کشف و ضبط ۱۰۶ شی تاریخی در فامنین

سرهنگ حاجی عزیزی، بیان کرد: درپی گزارش‌های مردمی و انجمن‌های مردمی حفاظت از میراث نیاکان تعداد ۱۰۶ قلم شی در داخل یک دستگاه سواری ۴۰۵ که از شهرستان بهار عازم تهران بود در شهرستان فامنین کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۷۴۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ 27 May 2019
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری همدان از کشف و ضبط ۱۰۶ شی تاریخی در شهرستان فامنین خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این کشفیات توسط عوامل یگان همدان با همکاری یگان‌های حفاظت شهرستان بهار وفامنین و پلیس آگاهی شهرستان فامنین انجام شد، ذکر کرد: ۲۹ قلم از آثار کشف شده، شامل گردنبند، سکه، مهره وگل مهردارای ارزش تاریخی فرهنگی مربوط به هزاره اول ساسانی اسلامی و ۷۷ قلم اشیا تقلبی بدل از دوره‌های تاریخی کشف و ضبط شده است.

مسئول یگان حفاظت شهرستان فامنین، اعلام کرد: نیرو‌های انتظامی در حین گشت زنی برای کشف مواد مخدر، به ماشین مذکور مشکوک شده و اقدام به تفتیش و بازرسی می‌کنند که در نهایت منجر به کشف این آثار می‌شود.

مهدی حدادی با اشاره به اینکه برخی از این آثار برای دوره‌های اشکانی و ساسانی است، ادامه داد: تعدادی از آثار ضبط شده مانند تسبیح و مهر مربوط به دوره‌های معاصر بوده که از لیست آن‌ها را حذف کرده‌ایم و سایر اشیاء را به امین انبار اداره کل میراث فرهنگی تحویل دادیم.

وی بیان اینکه این افراد ۳ نفر بودند، افزود: هر سه نفر به مراجع قضایی شهرستان تحویل داده شدند که راننده ماشین آزاد شده و دو نفر دیگر در بازداشتگاه به سر می‌برند.

حدادی با ذکر این مطلب که این افراد اعتراف به خرید و فروش آثار عتیقه کرده و کار حفاری انجام نداده‌اند، گفت: از آثار ضبط شده، آویزی سنگی، ۸۵ مهره، تعدادی سنگ کوچک و مهری استامپی واجد ارزش تاریخی بسیاری هستند.

مسئول یگان حفاظت شهرستان فامنین، درخصوص ارزش محموله کشف شده، اظهار کرد: قاضی مربوطه برای دادن حکم نیاز به ارزش کلی این محموله دارد که از تهران برای این امر درخواست کارشناس داده‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار