندن این ویروس بر کل زندگی جامعه ، در کهگیلویه و بویراحمد ، همانند و شاید بیشتر از دیگر مناطق ، بازار شایعات و اطلاع رسانی ها نصف و نیمه و گاها مغشوش ، گرم بوده است!
در حالی که روز گذشته و پس از گذشت چند روز سکون آماری انتقاداتی در خصوص شفاف نبودن مطرح شد "آخرین آمار مبتلایان کوئید 19 در ایران / از درجا زدن امار کهگیلویه و بویراحمد خوشحال باشیم یا نگران؟ / آیا قوم "لر" روئین تن است؟! " امروز به یکباره اعلام شد که 15 نفر بر آمار کرونایی های استان افزوده شده و کل آمار استان به 26 نفر رسید ! یعنی بیش از دو برابر آمار روز گذشته ! البته در این زمینه گفته می شود مشکل ، کمبود مواد مورد نیاز برای تشخیص بوده است که احتمالا با این افزایش آماری بالا ، باید مشکل تشخیص مرتفع شده باشد . اما نقد بر نوع اطلاع رسانی وارد است که چرا علوم پزشکی استان در این خصوص شفاف عمل نمی کند و چرا اینگونه در اطلاع رسانی ضعیف عمل می کند!
نمونه دیگری از ضعف و مغشوش بودن اطلاع رسانی ، در دو خبر کاملا متضاد در یک روز در مورد مبتلایان به کرونا در یکی از شهرستان ها رخ داد تا نشان دهد ، مدیریت اطلاع رسانی کرونا در استان بسیار ضعیف و ناهماهنگ عمل می کند!
 وقتی خبرگزاری دولت شایعه پراکن می شود!
در شهرستان باشت از سوی خبرگزاری دولت (ایرنا) خبری منتشر شد که بر اساس آن اعلام شد 3 نفر مشکوک به کرونا در شهرستان باشت شناسایی و برای تشخیص بهتر به گچساران منتقل شده اند.
در خبر منتشره آمده بود "مدیر شبکه بهداشت و درمان باشت گفت: سه فرد مشکوک به کرونا در شهرستان وجود دارد که برای روند آزمایش تکمیلی به گچساران اعزام شدند. فرشاد رستمی روز  پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آزمایش این افراد برای تعیین مثبت یا منفی ‌بودن ابتلای آنان به کرونا، در حال نهایی ‌شدن می باشد که در صورت مثبت‌بودن، اقدامات لازم درمانی صورت می‌گیرد."شناسایی ۳ بیمار مشکوک به کرونا در باشت " (این خبر ساعت ،‏ ۱۲:۴ امروز ۲۲ اسفند ۱۳۹۸بر روی خروجی ایرنا قرار گرفت)
اما کمی بیش از 1 ساعت پس از آن معاون فرماندار باشت ، تلویحا خبرگزاری ایرنا را شایعه پراکن خواند و در گفتگویی با یک سایت محلی گفت :آنچه بر روی بعضی از خبرگزاریها و در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست می شود شایعه و از اساس کذب محض است و مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.
بنابر این گزارش سایت محلی باشت نیوز نوشت : شایعه مشکوک سه نفر مبتلا به ویروس کرونا در شهرستان باشت از سوی دبیر ستاد مبارزه با کرونای این شهرستان تکذیب شد.
محسن ظفری معاون فرماندار و دبیرستاد مبارزه با کرونای شهرستان باشت گفت: تا این لحظه  روز پنج شنبه 22اسفند هیچگونه موارد مشکوک به کرونا در شهرستان باشت  مشاهده نگردیده است."کرونایی ها باشت تکذیب شد "!
لازم به توضیح است اطلاع رسانی به موقع ، صحیح ، هدفمند همراه با مدیریت یکپارچه در شرایط بحرانی مانند آنچه که این روزها ویروس کرونا عامل آن بوده است از ملزومات مدیریت بحران است.
نکته بسیار مهم ! اینکه آیا هر مسئولی مجاز به مصاحبه در مورد کرونا می باشد یا نه؟
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار