بر اساس نتایج این نظرسنجی در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام ۴۷.۳ درصد از کل پاسخگویان اعلام کردهاند همچنان از تلگرام استفاده میکنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است؛ بر اساس نتایج این نظرسنجی زنان و مردان تقریباً به یک میزان از تلگرام استفاده میکنند.
از طرف دیگر طبق اعلام پلیس فتا، بین 10 تا 12 میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده میکنند؛ به نظر میرسد اکثر این کاربران برای دسترسی به تلگرام است که مجبور شدهاند فیلترینگ را دور بزنند.
با کنار هم قرار دادن این دو موضوع میتوان نتیجه گرفت که فیلترینگ تلگرام بر خلاف انتظارات چندان موفق نبوده است اما سوال اینجاست که آیا استفاده از فیلترشکنها، تأثیری در افزایش مصرف حجم اینترنت خریداری شده توسط کاربران و در نتیجه سود شرکتهای ارائه اینترنت داشته است یا خیر؟
حمیدرضا عابدینی، کارشناس آی.تی در خصوص این پرسش گفت: در مورد فیلترشکنها و تأثیر آنها بر روی حجم مصرفی اینترنت لازم است نخست این نکته ذکر شود که فیلترشکنها با توجه به فرایند رمزنگاری و همینطور قرارگرفتن به شکل یک واسط بین سیستم شما با سرور مقصد باعث مصرف بیشتر حجم میشوند.
عابدینی با بیان اینکه در نگاه اول این افزایش مصرف چندان محسوس به نظر نمیرسد افزود: اما با این حال به تناسب نوع رمزنگاری و فرایند مربوط به هر فیلترشکن، این افزایش مصرف متغیر بوده و در برخی ابزارها کمتر و در برخی بیشتر است.
وی خاطرنشان کرد: نکته جالبتر اینکه حتی اگر سیستم شما (فرضاً موبایل شما) تنها به فیلترشکن متصل باشد و هیچگونه استفادهای از اینترنت مثل چک کردن شبکههای مجازی و کار با مرورگر و... صورت نگیرد با این حال از حجم اینترنت به مراتب استفاده بیشتری میشود تا حالت عادی و بدون استفاده با فیلترشکن.
این کارشناس آی.تی اظهار کرد: بنابراین در حالت کلی و نگاه اجماعی به موضوع (با توجه به آمار ارائه شده از کاربران و استفاده 10 تا 12 میلیون ایرانی از فیلترشکن) میبینیم که این قبیل ابزارها به نوعی میتوانند به اپراتورها و خدماتدهندگان اینترنت سودرسانی داشته باشند.
عابدینی در پایان اعلام کرد: با توجه به تعداد بالای نصب این ابزارها طبیعتا نمیتوان گفت که میزان این سود کم و ناچیز است.