پشت‌پرده تفکیک وزارت‌تعاون،كارورفاه

کد خبر: ۶۳۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ 26 July 2018

گروه اقتصادی الف- هيئت دولت روز يكشنبه 31 تيرماه و در اين شرايط بد ارزي، فشار اقتصادي به مردم، اوضاع ملتهب و جولان مفسدان اقتصادي در بازار ارز و خودرو به‌جای مقابله با رانت‌خواران، بركناري مديران فاسد و اعضاي نالايق هيئت دولت، لايحه تفكيك وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به دو وزارتخانه  رفاه و تأمین اجتماعي» و  كار و تعاون را با قيد دو فوريت به مجلس فرستاد.

طرح دو فوريتي پس از تصويب دو فوريت آن در مجلس بين نمايندگان توزيع می‌شود و 24 ساعت پس از توزيع در مجلس مطرح می‌گردد و به كمسيون مربوطه ارجاع داده نمی‌شود. در رابطه با اين لايحه و ارسال آن به مجلس در شرايط كنوني آن‌هم با قيد دو فوريت يعني عدم ارسال آن به کمسیون‌های تخصصي مجلس و واكاوي ميزان كارشناسي بودن اين طرح مواردي ذكر می‌گردد.

1-در حال حاضر اجماع زيادي در مجلس علیه تيم اقتصادي دولت، مسببان وضعيت كنوني اقتصاد و رانت‌هایی كه برخي دولتمردان هر دو دولت تدبير و اميد در موضوع ارز و خودرو به افراد داده‌اند در مجلس شکل‌گرفته است. دولت با دلار جهانگيري عملاً زمينه فساد گسترده‌ای را فراهم كرد و از طرف مجلس و افكار عمومي تحت‌فشار است و قصد دارد با ارسال اين لايحه مجلس را به دوقطبی موافقين و مخالفين اين لايحه تقسيم كند، چون وزارتي كه قرار است با نام رفاه و تأمین اجتماعي شكل بگيرد وزارت پرپول و با شرکت‌های زيادي است قطعاً حواس‌ها در مجلس نيز به اين سمت می‌رود و برخي نمايندگان درصدد اين جداسازي و گماردن مهره‌های خود برمی‌آیند.

2-دولت در اين وضعيت بد اقتصادي و فسادهاي زياد به‌جای ارسال لوايحي مانند شفافيت و برخورد با مفسدان با قيد دو فوريت به مجلس لایحه‌ای نه‌چندان مهم را به مجلس فرستاده است. آيا در حال حاضر تفكيك وزارتخانه تعاون كار و رفاه مهم‌تر است يا: مبارزه و برخورد با مفسدان، كنترل تورم و برخورد با گران‌فروشی و محتكران، كنترل بازار ارز كه بدون ترمز همچنان جلو می‌رود، شفاف‌سازی حقوق دولتمردان، تسهيل کسب‌وکارها و ساماندهي وضع معیشتی مردم.

3- روحاني از جانب تعدادي زيادي از اطرافيان و حاميانش تحت‌فشار است و سهم خواهي از وي و دولت متبوعش زياد شده است، از طرفي وي كه نشان داده قدرت تغييرات در دولت را ندارد، پس ترجيح می‌دهد كه وزارتخانه‌ها را تفکیک كند و با بزرگ‌تر كردن دولت سهم برخي افراد را بدهد. جالب اينجاست كه همين دولتمردان كنوني و قبل از اينكه در رأس كار قرار بگيرند از بزرگ بودن دولت گلايه داشته‌اند.

4- نكته مهم اين است كه اين شتاب‌زدگی براي تفکیک آن‌هم نظر كارشناسي مجلس و معرفي طرح به نخبگان و اظهارنظر آنان براي چيست؟ اصرار دولت به اينكه لايحه مذكور نبايد در كمسيون اجتماعي و اقتصادي مطرح شود و ساختار هر دو وزارتخانه مشخص و در معرض نقد و بررسي كارشناسان قرار بگيرد عجيب به نظر می‌رسد. نمايندگان مجلس بايد منافع عموم را در نظر بگيرند و کار کارشناسی بر روي اين تفكيك انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
تفکیک وزارتخانه هامغایربااصل کوچک سازی دولت وبرنامه توسعه هست.واقعاهدف دولت روحانی بااینکارلجاجت بادولت دهم هست یااهداف پشت پرده؟؟
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار