مدیر کل: شواهد حکایت از افت تحصیلی ناشی از آموزش مجازی دارد
کد خبر: ۹۹۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶ 09 October 2021

پروین پناهنده-  تصمیم قاطع وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس هر چند با شعار "تضمین سلامت، استمرار آموزش و ارتقای کیفیت" اعلام و تاکید شد تضمین سلامت دانش آموزان باید خط قرمز و اولویت اول باشد اما به گزارش خبرنگار "تابناک" بیشتر والدین با این که دل خوشی از آموزش مجازی ندارند و از نواقص و مشکلات این حوزه گلایه مندند همچنان برای ایمنی و سلامت فرزندانشان مصمم به تداوم آموزش های مجازی هستند و حتی تدوین دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی، واکسیناسیون کادر آموزشی و دانش آموزان و ... آن ها را برای تحصیل حضوری فرزندانشان قانع نمی کند.

البته در این بین برخی والدین هم معتقدند آموزش های مجازی علاوه بر بروز مشکلاتی در یادگیری عمقی دانش آموزان زمینه ساز آسیب های اجتماعی، روحی و حتی مشکلات جسمانی ناشی از بی تحرکی و ... شده است و بر این اساس این گروه آموزش حضوری را البته با در نظر گرفتن تمهیدات لازم ترجیح می دهند.

یک سال عقب بماند ...

"فرزندم یک سال عقب بماند بهتر از این است که سلامتی اش به خطر بیفتد" این پاسخ مادر یک دانش آموز مقطع ابتدایی به سوال خبرنگار "تابناک" مبنی بر  بازگشایی مدارس است.

"م. اکبری" معتقد است دانش آموزان مقطع ابتدایی درک صحیحی از رعایت پروتکل و دستورالعمل بهداشتی ندارند و چون کنترل همه دانش آموزان نشدنی است در چنین شرایطی برای حفظ سلامت جامعه، آموزش مجازی موثرتر می باشد.

او این سوال را هم مطرح می کند که چطور می توان انتظار داشت دانش آموز چند ساعت با ماسک در محیط بسته کلاس بنشیند و یاد بگیرد؟

شرط آموزش حضوری

مادر دانش آموز دیگری هم در گفتگو با خبرنگار "تابناک" از آسیب های آموزش مجازی بر سلامت روحی و جسمی دانش آموزان صحبت می کند و می گوید: بخشی از سلامت روحی و روانی در تعامل و برقراری روابط با هم سن و سالان شکل می گیرد و نمی توان منکر نیاز به دوست یابی و برقراری روابط اجتماعی در کودکان شد.

"س. محمدی" معتقد است به شرط واکسیناسیون کامل افراد بزرگسال بازگشایی مدارس با تراکم پایین دانش آموزان در کلاس ها موثرتر و بهتر از آموزش مجازی است.

او در عین حال نظر مساعدی نسبت به واکسیناسیون دانش آموزان ندارد چون بر این اعتقاد است هنوز مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است.

 

والدین سهل انگار

مادر دانش آموز دیگری هم که فرزندش نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده است در عین حال  که آموزش حضوری را به مراتب بهتر از مجازی ارزیابی می کند اما همچنان برای رفتن به مدرسه و تحصیل حضوری فرزندش نگران است.

 او در گفت و گو با خبرنگار " تابناک" به این نکته اشاره دارد که خیلی از افراد بزرگسال اعتقادی به واکسیناسیون خود و فرزندانشان ندارند و می توانند عامل خطر باشند.

او بر این اساس از تصمیم گیران می خواهد تمام جوانب را برای بازگشایی مدارس در نظر بگیرند تا در کنار آموزش حضوری سلامت دانش آموزان به خطر نیفتد.

تبعات تداوم آموزش مجازی

به گزارش خبرنگار "تابناک" دلواپسی والدین و نظرهای مخالف و موافق در زمینه بازگشایی مدارس در حالی مطرح می شود که مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با صراحت از افت تحصیلی آشکار و پنهان ناشی از توقف آموزش های حضوری با استناد به شواهد  موجود صحبت می کند.

"محمد علی واقعی" به این نکته هم اذعان دارد که این افت تحصیلی ممکن است در آینده نتایج جبران ناپذیری بر دانش آموزان، نظام آموزشی و جامعه در ابعاد مختلف بگذارد.

این مسئول همچنین تأخیر در روند جامعه پذیری نوجوانان و اجتماعی شدن آن ها، تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری، کم تحرکی و فعالیت بدنی اندک، استفاده زیاد از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی را تنها گوشه ای از پیامدهای سوء ناشی از توقف آموزش های حضوری بر دانش آموزان بر می شمرد.

 

بازگشایی تدریجی مدارس

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی حضور دانش آموزان در مدرسه، نقش معلم در تربیت و یادگیری و تاثیر تعلیم و تربیت حضوری در دانش آموزان را بی بدیل و غیر قابل جایگزین می داند.

بر این اساس "واقعی" بازگشایی تدریجی مدارس را هدفی ارزشمند توصیف و اظهار می کند: برای تحقق این هدف دستورالعمل های بهداشتی مدارس در سرلوحه توجه قرار گرفته و همسو با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و رویکردهای مراجع تخصصی رسمی بهداشتی  استان، زمینه فعالیت های آموزشی و تربیتی مدارس در آموزش های حضوری مدنظر قرار دارد.

به گفته وی واکسیناسیون دانش آموزان، رانندگان سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزی در اولویت است و اولیای دانش آموزان نیز در صورت نیاز واکسن دریافت می کنند.

او در پایان تاکید می کند: آموزش و پرورش خراسان جنوبی همگام با کشور قصد دارد با شروع آرام، سنجیده، اقتضایی، منعطف و مشارکت فعالانه ارکان موثر در نظام آموزشی کیفیت تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را در شرایط حاضر تقویت کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار