وجود17هزلر حلقه چاه آب غیر مجاز در فارس نگران کننده است

استاندار فارس در همایش بحران آب از برداشت ۷۹ درصدی از سفره های آب زیرزمینی ابراز نگرانی و تصریح کرد: مدیریت منابع آب، نیازمند فرهنگ سازی مناسب و مشارکت مردمی است که در این مسیر باید برای یادآوری تهدید خشکسالی و بحران آب از همه ظرفیت ها بهره گرفت.
کد خبر: ۵۱۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹ 19 October 2017
تابناک فارس به نقل از مهرستان:استاندار فارس در همایش بحران آب از برداشت ۷۹ درصدی از سفره های آب زیرزمینی ابراز نگرانی و تصریح کرد: مدیریت منابع آب، نیازمند فرهنگ سازی مناسب و مشارکت مردمی است که در این مسیر باید برای یادآوری تهدید خشکسالی و بحران آب از همه ظرفیت ها بهره گرفت.

مهندس اسماعيل تبادار در همايش بحران آب كه توسط دادگستري استان فارس برگزار شد، با اشاره به خشكسالي هاي ده سال گذشته و بحران منابع آبي كشور به ویژه استان فارس گفت: متأسفانه ظرف این ده سال هیچوقت متوسط بارندگي که در سال  ۳۰۰ ميلي متر بوده به این میزان نرسیده است.
استاندار فارس اشاره کرد: حدود ۵۵ درصد آب مصرفي كشور از سفره هاي آب زيرزميني تامين و برداشت می شود كه اين برداشت آب در فارس به ۷۹ درصد رسيده است.
وي افزود: از ۱۰۲ محدوده آبي مطالعه شده در فارس ۸۳ محدوده در سال ۹۵ به عنوان محدوده ممنوعه و ممنوعه بحراني قلمداد شده و ميزان كسري مخازن آنها ۵۱۹ ميليون متر مكعب برآورد شده است.

مهندس تبادار با هشدار نسبت به وجودِ ۱۷ هزار حلقه چاه غير مجاز در استان تصریح کرد: به دلیل عدم حاکم بودنِ نظام بهره برداري مناسب، بهره برداري از چاه هاي مجاز استان نیز خارج از استاندارد و بهره برداری تعریف شده است و بر همین اساس دستگاههاي متولي حوزه آب باید نظارت بيشتري داشته باشند.
نماينده عالي دولت در استان بر بهره گيري از ظرفيت بالاي دانشگاهها و اساتيد برجسته علمي در حوزه آب تاكيد كرد و افزود: دانشگاهها مي توانند با ارائه راهكارهاي علمي و كاربردي در حوزه آب، نقشه راهي را براي دستگاههاي اجرايي استان ترسيم کنند.

وي با بيان اينكه زيست و ادامه حيات در گرو وجود آب خواهد بود ادامه داد: ارائه و اجراي راهكارهاي علمي و كاربردي مي تواند از بروز بسياري از مشكلات به ویژه مشكلات حوزه آب كشاورزي كه مهاجرت روستائيان و گسترش پديده حاشيه نشيني شهرها را به دنبال دارد، جلوگيري کند.
استاندار فارس گفت: برگزاري چنين همايش هايي بايد تلنگري براي همگان باشد و و نهایتاً خروجی آن به یک راه عملیاتی و اجرایی منجر شود.

نماينده عالي دولت در استان با اشاره به اينكه دولت تسهيلات خوبي را براي كشاورزي و مديرت منابع آب اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: آبياري تحت فشار، توسعه گخانه ها و تغيير در نوع محصول بايد جدي گرفته شود و به این منظور تسهيلات براي توسعه گلخانه ها و آبياري نوين در نظر گرفته و مقرر شده است سالانه ۷۰ هزار هكتار از اراضي استان تحت پوشش آبياري نوين قرار گيرند.
استاندار فارس افزود: دانشگاه شيراز مطالعه آبياري هوشمند را در دستور كار قرار داده و به زودي نتايج آن براي اجرا در اختيار دستگاههاي اجرايي به ويژه جهاد كشاورزي و سازمان آب قرار خواهد گرفت.
وی به بهره گیری از آبهای ژرف نیز اشاره کرد و افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطالعات در حوزه آب های ژرف را در دستور کار قرار داده و در صورت مثبت بودن نتایج، می توان از این ظرفیت در راستای مقابله با بحران آب بهره بگیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار