رگبار پراکنده 8.5میلیارد ریال خسارت به چهار شهرستان خراسان جنوبی وارد کرد

مدیرکل ستاد بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در اثر رگبارهای پراکنده در 24 ساعت گذشته و جاری شدن رواناب های سطحی در برخی مناطق استان تاکنون 8.5میلیارد ریال خسارت به رورستاهای چهار شهرستان استان وارد شده است.
کد خبر: ۲۶۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸ 30 July 2016


سید ابوالحسن میرجلیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود: هر چند میزان بارش ها اندک و رگباری بود، ولی در مدت چند دقیقه سبب جاری شدن رواناب در منطقه شد که بیشترین میزان خسارت مربوط به راههای روستایی و عشایری،باغ ها، خرمن گندم و هفت رشته قنات کشاورزی است.
به گفته وی در این مدت 25راس دام تلف و پنج منزل مسکونی نیز دچار آبگرفتگی شد که با حضور به موقع تیم های امداد از جمله هلال احمر در حال حاضر مشکل خاصی از این بابت وجود ندارد.
وی مناطق خسارت دیده را روستاهای سیدال و محل آباد شهرستان نهبندان ، بخش مود و روستای چهکند شهرستان سربیشه ، روستای بیجار شهرستان بیرجند و بخش ماژان و روستای حسین آباد شهرستان خوسف ذکر کرد.
وی یادآور شد: با توجه به پیش آگاهی که به فرمانداری ها ، بخشداری ها و دهیاری های استان که احتمال جاری شدن سیل در آن مناطق می رفت از قبل داده شده بود ، به دلیل آمادگی کامل دستگاه های ذی ربط ، ایجاد سیل بند و ترمیم دیواره های حفاظتی خوشبختانه از تلفات جانی پیشگیری شد.
میرجلیلی تاکید کرد: میزان خسارت مالی نسبت به حجم بارندگی 18درصد کاهش داشت .
وی یادآور شد: در این ارتباط از تجربه موارد پیشگیریهای انجام شده سال قبل استفاده شد و با ایجاد سیل بند ، بندسارها و بندهای خاکی در منطقه نهبندان حدود 75درصد رواناب مهار شد .
وی زمان بارش های رگباری در مناطق مختلف استان را نامناسب دانست و تاکید کرد با این وجود آب های مهار شده برای تغذیه سفره آبهای زیرزمینی، قناتها و چشمه سار های منطقه مفید و موثر خواهد بود.
خراسان جنوبی مهر ماه 95در آستانه ورود به هیجدهمین سال خشکسالی است که در اثر تداوم این پدیده پوشش گیاهی منطقه سال به سال فقیرتر می شود و یکی از عوامل جاری شدن سیل و وارد شدن خسارت به زیرساخت های استان فقر پوشش گیاهی و خشکسالی و کاهش بارندگی است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار