معلمان رشته تربیت بدنی همیشه مظلوم واقع شدهاند،
همانهایی که نه تنها جسم دانشآموز را توانا میکنند که پالایشدهنده روح و روان
آنها نیز هستند.
به گزارش فارس ، در میان قشر فرهنگیان جامعه،
معلمان رشته تربیت بدنی همیشه مظلوم واقع شدهاند و از آنها کمتر یاد میشود.
زنگ ورزش با یک معلم پرانرژی در هر مقطع، چه
برای دختران و چه برای پسران جزء بهترین ساعات درسیشان محسوب میشود، ساعتی که
فارغ از درس و مشق با تمام انرژی در حیاط مدرسه یا پا به توپ هستند یا به بازیهای
دیگر میپردازند تا انرژی خود را تخلیه کنند و نشاط و شادی را برای خود به ارمغان
بیاورند.
هفته معلم بهانهای شد تا به سراغ چند تن از این
معلمان همیشه شاداب و پرانرژی برویم و با آنها گفتوگویی داشته باشیم.
بابک اکبری متولد سال 1352 در همدان با 21 سال
سابقه تدریس در رشته تربیت بدنی در مدارس ابتدایی و متوسطه، دارای مدارک مربیگری و
داوری در رشتههای ورزشی از جمله فوتبال، صخرهنوردی، بدنسازی فوتبال، بازی در
مدارس ابتدایی و سایر رشتههاست.
عشق و علاقه زمینهساز موفقیت در عرصه معلمی
وی وظیفه اصلی معلمان را در هر رشتهای آموزش
درس زندگی به دانشآموزان دانست و گفت: رسیدگی به مشکلات دانشآموزان در درس تربیت
بدنی حل برخی مشکلات معلمان را نیز به دنبال خواهد داشت.
این معلم ورزش با بیان اینکه دبیران تربیت بدنی
از متخصصان این رشته هستند، ابراز داشت: کمبود فضای آموزشی استاندارد و ساعت درس
تربیت بدنی در مدارس تاثیر منفی بر آموزش و رسیدن به اهداف آموزشی دارد.
اکبری با اشاره به مشکلات جامعه معلمان گفت:
حقوق و مزایای معلمان و به ویژه معلمان تربیت بدنی متناسب با سختی کار و رشد تورم
نیست که امید است با رسیدگی مسئولان این مشکل نیز رفع شود.
وی درباره انتظارات جامعه معلمان ابراز داشت:
انتظارات معلمان به نیازهای دانشآموزان برمیگردد که تأمین اعتبارات برای تجهیز
امکانات و افزایش ساعت ورزش از جمله این انتظارات است.
این معلم ورزش ایجاد محیط سالم ورزشی در مدارس
را در جلوگیری از تهاجم فرهنگی موثر دانست و بیان داشت: معلمان ورزش با انتقال
درست آموزش و اجرای برنامههای مفید ورزشی و تربیتی، در عرصه فرهنگی و تربیتی نیز
موثرند.
وی با اشاره به یک خاطره عنوان کرد: خاطره شیرین
اجرای یک ساعت درس تربیت بدنی در حضور شهید رجایی را هیچگاه از خاطر نمیبرم که
این شهید بزرگوار بر این مهم تاکید داشتند که کار تربیتی که در ساعت ورزش انجام میشود
در ساعات دیگر امکانپذیر نیست.
اکبری آثار تربیتی فعالیتهای ورزشی در ساعت
ورزش را اینگونه برشمرد: در اجرای برنامههای ورزشی، دانشآموزان مهارتهای
همکاری، دوستی، رفتارهای اجتماعی مناسب، مقابله با شکست و واکنش در برابر پیروزی
را فرامیگیرند.
وی تدریس ورزش در مدارس را باعث کشف استعدادهای
پنهان دانست و گفت: معلمان ورزش در ایجاد شادابی، نشاط و کشف استعدادهای ورزشی و
پشتوانهسازی در ورزش کشور نقش مهمی دارند و پالایشدهنده روح و روان دانشآموزان
خود هستند.
این دبیر ورزش یادآور شد: فراموش نمیکنم در
دوران خدمتم دانشآموزی داشتم که بسیار فعال و پرتحرک بود و به قول معروف از دیوار
راست بالا میرفت و در مشورت با خانواده وی این دانشآموز را به فعالیت در رشته
صخرهنوردی هدایت کردم که خوشبختانه در این رشته موفق ظاهر شد و مقام سوم کشوری را
نیز به دست آورد.
در ادامه با زهرا غلامی متولد سال 1358 در
همدان، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی با سابقه پنج سال خدمت در آموزش و
پرورش گفتوگو کردیم.
*فرسودگی جسمی و روحی معلمان استثنایی بیشتر است
این معلم ورزش سه سال از دوران خدمت خود را به
آموزش دانشآموزان کمتوان ذهنی، حرکتی و جسمی در آموزش و پرورش
استثنایی سپری کرده است.
دبیر ورزش مدرسه استثنایی از علاقه به شغلش گفت
و بیان داشت: از ابتدا به رشته تربیت بدنی علاقه داشتم و پس از ورود به آموزش و
پرورش استثنایی و کار با دانشآموزان استثنایی علاقهام دوچندان شد.
وی با بیان اینکه کار با دانشآموزان استثنایی
ظرفیت و علاقه مضاعفی را طلب میکند، اظهار کرد: در ابتدای ورود به این عرصه، کار
کردن با این دانشآموزان کمی برایم سخت بود اما بعد از مدتی، ارتباط عاطفی و تعلق
خاطرم به آنها شکل گرفت.
این معلم ورزش مشکلات معلمان فعال در این بخش را
اینگونه عنوان کرد: عدم وجود امکانات و شرایط لازم ویژه به منظور تدریس تربیت بدنی
در این مدارس، کار را برای معلمین مشکل میکند که امید است تدابیری در این خصوص
اندیشیده شود.
وی تدریس تربیت بدنی در مدارس استثنایی را لازم
دانست و گفت: فعالیت بدنی برای این دانشآموزان بسیار مفید است و ایجاد انگیزه در
یادگیری و تقویت عضلات را در پی خواهد داشت.
غلامی با تاکید بر لزوم ایجاد امکانات بیشتر
برای ارائه خدمات بهتر در مدارس استثنایی عنوان کرد: در مدارس استثنایی از وسایل
ورزشی ثابت که در پارکها وجود دارد استفاده شود زیرا تحرک لازمه زندگی سالم برای
این افراد است.
وی با اشاره به مشکلات معلمان مدارس استثنایی
گفت: وجود شیفت چرخشی در مدارس و متناسب نبودن حقوق و مزایا با توجه به سختی کار و
وضعیت اقتصادی جامعه سختی کار را دو برابر میکند.
این مدرس تربیت بدنی آغاز کار مدیریت جدید در
آموزش و پرورش استثنایی همدان را در این سازمان تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: کارهای
خوبی در این مدت انجام شده که امیدواریم در صورت عملی شدن وعدهها بسیاری از
مشکلات حل شود.
وی فرسودگی شغلی معلمان شاغل در مدارس استثنایی
را بیش از سایر معلمان خواند و گفت: به دلیل شرایط خاص این دانشآموزان فرسودگی
جسمی، روحی و روانی در این معلمان بیشتر است که نگاه ویژه مسئولان به این بخش را
میطلبد.