یک مدرس دانشگاه گفت: با توجه به افزایش میزان آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی و عدم آگاهی و شناخت دانش آموزان ضرورت دارد که برنامههای آموزش مهارتهای زندگی و خود مراقبتی و مهارتهای نه گفتن در مدارس و محیطهای آموزشی جدی گرفته شود تا دانش آموزان در این زمینهها تواناییهای لازم را کسب نمایند.
به گزارش تابناک همدان از نهاوند، مهرداد هوشمند مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی افزود: با توجه به اینکه امروزه شکل آسیبهای اجتماعی تغییر کرده و پیچیدهتر شده است و میزان آسیب پذیری دانش آموزان در برابر رفتارهای پر خطر و آسیب زا بیشتر شده است، باید برنامههای آموزشی خود مراقبتی و پیشگیری از آسیبها و ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی در مدارس و محیطهای آموزشی جدی گرفته شود تا دانش آموزان در این جلسات و دورههای اموزشی، مهارت های لازم را جهت تصمیم گیری مناسب و مقابله با موقعیتهای پر خطر و خطر زا یاد بگیرند و سلامت فردی و اجتماعی خود را حفظ کنند.
این پژوهشگر اجتماعی متذکر شد: واقعیت این است در حال حاظر دانش آموزان و فرزندان ما در رویارویی با بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی وتعارف و پیشنهادات نامناسب و نامتعارف دوستان ناباب خود مثل تعارف کشیدن سیگار و قلیان و... فاقد مهارتها و تواناییهای لازم هستند و نمیتوانند در چنین مواقع و موقعیتهای پرخطر مهارت نه گفتن را به موقع و به جا مطرح کنند و تصمیم مناسبی بگیرند که همین امر آنان را در برابر این مشکلات و شرایط خطرزا، آسیب پذیر کرده است.
هوشمند گفت:باید شرایطی در خانوادهها و مدرسه و بیرون از محیطهای آموزشی فراهم کنیم تا دانش آموزان ما دربرابر این مشکلات و آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد و رویارویی با این چالشها و درخواستهای غیر منطقی و نامناسب، توانایی و مهارت نه گفتن را به طور قاطع یاد بگیرند و افرادی توانمند باشند تابتوانند با این چالشها و مشکلات زندگی مقابله کنند و مهارتها و دانشهای خود مراقبتی و تصمیم گیری مناسب را فرا گیرند.
این پژوهشگر اجتماعی در ادامه افزود: آموزش دادن این تواناییها و مهارتها به دانش آموزان زمینه را برای کاهش ناهنجاریها و کج رویهای اجتماعی، ارتقاء بهداشت روانی و سلامت دانش آموزان و رشد شخصی و اجتماعی آنها فراهم میکند و به توانمندی و مصونیت آنها در برابر آسیبها و ناهنجاریهای روانی و اجتماعی کمک میکند.
وی در ادامه گفت: آموزش این مهارتها و تواناییها به دانش آموزان زمانی موثر خواهد بود که در مدارس این برنامههای آموزشی جدی گرفته شود و در محتوای کتابهای درسی به صورت تخصصی به این موضوعات پرداخته شود و از کارشناسان و صاحب نظران اجتماعی و روان شناختی مجرب استفاده شود تا نتیجهی موثر و بهتری حاصل شود و به توانایی بیشتر دانش آموزان در برقراری روابط مطلوب و موثر با دوستان پرخطر و غلبه بر فشارها و استرسها و بهبود سازگاریهای اجتماعی کمک نماید.