در پی گمانه زنی کاندیداتوری تولیت آستان قدس رضوی، برخی چهره ها واکنش نشان دادند؛

شایسته نیست احترام آستان قدس رضوی را به کارزار سخت و تلخ انتخابات بکشانیم.

اگرچه هنوز حجت الاسلام و السلمین سید ابراهیم رئیسی درباره قطعی شدن حضورش در انتخابات ۹۶ سخنی به زبان نیاورده است، اما گفته شده که کاندیداتوری وی در انتخابات قطعی است. در این خصوص برخی چهره های سیاسی واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۴۰۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹ 08 April 2017
شایسته نیست احترام آستان قدس رضوی را به کارزار سخت و تلخ انتخابات بکشانیم.به گزارش تابناک رضوی؛ اگرچه هنوز حجت الاسلام و السلمین سید ابراهیم رئیسی درباره قطعی شدن حضورش در انتخابات ۹۶ سخنی به زبان نیاورده است، اما گفته شده که کاندیداتوری وی در انتخابات قطعی است. وی در دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که با حضور اعضای این جبهه در مجموعه فرهنگی شهر آفتاب برگزار شد، با بیشترین میزان رای در میان پنج کاندید اصلی انتخاباتی اصولگرایان قرار گرفت.

 در این مجمع صولت مرتضوی، شهردار مشهد با کنار گذاشتن مشکلاتی که در پی زلزله مشهد به وقوع پیوست، در این مراسم شرکت کرد. یکی از نزدیکان حجت الاسلام و السلمین سید ابراهیم رئیسی نیز مرتضوی را نماینده ی ایشان خوانده است.

حجه الاسلام رئیسی برای این مجمع پیامی ارسال کرد و حمایت خود نسبت به روند کار و تعهد نسبت به روند جبهه در صورت نامزدی عنوان نمود.

 با این وجود برخی از منابع نزدیک به حجه الاسلام رئیسی او را مستقل خواندند و از کاندیداتوری ایشان خبر دادند. اما برخی گانه زنی می کنند که کاندیداتوری ایشان قطعی نخواهد بود. با این وجود شواهد بر آن است ؛ ابراهیم رئیسی با انصراف از حضور در هیئت نظارت بر انتخابات و اعزام نماینده خود به دومین مجمع عمومی تشکل اصولگرای "جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" (جمنا)، کاندیداتوری خود در انتخابات ۹۶ را اعلام کرد. 

در این خصوص برخی چهره های اصلاح طلب واکنش نشان دادند و اعتقاد دارند که کشور داری با اداره آستان قدس فرق دارد 

اداره آستان قدس با مملکت متفاوت است

غلامحسین کرباسچی در مصاحبه ایی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. او اعتقاد دارد که شکل‌گیری فضای دوقطبی در عرصه انتخابات محتمل است. حالا هنوز که آقای رئيسی به صورت قطعي اعلام حضور نکرده است. باید صبر کرد و دید در چند روز آینده ایشان اصلا اعلام نامزدی خواهد کرد یا خیر و بعد بر اساس آن به تحلیل و نظر پرداخت.
به نظر کرباسچی نکته مهم اما در جریان انتخابات، فارغ از اینکه چه کسی حضور پیدا می‌کند یا نمي‌کند، ارائه برنامه است. اینکه گفته شود هرکسی تحرکی انجام می‌دهد، انتخاباتی است؛ این را درباره دولت هم می‌توان گفت. همان‌طور که گفته و اعلام هم شده که برخی از تحرکات دولت انتخاباتی است. از این رو درباره آقای رئیسی و فعالیت‌هایی که درباره آستان قدس هم انجام داده، می‌توان چنین تلقی‌اي کرد. همان‌طور که گفتم مردم به دنبال ارائه برنامه هستند. کشورداری با اداره مرکزی مثل آستان قدس که مردم با عشق و علاقه براي آنجا کار می‌کنند و نذورات خود را تقدیم آستان می‌کنند، فرق دارد؛ با دولت که در جایگاهی قرار گرفته که باید به مطالبات پاسخ دهد. یکی از دولت کار می‌خواهد، یکی از دولت بازنشستگی می‌خواهد، یکی به دنبال فضای باز سیاسی است و… یعنی اداره دولت با اداره چنین نهادی خیلی متفاوت است. از همین رو باید مشخص شود که مثلا برنامه رقیب برای حل معضل اقتصاد و اشتغال چیست. اگر دولت مدعی است سالی ٧٠٠ هزار شغل ایجاد کرده، رقیب او تا چه میزان می‌تواند اشتغال ایجاد کند و با چه منابعی می‌تواند این کار را انجام دهد. از سوی دیگر مردم هم مدیریت‌های مختلف را تجربه کرده‌اند. مردم زمانی را تجربه کرده‌اند که درآمد دولت هنگفت بوده است و حاصل نحوه توزیع آن را هم دیده‌اند. بنابراین، خودشان بهترین قضاوت‌کننده و تصمیم‌گیر دراین‌باره هستند. 

از سوی دیگر الیاس حضرتی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح طلبان تنها یک کاندیدا در عرصه انتخابات خواهند داشت و آن هم روحانی است، گفت: اگر آقای رئیسی در رقابت انتخاباتی حضور پیدا کند، ما استقبال می کنیم. همه اصلاح طلبان بر کاندیداتوری حسن روحانی رئیس جمهور اجماع می کنند.

همچنین حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد و در صفحه اجتماعی خود نوشت: شایسته نیست احترام آستان قدس رضوی را به کارزار سخت و تلخ انتخابات بکشانیم. مصلحت نیست قاضی را در معرض قضاوت عمومی قرار دهیم. از گذشته درس عبرت بگیریم.


لازم به توضیح است سیدابراهیم رئیسی هم اکنون سمت تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد. او از فعالان سیاسی اصولگراست که قبل از این به عنوان معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی فعالیت کرده بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار