جای خالی شبکه تلویزیونی کشاورزی
بررسی تجربه قطبهای موفق کشاورزی جهان از جمله: کانادا، نیوزلند، آمریکا، برزیل، آرژانتین، دانمارک، فرانسه، رومانی و نیز کشورهایی نظیر چین و پاکستان نشان میدهد که شبکههای تلویزیونی کشاورزی از نقش فوقالعادهای در حفظ، پیشرفت و ارتقاء سطح و جایگاه این بخش حیاتی، برخوردارند.
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 12 January 2017
به گزارش تابناک : اگرچه دلایل راه اندازی این شبکهها در کشورهای مختلف جهان متفاوت است، اما در هر حال استفاده بهینه از ظرفیت رسانه در این زمینه توانسته است، در حد شگفتآوری کشورهای مذکور را در دستیابی به اهداف موردنظر یاری و در پارهای از موارد به افزایش چند برابری محصولات کشاورزی و رشد جهشی صنایع جانبی آن در کشورهای مذکور منجر شود. به عنوان مثال؛ در کشورهایی نظیر آمریکا که ضمن تأمین نیازهای داخلی، عمده تلاشها برای حفظ، تقویت و تداوم حضور در بازارهای جهانی صورت میپذیرد نتایج کار، مازاد تولید در برخی از محصولات استراتژیک مانند؛ گندم را در پی داشته است و در گروهی از کشورها از جمله؛ فرانسه و دانمارک علاوه بر حفظ جایگاه تجاری، تولید غذای سالم و ارگانیک و در نتیجه کاهش مسائل زیست محیطی را به ارمغان آورده است. در کشورهایی مانند؛ چین و پاکستان هم که در گام نخست تلاش شبکههای تلویزیونی بر ارتقاء دانش و مهارتهای اولیه کشاورزان در جهت افزایش کمی تولید و در نتیجه توسعه روستایی در جهت کاهش فقر تمرکز داشته است، در گامهای بعدی قرار گرفتن تدریجی در مسیر کشاورزی تجاری با بهره گرفتن از همه ظرفیتهای موجود و کمک مضاعف شبکههای تلویزیونی، هدفگذاری شده است. نکته مهم و مشترک در بین تمامی این شبکههای کشاورزی، تأکید بر نقش قشر و طیفی از جامعه است که در ردیف بزرگترین تولیدکنندگان کشورها و در عینحال کمتوقعترین اقشار جامعه قرار دارند و لذا طبیعتاً این گروه به هیج وجه نبایستی تحتالشعاع سایر مسائل و دغدغههای جاری مسئولین قرار بگیرند.علاوه براین در کشوری مانند؛ جمهوری اسلامی ایران که همواره مورد تهدید نظام سلطه قرار دارد و «اقتصاد مقاومتی» به عنوان یک راهبرد بازدارنده و قدرتآفرین در دستور کار قرار گرفته است، توسعه و پیشرفت این بخش بهعنوان مهمترین و اصلیترین تأمینکننده نیازهای اولیه و ضروری جامعه، میتواند بخش قابل توجهی از این راهبرد بزرگ را محقق سازد. بدیهی است، پیامدهای مثبت این رویکرد، تنها به این مورد یعنی کمک به تحقق «اقتصاد مقاومتی» محدود نمیشود، بلکه میتواند آثار دیگری مانند؛ معکوس نمودن روند مهاجرت از شهر به روستا، ایجاد اشتغال فراگیر، تسریع در عمران و آبادانی روستاها و در نتیجه بهبود شرایط امنیتی، فرهنگی و اجتماعی در روستاها و به تبع آن در مجموعه کشور را نیز به همراه داشته باشد. با این توصیف، در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اقداماتی مانند؛ تولید و پخش برنامه در شبکه بازار اگرچه میتواند مؤثر باشد، اما قطعاً نمیتواند پاسخگوی نیاز واقعی این بخش مولد و کارآفرین باشد، لذا پیشنهاد میشود: در فرصت باقیمانده تا پایان سالجاری، مقدمات کار برای افتتاح شبکه ویژه کشاورزی تحت عناوینی مانند؛ «شبکه رویش»، «شبکه سبز» و یا «شبکه روستا» و یا تغییر کاربری یکی از شبکههای موجود و اختصاص آن به کار کاملاً حرفهای و تخصصی در این زمینه، فراهم گردد. این شبکه میتواند با همکاری و تامین بودجه لازم توسط سایر دستگاههای ذیربط از جمله؛ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان حفاظت از محیط زیست و متولیان بخش آموزشی و فرهنگی کشور و با توجه به اهمیت موضوع، حتی بدون کمک این مراکز ایجاد و از طریق تهیه، تولید و پخش انواع فیلمهای آموزشی و مستند و حتی فیلمهای سینمایی و داستانی و نیز ارائه آخرین اخبار و اطلاعات مرتبط با حوزه کشاورزی در بخشهای مختلف از جمله؛ در بخش زراعی، باغداری، دامداری، تولید و پرورش آبزیان، زنبورداری، پرورش انواع حیوانات خانگی و غیر خانگی، محصولات گلخانهای، گیاهان دارویی، آبخیزداری، مرتع داری، جنگلکاری و مراقبت از محیطزیست در ابعاد مختلف آن، زمینه را برای تحقق بخش عمدهای از راهبرد عظیم «اقتصاد مقاومتی» به معنای واقعی آن فراهم نماید. بیشک اطلاعرسانی در زمینههای مختلف مربوط به این عرصه شامل؛ ابزار و روشهای نوین کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک یا تراریخته، سموم و روشهای بیولوژیک دفع آفات نباتی، تولید داروهای دام و طیور، انبارداری و یا روشهای نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانهها و یا شیوههای حمل و نقل و توزیع این محصولات، همچنین در رابطه با صنایع تبدیلی و صنایع غذایی، صنایع بستهبندی، صنایع تولید ابزار و ماشینآلات کشاورزی و تولید تجهیزات و ترویج روشهای آبیاری نوین، میتواند کمک شایانی به رشد و پیشرفت بخش کشاورزی و افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور نماید. معرفی مراکز و نیز متون و منابع علمی و آموزشی، معرفی مراکز خدمات درمانی دام و طیور، ارائه خدمات مشاورهای و ترویجی، معرفی تولیدکنندگان ابزار و ماشینآلات و سایر تولیدات کاربردری در بخش کشاورزی، اطلاعرسانی در مورد شرایط روز بازارهای داخلی و بینالمللی محصولات کشاورزی، انعکاس اطلاعات و اخبار صادرات و واردات محصولات کشاورزی، معرفی مزارع و کشاورزان کارآفرین و نمونه نیز میتواند، بخش دیگری از ظرفیت این شبکه را به خود اختصاص دهد. لازم به یادآوری است، حقیر سالهاست که از طرق مختلف از جمله؛ تهیه و تدوین مقاله و انتشار آن در رسانهها، مکاتبه و نامهنگاری با دستگاههای ذیربط در سطوح مختلف، مراجعه حضوری و مذاکره با برخی از مسئولین قوه مقننه و قوه مجریه، تماس با بخشهای مختلف رسانه ملی و یادآوری ضرورت و اهمیت توجه به این نکته، موضوع را پیگری نمودهام، اما متأسفانه تاکنون نتیجه مطلوب و موردنظر عاید نشده است. اگرچه این موضوع تاکنون مورد کملطفی مسئولین ذیربط قرار گرفته و با تأخیر فراوان همراه است، اما امید است، رسانه ملی در اسرع وقت ایجاد شبکههای کارآفرینی مانند؛ شبکه کشاورزی و نیز شبکه صنعت و امثال آن را در دستور کار قرار داده و در کنار سایر شبکههای موجود که عمدتاً نقش اطلاع رسانی، تفریحی و سرگرمکننده و بعضاً آموزشی را بر عهده دارند، پرچمداری اقدام عملی را در این رابطه را بر عهده گرفته و عملاً در جهت تحقق راهبرد «اقتصاد مقاومتی» گام بردارد.
منبع : الف