کشاورز بافقی دست به خاک زد طلا شد!

کشاورز گزستانی از طریق آبیاری قطره‌ای توانست 4 ونیم هکتار از زمین‌های زراعی روستای هریسک را آباد کند.
کد خبر: ۵۲۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 12 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»حسین حاجی‌حسنی گفت: در روستا هریسک و گزستان بافق 24 هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب برای زراعت بایر شده بود که به همین دلیل تصمیم گرفتیم باکار کشاورزی در این روستا زمین‌های زراعی را آباد کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: اداره جهاد کشاورزی شهرستان بافق یک مخزن آب در روستا احداث کرد و آبی که در زمستان مورداستفاده قرار نمی‌گرفت در این منبع ذخیره می‌شد و من هم از همین آب ذخیره‌شده برای کار کشاورزی استفاده کردم.

حاجی‌حسنی ادامه داد: با ساخت این منبع پرورش ماهی راه انداختیم و از طریق لوله‌کشی جهت جلوگیری از هدر رفت آب آن را به سمت صحرا هدایت کردیم. از طریق آبیاری قطره‌ای توانستیم حدود 4 ونیم هکتار درخت سیب و به بکاریم و بخشی از این زمین‌ها را نیز زیر سطح کشت زعفران بردیم و تصمیم داریم که این 20 هکتار زمین افتاده آباد کنیم.

وی در خصوص میزان برداشت خود تصریح کرد: از سال 1392 شروع به کاشت درخت سیب و به کردم که در مرحله اول 6 درخت سیب اصلاح‌شده از جهاد کشاورزی شهرستان گرفتم و با همین آب قطره‌ای امسال بین 90 تا 120 کیلوگرم سیب و 100 کیلوگرم به برداشت  که وزن هرکدام بین 800 تا 850 گرم بود و 120 متر از زمینم را زیر کشت زعفران بردم که 60 مثقال برداشت کردم.

حاجی‌حسنی عنوان کرد: امسال حدود دو هزار متر زمین از بیست هکتار زمینی که بلااستفاده در این روستا وجود دارد با برگزاری کلاس‌های آموزشی که جهاد کشاورزی اجرا می‌کند زیر کشت زعفران رفت که حدود سه سال دیگر قابل‌برداشت است. وی در ادامه افزود با حمایت جهاد کشاورزی و با کشت بقیه زمین‌ها می‌توان ایجاد اشتغال برای جوانان کرد و کشت زعفران انجام داد که با این کار مهاجرت به شهرها نیز کمتر خواهد شد.

حاجی‌حسنی ضمن تشکر از مسئولین اداره جهاد کشاورزی جهت ساخت مخزن آب از آن‌ها خواست: با توجه به بحران کم‌آبی در استان یزد از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی استفاده از آبیاری قطره‌ای در بین کشاورزان فرهنگ‌سازی و تسهیلاتی جهت لوله‌کشی به مزارع در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

بافق خبر 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار