تابناک فارس به نقل از فارس: وقتی به نمایشگاههای صنایعدستی که به صورت دائم یا دورهای در شیراز برگزار میشود سری میزنم و از نزدیک مراحل ایجاد این هنرها را میبینم، بیشتر به ذهنم میرسد که تاثیر مشاهده از نزدیک و حتی آموختن برخی از این صنایع ارزشمند تا چه اندازه اهمیت دارد. مگر نه این است که باید به داشتهها و اصالت خود ببالیم. من اصالتی بالاتر از هنر و خلق آن سراغ ندارم. هر هنری برای زنده ماندن به جان تازه نیاز دارد و صنایعدستی نیز برای اینکه از خطر منسوخ شدن نجات داده شوند، باید مورد احیا و آموزش قرار بگیرند و این توجهی است که معاونت صنایعدستی فارس به آن همواره توجه داشته است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی فارس، احیاء رشتههای منسوخ شده صنایعدستی را در حفظ این هنرهای ارزشمند موثر میداند و اعلام میکند: 2رشته منسوخ شده از صنایعدستی استان با همین هدف احیا میشوند.
حیدرعلی زاهدیاننژاد ادامه میدهد: بر این اساس نقارهسازی و جاجیم عشایر فارس با انجام تحقیقات لازم و مستندنگاری حفظ و احیا میشوند.
وی با تاکید بر اهمیت ارائه آموزش این رشتهها برای بقاء آنها میگوید: احیا یک رشته سلسله مراتبی دارد که از تحقیق، پژوهش، آموزش به نسل جوان و ... را در برمیگیرد.
تار و پودی در جاجیم
زاهدیاننژاد با توصیف زیبایی جاجیم عشایری فارس اظهار میکند: این هنر اصیل در انواع مختلف و با تزیینات متفاوت ارائه میشود.
وی تاکید میکند: تار و پودی که در این بافت بهکار گرفته میشود، نقشهای بدیعی میآفریند که با ایجاد سایه روشن، توجه هر بیننده را به خود جلب میکند و علاوه بر زیبایی از تراکم و فشردگی خاصی نیز برخوردار است که آن را از سایر دستبافتهها متمایز میسازد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس ادامه میدهد: جاجیم، هنری است که با دستان هنرمند زنان عشایر استان و با استفاده از تکنیک گره یا استفاده از نقوش برجسته در حاشیه جاجیم خلق میشود.
زاهدیاننژاد میافزاید: زیباترین جاجیمها توسط زنان ایل قشقایی فارس بافته میشوند که باید با ایجاد زمینه مناسب، فرصت احیا این هنر ارزشمند و اصیل برای نسل آینده ایجاد کرد.
نقارهسازی
وی با اشاره به احیا هنر نقاره سازی در فارس بیان میکند: نقاره نوازان از 2 نقاره کوچک، یکی با صدای زیر و بزرگ و دیگری با صدای بم استفاده میکنند که این کاسهها توسط مسگران ساخته میشوند.
زاهدیاننژاد از استاد حیدری و اوجی به عنوان اساتید بنام این هنر نام میبرد و میگوید: در این هنر از پوست گاو ماده محلی دباغی نشده نیز استفاده میشود که به شکل نوار و دایره بر روی کاسهها سوار میشوند.