7 معایب کولر گازی ایستاده

برای درک بهتر کولرهای گازی ایستاده بهتر است ابتدا تعریف کاملی از آن داشته باشیم. پس از به سراغ معایب کولر گازی ایستاده می رویم و معایب این دستگاه را برای شما بازگو می کنیم.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲ 09 June 2022

ابتدا بهتر است توضیح مختصری مربوط به کولر گازی به شما بدهیم و پس از آن به سراغ مابقی مطالب برویم. پس از آن معایب دستگاه را برای شما شرح می دهیم.

7 معایب کولر گازی ایستاده

کولر گازی چیست؟

یکی دیگر از دستگاه های تهویه مطبوع، دستگاه کولر گازی می باشد. به نوعی می توان گفت وظیفه اصلی کولر های گازی، گرفتن دما گرم موجود در ساختمان و تبدیل آن به هوای خنک یا سرد می باشد. که این کار توسط تبخیر مایع مبرد درون اواپراتو انجام می گردد تا به هوایی مطبوع و خنک برسد.

کولر گازی همانند مابقی دستگاه های تهویه مطبوع دارای برخی از قطعات می باشد. این قطعات شامل شیر انبساط، کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و لوله مویین می باشد.

کولر های گازی دو گروه کلی دارند که این دو گروه شامل کولر های گازی یک تکه و کولر های گازی دو تکه می باشد. که کولر های گازی دو تیکه پیشرفته تر و جدید تر از کولر گازی یک تکه می باشند. در کولر های گازی دو تکه قابلیت سرمایش و گرمایش کامل وجود دارد از زیر مجموعه های این گروه می توان به اسپلیت ها اشاره کرد. از طرفی دیگر کولر های گازی یک تکه، به صورت یک سیستم واحد تولید می شوند (همانند کولر گازی پنجره ای که بخشی داخل ساختمان و بخش دیگر خارج ساختمان می باشد که برای تبادل حرارت استفاده می شوند).

کولر های گازی انواع مختلفی دارند که شامل اسپلیت، کولر های گازی ایستاده، سقفی، پنجره ای و ... می باشد. که در این مقاله به کولر های گازی ایستاده اشاره می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کولر های گازی می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت کولر گازی

کولر گازی ایستاده چیست؟

یکی از زیر مجموعه های کولر گازی، کولر گازی ایستاده می باشد که همان طور که از نامش پیداست بر روی زمین قرار می گیرد. این نوع از کولر های گازی نسبت به مابقی کور های گازی ابعاد و اندازه بزرگ تری دارد. از طرفی دیگر با این که ابعاد بزرگی دارد ولی قدرت و تناژ بالایی دارد که معمولاً بین 35،000 تا 120،000 تولید می شود. ولی این ظرفیت این دستگاه مناسب خانه ها نیست.

7 معایب کولر گازی ایستاده

کولر های گازی ایستاده شامل دو گروه می شود که همان طور که از قبلاً گفتیم یک تکه و دو تکه می شوند (در دو تیکه ایستاده از اسپلیت استفاده می شود).

برخی از کولر های گازی ایستاده در ابعاد کوچک تری عرضه می شوند. تا کاربر بتواند از آن ها در ساختمان خود هم استفاده کند. به کوچک شده کولر گازی، پرتابل گویند. که ظرفیت آن تقریباً نصف ظرفیت کولر های گازی معمولی می باشد.

از این نوع از دستگاه ها در مکان هایی که عموماً بزرگ هستند استفاده می شود. این مکان ها شامل مساجد، فرودگاه ها، سالن های بزرگ، تئاتر، سوله ها،باشگاه ها، تالار های عروسی، شرکت ها و ... استفاده می شود. البته در بسیاری از مکان های گفته شده نیز از چیلر و مینی چیلر ها نیز استفاده می شود و می توانید به کمک لینک زیر درباره آن ها بیشتر بدانید.

مینی چیلر ایرانی

معایب کولر گازی ایستاده

همان طور که می دانید کل دستگاه های تهویه مطبوع مزایا و معایبی دارند که در برخی موارد باعث بهتر شدن و در برخی دیگر باعث ظعیف تر شدن دستگاه می شود. این دستگاه یعنی کولر گازی هم دارای معایب و مزایایی هست تا عملکرد آن را در شرایطی بهتر کند و در مابقی شرایط همانند دیگر دستگاه ها ظعیف تر کند. در ادامه به سراغ معایب این دستگاه می رویم.

در ابتدا باید بگوییم کولر گازی ایستاده موراکو بسیار کم مصرف و صدا می باشد و بسیاری از معایب پایین را ندارد. برای کسب اطلاعاعت بیشتر درباره کولر گازی ایستاده به لینک زیر مراجعه کنید.

کولر گازی ایستاده

اولین عیب این دستگاه ابعاد بسیار بزرگ آن است که این ابعاد بسیار جاگیر و در دیدرس می باشد. این ابعاد بزرگ ( به همراه ظرفیت بالا) دلیلی شد که نتوان این کولر های گازی ایستاده را در خانه استفاده کرد. این بزرگ بودن دستگاه مشکلات دیگری به همراه دارد که شامل سنگینی بیش از حد این دستگاه می باشد از طرفی دیگر جابجایی این دستگاه راحت نمی باشد.

یکی دیگر از مشکلات کولر های گازی ایستاده قدیمی 3 فاز بودن برق مصرفی آن می باشد (در برخی از آن ها برق تک فاز استفاده می شود) پس برای راه اندازی نیاز است که یک نیرو ماهر حضور داشته باشد تا این دساگاه را وصل و نصب کند. (البته لازم به ذکر است که نصل جدید از کولر های گازی ایستاده نیازی به برق 3 فاز ندارند و به صورت تک فاز یا ایورتر تولید می شود.)

از معایب دیگر این دستگاه می توان به آلودگی صوتی بیش از حد آن اشاره کرد. که یکی دیگر از عواملی می شود که نمی توان از آن در خانه استفاده کرد. این تولید صدا به حدی می باشد که در مکان های بزرگ هم قابل شنیدن می باشد. پس نمی توان در کنار آن به راحتی ایستاد و به کار های مخصوص به خود رسید.

چهارم مشکل این کولر ها در ممصرف زیاد انرژی برای تولید سرما می باشد. این مصرف به علت ظرفیت بالایی که کولر گازی دارد تا حدی منطقی می باشد ولی توجه کنید که با این حال مصرف بسیار زیادی دارد. (در مقایسه با چند کولر دیواری ولی با ظرفیت یکسان مصرفی تقریباً برابر دارد.)

یکی دیگر از مشکلات کولر های گازی ایستاده، نوع کمپرسور این نوع از کولرها می باشد که م توان گفت یکی از گرم ترین کمپرسور های تولید شده در بازار می باشد. این گرما اگر در جای مناسبی کنترل نشود باعث آسیب جدی در کولر های گازی می شود. معمولاً قطعه این دستگاه نیاز به تعویض زیاد دارد.

عیب بعدی این نوع از دستگاه ها در هزینه های اولیه و هزینه های ثانویه می باشد. همان طور که در بالا اشاره کردیم این دستگاه نیاز به مراقبت، تعمیر و تعویض زیاد دارد تا بتوان از آن به طور کامل استفاده کرد. از طرفی دیگر این نوع کولر ها هزینه اولیه زیادی نیاز دارند که این هزینه ها شامل خرید، انتفال، نصب دستگاه و ... می شود که وقتی با هم جمع شوند، آن مبلغ زیاد می شود.

هفتمین عیب این دستگاه مربوط به کارایی کولر گازی ایستاده نسبت به اندازه آن است. که تنها عملی که می تواند انجام دهد سرما سازی محیط می باشد. (لازم به ذکر است در نسخه های جدید تر کارایی بیشتری به دستگاه اضافه شده.) که نسبت  به رقبا خود در سرما سازی بسیار ضعیف عمل کرده.

این هفت عیب، معایب اصلی این دستگاه می باشد. اما این دستگاه عیب های دیگری هم دارند که به صورت خلاصه در موارد اصلی به آن ها اشاره شده است. قبل از خرید این دستگاه و هر دستگاه دیگری حتماً مزایا و معایب آن دستگاه را بررسی کنید.

سخن پایانی

اگر شما بخواهید در محیط های خانگی و آپارتمانی از این نوع از کولر های ایستاده گازی استفاده کنید، اصلاً گزینه مناسبی نمی باشد و بسیار موارد دیگر هم کارامد تر و هم ارزان تر پیدا می کنید. ولی اگر بخواهید در محیط های باز و بزرگ از این دستگاه استفاده کنید، گزینه مناسب و قابل فکری است. توجه داشته باشید در مکان های مورد استفاده حتماً پرت فضا خواهید داشت.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد