تحقق اقتصادمقاومتی نیازمندهمت مسئولان

کد خبر: ۶۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 28 July 2015

به گزارش تابناک کهکیلویه وبویراحمد سایت خبری آوای ماغر به‏ مناسبت روز كارآفريني و آموزش‏ هاي فني و حرفه‏ ای،به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته است.

با توجه به دستورات اکید مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه ما باید نه تنها فرمایشات ایشان را بپذیریم بلکه به عنوان یک فتوا بر دیده منت گذاشته و در حد اعلا جامه عمل بپوشانیم که ایشان بارها علاج مشكلات كشور در زمینه مسائل اقتصادی را پيمودن راه اقتصاد مقاومتي دانست که تاکیدشان بر تکیه بر توان داخل می باشد. اگر همیشه چشممان به دست دیگران باشد،منتظر باشیم ببنیم کدام تحریم برداشته شد یا کدام تحریم اعمال شد یا به گوش باشیم ببینیم اوباما یا کری یا هر اجنبی دیگر چه گفت،آیا کار به جایی می رسد؟

کلید واژه چندین سال مقام معظم رهبری – به خصوص در این چند سال اخیر – اقتصاد مقاومتی می باشد که در هر جمع اقتصادی کشور اشاره ای به این کلید واژه ارزشمند دارند پس باید به خودمان بفهمانیم که در اين‏كه اقتصاد مقاومتي، بهترين راه حلّ مشكلات اقتصادي كشور است، شكّي نيست.

اقتصاد مقاومتي در معنای واقعی همان اقتصاد خوداتکایی است ،همان اقتصاد جوشش از درون است،همان اقتصادی است که بارها و بارها در شرایط تحریم فرزندان این مرز و بوم در چندین مورد به آن رسیدند و شگفتی آفریدند،همان راهی است که شهدای هسته ای ما ،شهدا و رزمندگان دفاع مقدس ما با گوشت و پوست و خون خود آن را لمس کردند وبا حماسه آفرینی خود به ما یاد دادند که می شود و می توانیم.

در شرايطي که ما در جنگ تحمیلی 8 سال دفاع مقدس حتی توان تولید سیم خاردار هم نداشتیم و به ما هم نمی فروختند ،آیا پروژه موفق پل سازی بر روی طغیانگر ترین رودخانه دنیا توسط فرزندان همین مرز و بوم روحیه جهادی و نما بارز اقتصاد مقاومتی نبود؟

در شرایطی که دشمن هزار چهره ما به دنبال نابودی تمام تاسیسات هسته ای ما بود ،آیا ساخت پیچیده ترین دستگاه های این فناوری و غنی سازی اورانیم تا غنای 20 درصد نمونه عملی دیگری از به بار نشستن اقتصاد مقاومتی نیست؟

تاکید دیگر مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی ،واگذاری اقتصاد به مردم است یا همان اقتصاد مردمی است که تجربه هم به ما نشان مي‏ دهد، بيانات و معارف اسلامي هم تأكيد مي‏كند كه هرجا مردم مي‏ آيند، دست یاری خدا هم هست، اما ما در زمينه اقتصادي به اين مهم كمتر بها داديم.

این اقتصاد مردم بنیاد است اما به معنای شانه خالی کردن دولمتران از این چرخه حیاتی نیست ،اتفاقا در پیام نوروزی مقام معظم رهبری در سال 93 به این مهم نیز اشاره شد و ایشان فرمود: دولت مسؤوليّت برنامه‏ ريزي، زمينه‏ سازي، ظرفيّت‏ سازي، هدايت و كمك دارد.كار اقتصادي و فعّاليّت اقتصادي دستِ مردم است، مال مردم است، امّا دولت به‏ عنوان يك مسؤول عمومي نظارت مي‏كند، هدايت مي‏كند، كمك مي‏كند. آن‏جايي كه كساني بخواهند سوءاستفاده كنند و دست به فساد اقتصادي بزنند، جلوي آن‏ها را مي‏گيرد، آنجايي كه كساني احتياج به كمك دارند، به آن‏ها كمك مي‏كند؛بنابراين آماده‏ سازي شرايط، وظيفه دولت است؛ تسهيل مي‏كند.

تمامی مسئولان و دلسوزان نظام باید احساس تکلیف کنند و علاوه بر اینکه شرایط را برای افزایش ظرفیت و کیفیت تولید داخل و توسعه کارآفرینی مهیا کنند،خود را حلقه ای از این پاژل بدانند و از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

مقام معظم رهبری چندین بار بر این نکته تاکید فرمود که مسأله ما امروز فقط مسأله حركت به جلو نيست بلکه شرایط كشور ما به گونه‏ اي شده است که می توانیم یک حرکت و جهش عظیم داشته باشیم،آیا تحقق این حرکت عظیم از راه توسعه کارآفرینی امکان پذیر نیست؟

زیرساختهای ما در کشور مهیا شده است و رشد تولید علم ما نسبت به میانگین جهانی هم ده برابر و حتی در برخی موارد بالاتر هم رفته است و تجربه بیشتری هم نسبت به دوران قبل داریم ،حال که همه میدانیم نیاز اساسی کشور یک همت بالاست،آیا این همت در دست کارآفرینان نیست؟ ‏

کلام آخر بنده یک نکته متوجه کارآفرینان است که از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز می باشد و این است که ایشان بارها بر مرغوبیت تولیدات داخل تاکید داشتند و فرمودند: بايد كاري كنيم كه كالاي ايراني به‏ عنوان يك كالاي محكم، مطلوب، زيبا، همراه با سليقه و با دوام در ذهن مصرف‏ كننده ايراني و غيرايراني باقي بماند. اين بايد همت مجموعه كارآفريني و كارگري و متصديان اين امر باشد.

یادداشت از:سید علمدار تقوی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار