نخستين مدرسه يزد مرمت و بازسازی می‌شود

کد خبر: ۵۲۹۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 26 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»دبيرستان كيخسروي يزد كه تاسيس آن را اواخر دوره قاجار بازمي‌گردد و به عنوان اولين مدرسه شهر يزد به شمار مي‌آيد، مرمت و بازسازي مي‌شود.
 «ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در اين باره گفت: دبیرستان کیخسروی واقع در شهر يزد مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است كه در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۱۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

وي در مورد تاریخچه این بنای تاریخی اظهار كرد: این مدرسه تاریخی که اولین مدرسه یزد نیز محسوب مي‌شود، در سال ۱۲۶۸ به کوشش ارباب کیخسرو مهربان کیخسروی تأسیس می‌شود.

وي ادامه داد: دبستان کیخسروی در آن زمان دارای بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز بود و از آموزگاران آن دوره این دبستان می‌توان به ماستر خدابخش، کیومرث وفادار خرمشاهی و بهرام شیرمرد اشاره كرد.

رياحي مقدم اضافه كرد: در سال ۱۳۰۸ خورشیدی به کوشش فرامرز ماستر، کاربری این دبستان به دبیرستان تغییر یافت و تا کنون نیز به عنوان دبیرستان در حال فعالیت آموزشی است .

اين مسئول در ادامه ضمن بر شمردن اهمیت مدرسه کیخسروی، تصریح کرد: بخش‌هایی از این بنای تاریخی نیاز به مرمت و بازسازی دارد که به زودی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، اداره کل آموزش و پرورش یزد و اداره کل نوسازی مدارس استان مرمت و بازسازی می‌شود .

گفتني است؛ در همين راستا «فاطمه دانش‌يزدي» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، «محمدرضا عارفی» مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، «منصوری ارجمندی» مدیر آموزش و پرورش منطقه دو یزد و «عباسعلی ابوطالبی» ريیس خیرین مدرسه‌ساز یزد از اين مدرسه تاریخی بازدید كردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار