به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان، محسن محمدی معین در این همایش با اشاره به تعدد مراجع تصمیمگیری در زمینه حمل و نقل و همچنین مشکلات زیرساختی در حمل و نقل چابهار خواستار همگرایی بخش خصوصی ودولتی شدند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این منطقه، تصویب ساخت فرودگاه جدید در شورای عالی فضایی کشور، هماهنگی با ارگانهای ذیربط جهت انجام مراحل ساخت و بهرهبرداری و تأمین اعتبار مورد نیاز جهت احداث فرودگاه از محل صنایع خصوصی داخلی و خارجی را از اهم این اقدامات دانست.
معاون مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین چالشهای مهم در بخش ترانزیت چابهار را فقدان بازاریابی بندری، نبود خط منظم کشتیرانی، محدودیتهای عرصه منطقه آزاد، عدم وجود پنجره واحد در امور ترانزیت، عدم انطباق و به روز رسانی قوانین و مقررات گمرکی، عدم تفویض اختیارات دولت در امر ترانزیت به استانها و مناطق آزاد و فقدان مدیریت واحد در منطقه ترانزیتی شرق کشور برشمرد.
محسن محمدی معین در پایان فهرستی از درخواستها و پیشنهادات خود را به این نحو ارائه نمود:
• اجازه تردد 1500 دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد تا مرز میلک و سرخس
• الحاق یا تسری قانون منطقه آزاد به بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی
• ارائه تسهیلات و یارانه جهت راهاندازی خط مستقیم کشتیرانی به چابهار
• تسهیل و تسریع در ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل و ترانزیت
• توسعه امکانات رفاهی، بهداشتی
• ابلاغ مجدد ماده 27 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد
• بازنگری در تعرفه کالاهای وارداتی و ترانزیتی افغانستان
• حل مشکل قرنطینه و ترانزیت میوه افغانستان
گفتنی است همایش تجاریسازی خدمات ترانزیت و حملونقل بینالمللی در راستای منویات مقام معظم رهبری و توجه ایشان به اقتصاد مقاومتی و نیز تمرکز دولت در برنامه ششم توسعه به صنعت حملونقل و حمایتهای ویژه در بهبود زیر ساختها و برنامهریزی به همت سازمان توسعه تجارت در محل دائمى نمايشگاه بين المللى تهران برگزار گردید.
چابهار با برخورداری از دو اسکله شهید کلانتری و اسکله شهید بهشتی با گنجایش حدوداً ۷۰ میلیون تن و قابلیت پهلوگیری کشتیهای بزرگ تا ظرفیت 100 هزار تن در اسکلههای موجود تنها بندر اقیانوسی ایران است و بنا بر نظر سازمان ملل، یکی از مهمترین راههای کریدور شرق-غرب جهان و جنوبیترین راه این کریدور است؛ بعلاوه نزدیکترین و آسانترین راه دسترسی به آبهای آزاد برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان به حساب میآید.