تابستان مشکلی در تامین آب همدان نیست

معاون امور عمرانی استاندار همدان صرفه‌جویی در مصرف آب را مهمترین خواسته دولت از مردم عنوان کرد و گفت: همدان تابستان امسال مشکلی در تامین آب ندارد.
کد خبر: ۲۵۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸ 28 June 2016
معاون امور عمرانی استاندار همدان صرفه‌جویی در مصرف آب را مهمترین خواسته دولت از مردم عنوان کرد و گفت: همدان تابستان امسال مشکلی در تامین آب ندارد.

به گزارش  مهر، محمودرضا عراقی در شورای هماهنگی مدیریت بحران که در استانداری همدان برگزار شد، از وجود منابع آبی کافی در سال جاری خبر داد و گفت: این درحال است که ممکن است در سال های بعد برخلاف امسال با مشکل آب روبرو شویم بنابراین باید صرفه جویی در مصرف آب همواره در برنامه باشد.

معاون امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه اگر در سال جاری از آب استفاده نامناسب و بی رویه شود ممکن است به مشکلاتی بر بخوریم، گفت: برنامه ریزی هایی برای استفاده صحیح از آب باید تدوین و اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری با بارندگی فراوانی که در استان همدان رخ داده رویش گیاهان افزایش یافته و این گیاهان در حال حاضر خشک و آماده آتش سوزی هستند، اظهارکرد: بیشتر از هر چیز به ترویج و فرهنگ سازی برای اطفا حریق نیاز داریم.

محمودرضا عراقی با عنوان این موضوع که بهیاران محیطزیست و همچنین اصحاب رسانه در زمینه فرهنگ سازی نقش پر اهمیتی دارند، افزود: در گذشته توزیع اعتبارات مربوط به بحران در ردیف۱۰-۱۲ در سطح استانی بوده که در سال های اخیر این اعتبارات در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گرفته است.

باید در زمان بروز حادثه منسجم عمل کنیم

وی با تاکید بر اهمیت انجام مانورهایی درراستای آمادگی و آموزش اطفا حریق، گفت: باید زمان بروز حادثه در عمل منسجم باشیم و به سرعت ساماندهی امور را مدنظر داشته باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار همدان با عنوان اینکه پروسه تحقیق و پژوهش یکی از عوامل پیشگیرانه در حریق است، بیان کرد: همانطور که مهم است باید به علت بروز مشکل توجه کرد و باید از بالاترین سطح تکنولوژی در جلوگیری از مشکلات استفاده نمود.

وی از اهمیت توجه بهیاران محیط زیست سخن گفت و افزود: بهیاری ها باید هدفمند شوند تا حافظ منابع طبیعی باشند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه ۳.۲ درصد از اراضی استان همدان مناطق حفاظت شده هستند، گفت: یکی از جلوه های ویژه در محیط زیست مراتع هستند که در این میان آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی از عمده ترین عوامل نابودی مراتع است.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه عامل ۹۵ درصد آتش سوزی ها انسانی و عامل ۵ درصد رخدادهای طبیعی همچون رعد و برق و خشکی گیاهان است، افزود: در سال گذشته حدود ۱۶۴۱ هکتار از اراضی دچار آتش سوزی شدند.

پیشگیری از وقوع رخداد آسان تر و کم هزینه تر است

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع رخداد آسان تر و کم هزینه تر است، گفت: یکی از اصلی ترین راهکار ها برای پیش گیری در دنیای امروز استفاده از توان سازمان های مردم نهاد است.

وی عنوان کرد: سازمان های مردم نهاد به علت علاقه مندی بیشتر به محیط زیست داوطلب همکاری در اجرای برنامه ها هستند.

مدیر کل محیط زیست استان همدان با بیان این موضوع که آتش سوزی باعث از بین رفتن پوشش محیط زیست، از بین رفتن گونه های جانوری و کاهش نفوذ پذیری می شود، بیان کرد: این حادثه باعث افزایش نمک موجود در خاک و توسعه آفات و بیماری های گیاهی می شود.

وی با اشاره به آخرین آمار در سه ساله گذشته خبر داد: ۹۲مورد آتش سوزی در سال ۹۳ و ۳۶ مورد در سال۹۴ در مراتع به ثبت رسیده و در از شروع سال ۹۵ تا امروز ۴ مورد حریق را در مراتع استان گزارش شده است.

اصلی ترین علت وقوع آتش سوزی مراتع سهل انگاری چوپانان و عشایراست

مدیر کل محیط زیست استان همدان اصلی ترین علت وقوع آتش سوزی را سهل انگاری چوپانان و عشایر عنوان کرد و ادامه داد: افزایش دما، پربار بودن مراتع به دلیل بارش ها، سرایت آتش از زمین های زارعی به مراتع و بروز آتش سوزی عمدی توسط شکارچیان از دیگر دلایل آتش سوزی های گسترده است.

محمدی با توضیح اینکه اقداماتی در ستاد عملیات واکنش سریع در سه سطح مرکز استان مرکز شهرستان و مناطق حفاظت شده برنامه ریزی شده است، ادامه داد: سامانه زیست محیطی به فوریت های زیست محیطی تبدیل شده و آموزش هایی در این راستا داشته ایم.

وی گفت: برگزاری همایش منطقه ای آموزش محیط بانان، تجهیز پاسگاه های محیط بانی، شناسایی محدوده های بحرانی از مواردی است که در سال اخیر در راستای بهبود وضعیت اطفا حریق انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست تفکیک پذیر نیستند و نمی توان موارد را جدا از هم مورد بررسی قرار داد و در یک مقوله می گنجند، گفت: با گرم تر شدن هوا احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع بیشتر است و باید برنامه های پیشگیری لحاظ شود.

۷هزار هکتار جنگل های دست کاشت در استان همدان وجود دارد

محمدرضا همتی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد عرصه های طبیعی کشور را منابع طبیعی تشکیل می دهد و همدان دومین استان کشور در زمینه مساحت منابع طبیعی است، ادامه داد: استان همدان استانی جنگلی نیست اما نزدیک ۷هزار هکتار جنگل های دست کاشت در آن وجود دارد و حدود ۴۲ هزار اراضی جنگلی و جنگلهای متروک در استان شناسایی شده که باید در حفظ و نگهداری آن بسیار کوشا باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با عنوان اینکه حضور دام مازاد در مراتع استان چه در بخش عشایر چه در بخش روستایی مشکلاتی را در استان ایجاد کرده است، خبر داد: بیش از ۲ میلیون راس دام از مراتع استان همدان تعلیف می کنند که بیش از سه برابر ظرفیت مجاز است و قبل از اینکه آتش سوزی به مراتع ما آسیب برسانند دام ها این مشکل را ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه ۲ درصد از ارزش اقصادی را مراتع که همان علوفه است تشکیل می دهد و ۹۸ درصد از ازرش های منابع طبیعی ارزش های زیست محیطی است، افزود: ۶۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که ۴۰۰ گونه آن غذایی، صنعتی و داروییست و این موضوع می تواند اهمیت اقتصادی مراتع را بیش از پیش نمایان کند.

نگهبان هایی برای حفاظت از مراتع به کار گرفته شده اند

همتی در رابطه با موضوع آتش سوزی با بیان اینکه در استان همدان موارد آتش سوزی بسیار کم بوده چرا که نگهبان هایی را برای حفاظت از مراتع قرار داده ایم، گفت: اقدامات پیشگیرانه انجام و عملیات پرورشی در سطح مراتع انجام می شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ تعداد ۱۴۲ مورد آتش سوزی به مساحت ۷۸۰ هکتار رخ داد که در سال ۹۳ با تمهیدات اندیشیده شده این میزان به ۵ فقره کاهش پیدا کرد، گفت: متاسفانه در سال ۹۴ به علت گرمی هوا این تعداد به ۱۱۴ فقره به مساحت ۴۱۰ هکتار افزایش پیدا کرد.

همتی با اشاره به اینکه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه حفاظت از محیط زیست آغاز شده است، افزود: اکیپ های در مناطق بحرانی مستقر هستند که در صورت بروز حادثه وارد عمل می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار