بانک‌ها؛ عمده مشکل بهبود فضای کسب‌وکار در همدان

علی‌اصغر زبردست*
کد خبر: ۲۴۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲ 06 June 2016
مهم‌ترین موانع موجود در ایجاد کسب  و کار و رونق اشتغال در کشور مشکلات بانکی از قبیل بهره‌های بانکی و مالیات و ارزش‌افزوده و بحث تأمین اجتماعی است.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه اقتصاد و سرمایه رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  استان همدان با حضور در غرفه تابناک همدان گفت: در بحث موانع کسب‌وکار چند محور وجود دارد که یک محور آن به عهده دولت است و محورهای بعدی بخش خارجی است.

علی اصغر زبر دست با اشاره به عوامل تأثیر گذار بر اشتغال و اقتصاد کشور افزود: ۲۰  الی ۳۰ درصد موانع  در بحث تولید و اشتغال در بخش خارجی است که بانک‌ها و تحریم‌ها را شامل می‌شود که در حال برطرف شدن است.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد محورها به موانع در داخل کشور برمی گردد که دولت با برنامه اقتصاد مقاومتی و بر جام که تکمیل کننده آن است باید بتواند موانع سر راه کسب و کار و اشتغال را بردارد.

زبر دست با بیان این مطلب که عمده موانع بر سر راه کسب و کار در کشور مباحث بانکی است تصریح کرد: در وهله اول بهره بانکی، روان سازی کار بانک‌ها و دوم مالیات بر تولید و ارزش افزوده و سوم بحث تأمین اجتماعی است که این سه عامل اصلی‌ترین موانع محسوب می‌شوند.

وی در  بخش دیگر سخنان خود گفت: دیگر موانع موجود در ایجاد کسب و کار ریشه در قوانینی دارد که از گذشته وجود داشته است که نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارد.

رییس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه در بحث موانع ایجاد کسب و کار دولت تنها همه کاره نیست افزود: بخشی از مسائل به مجلس شورای اسلامی در قانون گذاری‌ها و بخش دیگر به قوه قضاییه که رسیدگی به مفاسد اجتماعی و اقتصادی است برمی گردد.

وی در ادامه با اشاره به نقش بخش خصوصی تصریح کرد: بخش خصوصی  به لحاظ اینکه بار در آمدی دولت را به دوش می‌کشد باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. اگر قرار است بخش خصوصی اشتغال ایجاد  نماید باید نگاه مسئولین و دولت به این بخش تغییر کند.

زبر دست خاطر نشان ساخت: امروز معیشت و اشتغال جوانان اصلی‌ترین مسائل اقتصادی کشور است و واگذاری کارهای دولت  به بخش خصوصی باید جدی‌تر پیگیری شود. 

وی با بیان این مطلب که رده‌های یک و دو بخش دولتی این مسئله را پذیرفته‌اند که باید خیلی از کارها به بخش خصوصی واگذار شود، افزود: ولی در بدنه دولت کار به سختی پیش می‌رود ممانعت وجود دارد که باید روان سازی شود تا اتفاق جدیدی در حوزه کسب‌وکار و اشتغال رخ بدهد.

زبر دست با اشاره به اینکه بحثی که در حال حاضر جامعه با آن مواجه است بحث رکود است، گفت: مشکل اصلی رکود حاکم بر کشور است و بحث تورم نیست. تورم در حد معقول قرار دارد برای خارج شدن از این رکود نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی که در برنامه توسعه پنجم و ششم دیده شده است برسیم چیزی بالغ بر سالی ۵۰ میلیارد دلار در بخش دلاری و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم تا به افق چشم انداز بیست ساله  کشور برسیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار