چرا میزان در آمد بقاع متبرکه قابل اطلاع رسانی نیست؟

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گفت:میزان نذورات و وجوهاتی که مردم به بقاع متبرکه استان اختصاص می دهند قابل احصاء و اطلاع رسانی نبوده و اداره اوقاف و امور خیریه استان کاملا بر هزینه کرد آنها نظارت و دخالت خواهد کرد.
کد خبر: ۳۳۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 26 November 2016

به گزارش تابناک ایلام ؛ایرانیان در طول تاریخ سبز تشیع ،همواه به ساحت مقدس ائمه مطهر وفرزندان آنها احترام خاصی قایل بوده اند ،درهرجایی از این سرزمین پهناور که اثری از یک امامزاده به یادگار مانده است این مردم برای احترام وحفظ حرمت آن وکمک به توسعه وماندگاری بنای آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.

بدون شک حضور پررنگ مردم دوستدار خاندان عصمت وطهارت دربقاع متبرکه وسهیم نمودن این بقاع از منابع درآمدی هرخانواده ایرانی ، تنها دلیل ماندگاری این بقاع از حیث تعمیرات وتوسعه ساختمان وهمچنین تامین هزینه های جاری آن بوده است .دربسیاری از موارد ارادت مردم به شخصیتهای مدفون دراین بقاع به اندازه ای زیاد است که تعدادی از متمکنین ،بخش از اعظمی از منابع مالی خود را درقالب وقف به بقاع متبرکه وامامزاده ها اهدا نموده اند.
اگرچه مردم خالصانه و با ارادت قلبی در این مسیر گام برداشته ووجوه پرداختی را به عنوان وقف یا نذر به ساحت امامزاده ها اهدا نموده وحتی بعضا این اقدامات را بدور از هرگونه ریا وحتی درخفا به انجام رسانیده اند وهیچگاه نیز گزارشی از متولیان بقاع متبرکه درخواست ننموده اند،اما شفاف سازی میزان درامد بقاع متبرکه و گزارش هزینه های صورت گرفته از منابع درآمدی موضوع مهمی است که می تواند به افزایش اعتماد مردم به متولیان وازسویی افزایش وقف ونذورات را بدنبال داشته باشد.
کسب اطلاع از میزان درآمدهاواعلام گزارش هزینه های صورت گرفته در بقاع متبرکه که تنها از جیب مردم تامین شده اند ،موضوع بسیار حساسی است که تاکنون به آن پرداخته نشده است ،موضوع مهمی که مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان در نشست خبری به آن اشاره کرد اما به این معنا که میزان نذورات ووجوهات اهدایی بقاع متبرکه نبایستی اطلاع رسانی شود!!

حجت السلام شهیدی در جمع خبرنگاران گفت:میزان نذورات و وجوهاتی که مردم به بقاع متبرکه استان اختصاص می دهند قابل احصاء و اطلاع رسانی نبوده و اداره اوقاف و امور خیریه استان کاملا بر هزینه کرد آنها نظارت و دخالت خواهد کرد.

در درسال 95تا کنون 25مورد وقف در استان صورت گرفته و در سامانه به ثبت رسیده است .

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد:سنت حسنه وقف در دین مبین اسلام در بین ملت مسلمان ایران همواره و مورد توجه ویژه بوده است .

شهیدی ادامه داد :در کل استان ایلام 669 موقوفه به ثبت رسیده که که از این تعداد 641موقوفه انتفاعی و بدون درآمد و 28موقوفه دارای درآمد می باشند .شهیدی در مورد میزان در آمد موقوفات استان ایلام مطلبی را عنوان نکرد.

به هرحال باید پذیرفت که با تقسیم بندی موقوفه ها و بقاع متبرکه به انتفاعی وغیرانتفاعی ،موضوع درامد زایی آنان بعنوان ملاک این تقسیم بندی قرار گرفته واز انجایی که لازمه اعتماد سازی بنگاهها و دستگاههای درآمدزا ،شفاف سازی میزان درآمد وهزینه کرد آن ها می باشد،با قرار گرفتن بقاعهای متبرکه وموقوفات در زمره دستگاههای درآمدزا ،لازم است سازوکاری برای تعیین میزان درآمدها وهزینه های صورت گرفته در نظر گرفته شود ،زیرا دانستن حق مردم است وبا اطلاع رسانی دقیق ومستمر به مردم از شبه ها کاسته واز سویی باعث اعتماد سازی بیشتر وهمچنین افزایش تمایل مردم برای پرداختن به سنت حسنه وقف خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار