بروز مقاومت آنتی بیوتیکی یک هشدار جدی است!

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ، موجب مقاومت آنتی بیوتیکی می‌ شود.
کد خبر: ۷۹۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶ 23 November 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:متخصص بیماری‌های عفونی و پزشک کمیته کنترل عفونت بیمارستان شهید فقیهی گفت: آنتی بیوتیک‌ها سبب تخریب کپسول دیواره سلولی باکتری‌ها شده و از تشکیل مجدد دیواره سلولی جلوگیری می‌کند.
محمدعلی داورپناه افزود: باکتری‌ها موجودات زنده‌ای هستند که راهی برای فرار از اثر کشندگی آنتی بیوتیک‌ها جستجو می‌کنند.
وی ادامه داد: با گذشت زمان تغییر در دیواره سلولی و تغییر در اجزای داخلی باکتری سبب ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک می‌شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: زمان گسترش مقاومت، مصرف بیش از اندازه و بی رویه آنتی بیوتیک ها، شانس تغییرات ژنتیکی و مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها را افزایش می‌دهد.
داورپناه اظهارداشت: احتمال مقاومت آنتی بیوتیکی می‌تواند در مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و مصرف آنتی بیوتیک در عفونت‌هایی که نیاز نیست، مانند عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی‌ها افزایش یابد.
وی گفت: مهمترین اصل، مصرف منطقی آنتی بیوتیک است که باید به جا، با دوز مناسب و مدت مناسب باشد و قطع دارو نیز در زمان مناسب انجام شود.
داورپناه اضافه کرد: به مردم توصیه می شود از مصرف خودسرانه و بدون تجویز آنتی بیوتیک از سوی پزشک خودداری کنند و به پزشک برای تجویز آنتی بیوتیک در عفونت‌های ویروسی اصرار نکنند.
وی گفت: با گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی ممکن است درمان عفونت‌های کوچک و ساده‌ای که به آسانی درمان می‌شوند، با مشکل جدی مواجه شود.
این متخصص بیماری‌های عفونی اظهارداشت: دوره کامل درمان مصرف آنتی بیوتیک باید کامل شود و بیمار خودسرانه دارو را قطع نکند حتی زمانی که علایم بیماری کاهش و یا بهبود یافته است .
داورپناه گفت: با توجه به اینکه ممکن است آنتی بیوتیک مصرفی با دارو‌های مصرفی بیماران قلبی، کلیوی، ریوی و دیگر بیماری‌ها تداخل داشته باشد، باید از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار