به بهای آب در یزد؛

صرفه جویی کنیم؛ آب جایگزین ندارد

در متون اسلامی اسراف امری مذموم و حرام تلقی شده است.مصرف در نگرش الهی محدودیتی دارد که انسان را در رشد و تعالی فردی و جمعی، یاری می‌دهد و اگر از حدود آن کاسته یا برآن افزوده شود، نظام معیشت آسیب می‌بیند.
کد خبر: ۶۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 16 July 2015
به گزارش تابناک یزدامساک در هزینه کردن و نیز محروم کردن دیگران از نعمت‌های الهی بخل است و زیاده روی در هزینه کردن، اسراف شمرده می‌شود، بنابراین مصرف از هر دو سو محدودیت دارد و تجاوز از آن نکوهیده است و تنها به اعتدال و میانه روی در آن سفارش شده است و بر اساس آیات و روایات می‌توان مصرف را به سه نوع «مصرف بخیلانه، مصرف مسرفانه و مصرف معتدلانه» تقسیم کرد.

در آیات و روایات به معیشت معتدلانه سفارش و از بخل و اسراف نکوهش شده و برای آن‌ها عذاب و کیفر مشخص شده است.

در متون اسلامی اسراف امری مذموم و حرام تلقی شده است و امام صادق(ع) در این راستا می‌فرمایند: « اسراف آن است که برای مال فساد آور باشد ...».

همچنین قرآن کریم در لعن زیاده روی در مصرف می‌فرماید: «ای فرزندان آدم  زینت خود را در هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ندارد.» سوره اعراف آیه 31.

از نشانه‌های اسراف در سخنان ائمه اطهار ریختن مانده آب به دور است.

بحران آب یزد

قرآن کریم و ائمه معصومین به شدت مردم را از اسراف نهی کرده‌اند حتی در حال فراوانی، اما اینک که استان یزد دچار کم‌آبی فراوان شده است و با بحران آب مواجه هستیم وظیفه مردم استان و مسئولین دارالعباده سنگین می‌شود.

شاید اگر به درستی دستورات و شئونات اسلامی را رعایت کرده، مرتکب گناه نمی‌شدیم اکنون با خشکسالی‌های پی درپی رو به رو نبودیم و همین‌طور اگر صرفه‌جویی در مصرف را سرلوحه امور خود قرار داده بودیم اکنون دچار بحران آب نمی‌شدیم.

اکنون که به بحران آبی رسیده‌ایم هر کدام در برابر آیندگان وظیفه ای غیر از صرفه جویی نداریم.

اسراف آب تحت هر شرایطی نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود هم از این رو که شاید با زیاده‌روی در مصرف ما عده‌ای در حال حاضر دچار قحطی و کمبود آب شوند و هم اینکه در این برداشت‌های بی‌رویه به آیندگان نیز ضرر می‌رسانیم و از رویی شاید اصلا برای آن‌ها آبی نماند.

موارد اسراف آب در زمینه‌های مختلف خانگی، کشاورزی و صنعت است که همه مردم و مسئولان باید با همدلی، همزبانی و مدیریت جهادی در صدد حل بحران آب برآیند.

1 الی 7 تیرماه هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام دارد لذا توقع و انتظار بیشتری در این شرایط بحران از مدیران مرتبط برای تبلیغات در زمینه صرفه‌جویی و نحوه درست مصرف کردن آب می‌رفت.

پیشنهاد

شاید اگر اداره آب وفاضلاب نیز مانند شرکت برق که لامپ‌های کم مصرف را به صورت یارانه‌ای و بعضا رایگان بین مردم توزیع کرد، شیر‌های آب اهرمی را بین مردم به صورت رایگان یا با نرخ خیلی پایین توزیع می‌کرد در مصرف آب خانگی کمک قابل توجهی به صرفه‌جویی  می شد.

در بخش کشاورزی نیز آبیاری‌های نوین باید در یک حرکت و اقدام جهادی از سوی مسئولین و همدلی و همزبانی از سوی کشاورزان جایگزین آبیاری سنتی شود.

همچنین در همه سطوح در این شرایط نیازمند جداسازی آب شرب از آب صنعت، کشاورزی، شهرسازی و زیبایی شهری و... هستیم.

نکته قابل توجه اینجاست که با وجود بحران شدید آب در یزد هنوز استان ما علی رغم تلاش نمایندگان استان جزء استان‌های کم آب جایگاهی ندارد.

حل مشکل بحران آب یزد، نعمتی خداوندی که هیچ جایگزینی ندارد، نیازمند یک بسیج عمومی متشکل از ادارات دولتی، شهرداری، بسیج، رسانه‌ها و ... است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار